Insidious – The Red Door review: een braaf vervolg

Insidious: The Red Door is het tweede rechtstreekse vervolg op Insidious uit 2010 en de vijfde film in de franchise. Hiervoor kroop hoofdrolspeler Patrick Wilson ook zelf voor het eerst in de regisseursstoel.

Een overbodige sequel

Insidious: The Red Door speelt zich 9 jaar na de gebeurtenissen van Insidious en Insidious: Chapter 2 af. Dalton Lambert is ondertussen opgegroeid en het is tijd om te vertekken naar de universiteit waar hij schilderkunst wil gaan studeren. Op het einde van Insidious: Chapter 2 besloten Dalton en zijn vader, Josh, hun herinneringen over ‘The Further‘ te verdringen via hypnose. Beiden hebben een vage mist over hun geheugen en weten niet meer wat er destijds gebeurd is.

Insidious the red door
© Sony Pictures Releasing

Het is al snel duidelijk dat hun leven niet echt gebeterd is door deze keuze. Josh is gescheiden van zijn vrouw omdat hij niet meer dezelfde persoon is als voorheen. De relatie met zijn kinderen verloopt ook wat stroef. Dalton is ook maar al te blij om weg te zijn van huis en naar de universiteit te gaan. Net voor Dalton moet vertrekken, is er eerst nog de begrafenis van Josh zijn moeder. Deze gebeurtenis zet langzaam de rode deur terug op een kier waardoor demonen uit ‘The Further‘ langzaam terug de 2 Lambert-mannen kunnen lastig vallen.

Je hebt al snel door dat ze tegen het einde van de tweede akte hun herinneringen zullen terugkrijgen waardoor het einde van Insidious Chapter 2 teniet gedaan wordt.

Insidious: The Red Door voelt al vrij snel aan als een overbodige sequel. Vanaf het begin heb je al door dat Josh en Dalton tegen het einde van de tweede akte hun herinneringen zullen terugkrijgen, waardoor het einde van Insidious Chapter 2 teniet gedaan wordt. Driekwart van Insidious: The Red Door voelt hierdoor nutteloos aan. Insidious: Chapter 3 en Insidious: The Last Key waren prequels op de eerste twee films en behandelden steeds een eigen zaak via het personage Elise Rainer, vertolkt door Lin Shaye (A Nightmare on Elm street, There’s Something About Mary). Deze aparte afgeronde spookverhalen werkten beter dan terug te keren naar de familie Lambert die eigenlijk al een afgerond verhaal hadden.

© Sony Pictures Releasing

Het originele team

Patrick Wilson (The Conjuring, Moonfall, Watchmen) neemt voor het eerst de regisseursrol op zich. De Insidious-reeks staat gekend voor zijn jumpscares en daar probeert Wilson mee te spelen. Meestal weet je in een scene wel wanneer de jumpscare ongeveer gaat komen, maar Wilson slaagt er toch nog vaak in je te verrassen door de jumpscare toch uit te stellen en uit een onverwachte hoek te laten komen. Soms is het niet brengen van een jumpscare ook een manier om de spanning op te bouwen, wat Wilson ook soms doet. Maar globaal is het qua jumpscares zeker de braafste in de reeks.

Het zal op de set ook wel een blij weerzien geweest zijn voor iedereen.

Naast Wilson, die weer de rol van Josh Lambert op zich neemt, keert ook bijna de volledige cast van de eerste twee hoofdstukken terug. Rose Byrne (Bridesmaids, Spy, Neighbors) keert terug als Renai, de inmiddels ex-vrouw van Josh. Maar ook Ty Simpkins (Iron Man 3, The Whale) keert als Dalton Lambert. Gezien de tijdsprong tussen kind en volwassene, hadden ze hem perfect kunnen hercasten, maar het is leuk dat alle acteurs hetzelfde gebleven zijn. Dit geldt ook voor het kleine broertje Foster Lambert, die nog steeds door Andrew Astor vertolkt wordt. Leigh Whannell en Angus Sampson keren ook terug als het leuke duo Tucker en Specs en ook Lin Shaye maakt weer een verschijning als Elise Rainer. Het zal op de set ook wel een blij weerzien geweest zijn voor iedereen.

Insidious the red door
© Sony Pictures Releasing

Een consistente reeks

Insidious zal waarschijnlijk de meest consistente reeks zijn van James Wan.

Hoewel de Insidious-reeks voornamelijk een horrorreeks is, voelt Insidious: The Red Door meer aan als een drama met enkele horror-elementen. Dalton Lambert is meer de protagonist in dit hoofdstuk en de band met zijn vader staat centraal in het verhaal. We leren niet echt iets bij over The Further, terwijl alle vorige delen wel altijd iets extra toevoegden aan het mysterie. Met Insidious: The Red Door blijft de reeks overeind staan als een oerdegelijke reeks zonder slechte film, maar er zijn ook niet echt uitschieters. The Conjuring is mogelijks de betere horrorreeks gestart door James Wan (ook met Patrick Wilson in de hoofdrol trouwens), maar deze heeft hoogtes en laagste in kwaliteit. Insidious zal waarschijnlijk de meest consistente reeks zijn van Wan en Wilson heeft zich zeker bewezen als capabele regisseur.

Insidious: The Red Door is momenteel te zien in de bioscoop.

Braver dan zijn voorgangers

insidious: the red door
3 5 0 1
Insidious: The Red Door teert minder op de jumpscares en de ontdekking van het bovennatuurlijke dan zijn voorgangers. De vader-zoonrelatie tussen Josh en Dalton staat centraal. Het is een blij weerzien met de oude cast, maar dit 5de deel voelt een beetje overbodig aan. De aparte verhaaltjes, met de centrale demonologist uit de prequels, bieden meer toekomst voor de franchise.
3/5

• De oude cast
  • Spelen met de jumpscares