bienvenidos a eden

Bienvenidos a Edén review: iets te glossy

Spaanse reeksen doen het goed op Netflix. Na het succes van La Casa de Papel en Élite doet ook het nieuwe Bienvenidos a Edén het goed qua cijfers. Het plot is dan ook wel intrigerend en met 8 afleveringen van rond de 40 minuten kan je zeker slechter doen als je iets vermakelijks zoekt. Toch was ik niet helemaal overtuigd.

Het (minder grappige) Eiland

Een groep mensen die vaak posten op sociale media wordt uitgenodigd naar een exclusief eiland. Daar mogen ze deel uitmaken van een campagnefeestje voor een nieuw energiedrankje genaamd Blue Edén. Iedereen krijgt ook een polsbandje dat uiteindelijk voor vijf mensen oplicht. Zij zijn de uitverkorenen. Onder hen zijn Aldo (Albert Baró), Charly (Tomy Aguilera), Ibón (Diego Garisa), África (Belinda) en Zoa (Amaia Aberasturi), die tegen de regels haar beste vriendin Judith meeneemt.

© Netflix

Maar de dag na het feest blijkt dat iedereen naar huis is behalve de vijf uitverkorenen. Zij mogen bij de even mysterieuze gemeenschap blijven die op het eiland leeft, onder leiding van Astrid en Erick, tot de volgende boot komt. Langzaam wordt duidelijk dat het eiland niet het paradijs is dat ze verwachtten.

If I was a rich girl…

Je moet hier ook wel iets meer meegaan in het feit dat bijna niemand zich vragen stelt bij de uitnodiging om gratis naar een verlaten eiland te komen.

Het was maar een kwestie van tijd voor influencers ook het onderwerp werden van films en series. De meeste mensen zijn dan ook geïntrigeerd door wat er achter de façade schuilt en dan is het maar een stap verder naar ze wat door de mangel halen. Vlaanderen doet het later dit jaar nog in de nieuwe horrorfilm FOMO van Jonas Govaerts en eigenlijk heeft Bienvenidos a Edén hetzelfde uitgangspunt. Toch nemen ze “influencer” best als een breed begrip hier. Zo is Zoa vooral actief om haar thuissituatie met een afwezige vader en verslaafde moeder te verbergen, maar is África wel vooral met haar volgers bezig.

Het verhaal deed me wat denken aan Pokémon: Mew vs Mewtwo, waarbij Mewtwo de sterkte trainers naar het eiland lokt om dan een volledig andere agenda uit te doeken te doen. We zien dan ook meteen dat er iets raars is aan het eiland, want er is zelfs een persoon achter de computer die alles stuurt en in de gaten houdt met een drone. Niet meteen wat je nodig hebt bij een gewoon paradijselijk eiland. Je moet hier ook wel iets meer meegaan in het feit dat bijna niemand zich vragen stelt bij de uitnodiging om gratis naar een verlaten eiland te komen. Dat alleen al is een red flag.

bienvenidos a eden
© Netflix

Met ups en downs

Ik bleef vooral kijken om te zien waar het heen ging en omdat de cast me wel aansprak.

Als je daar even naast kijkt, is het verhaal intrigerend genoeg om te willen weten hoe het nu zit. Er is duidelijk iets heel sekteachtig aan de gemeenschap. Zo hebben ze een heel donker kantje maar hun motieven voor alles blijven toch redelijk vaag doorheen de reeks, ondanks een wat cliché-uitleg die de uitverkorenen wordt voorgehouden. Ook zijn er enkele rare wendingen voor de personages waarbij het ineens allemaal om relaties draait. En je kan ook zo voorspellen wanneer een bepaald plotpunt dat in het midden van de reeks wordt opgezet, tot uiting zal komen. Ik was me op dat moment eigenlijk al wat beginnen ergeren aan de meeste personages, maar toch maakte dat moment me benieuwd naar het vervolg.

Je kan je afvragen waarom ik ben blijven kijken. Dat was dan toch om te zien waar het heen ging maar vooral ook de cast die me wel aansprak. Want waar de reeks dan wel goed scoort, is op vlak van diversiteit in een paar vormen. Zo zijn er Spanjaarden van verschillende huidskleuren en geaardheden, een trans vrouw en een doof personage tegen wie alle anderen gewoon gebarentaal spreken. En het beste is nog dat hun personage ook niet alleen om dat feit draait. Ze maken gewoon deel uit van het verhaal en daar moeten veel series nog naartoe evolueren. Alles ziet er ook heel goed uit met locaties om jaloers van te worden, en hypermoderne production en costume design.

bienvenidos a eden
© Netflix

Toch gooiden enkele castleden een beetje roet in het eten zoals zangeres Belinda, die niet altijd overtuigend is. Ook geeft het script hen niet altijd even geweldige dingen om te doen en ontspoort het verhaal soms een beetje. Je blijft toch achter met een hoop vragen, waardoor het einde dus niet helemaal kan bekoren. Maar Bienvenidos a Edén krijgt dan ook een tweede seizoen, en toch zouden minder series moeten steunen op dat vervolg om je verhaal duidelijk te maken. Zo is de reeks wel tof voor tussendoor maar niet echt m’n nieuwste obsessie.

Bienvenidos a Edén is nu te bekijken op Netflix.

Op je honger blijven zitten

bienvenidos a edén
2 5 0 1
Bienvenidos a Edén probeert de andere kant van influencers te laten zien en tegelijk een mysterie hoog te houden maar slaagt in beiden niet zo goed. De jonge cast houdt wel je aandacht en alles ziet er ook erg hip en glossy uit. Maar niet alle vragen worden opgelost in afwachting van een tweede seizoen, wat wel jammer is.
2/5

• Intrigerende set-up
  • Ziet er goed uit