Ghost Trick: Phantom Detective review: uniek en geestig

Na het succes van Ace Attorney ontwikkelde maker Shu Takumi al meer dan tien jaar geleden een ander narratief avonturenspel. In 2010 kwam namelijk Ghost Trick: Phantom Detective uit op de Nintendo DS. Het was een fijne en unieke ervaring, maar het spel werd geen grote kaskraker, ook niet na een port op iOS. In 2023 wordt het spel echter nieuw leven ingeblazen met een HD remaster op pc en consoles. Is het de moeite waard of hadden ze de rust van Ghost Trick niet mogen verstoren? Geekster keek verbaasd op bij elk object in onze kamer dat uit zichzelf leek te bewegen en testte het voor jullie uit.

• Ontwikkelaar: Capcom
  • Uitgever: Capcom
  • Release: 30 juni 2023
  • Platformen: pc, PlayStation 4, Switch, Xbox One
  • Aantal spelers: 1

Reviewcopy op pc verkregen via uitgever

Zonder hart, met ziel

Je bent al dood. Neergeschoten zelfs

Ghost Trick is geen doordeweekse ervaring en begint misschien niet op de meest conventionele manier: je bent namelijk al dood. Neergeschoten zelfs. Wie je bent en waarom je lijk in een vuilnisbelt ligt, is nog een raadsel. Je geest heeft echter om een of andere reden de kracht om objecten te manipuleren, wordt aangesproken door een pratende bureaulamp en moet meteen een andere moord op een jonge vrouw zien te verijdelen. Dat is het – zoals gezegd, onconventionele – begin van een heel vermakelijk avontuur waarin je op zoek gaat naar je eigen verleden, het fatale verloop van een aantal gebeurtenissen kan veranderen en een grote samenzwering moet dwarsbomen. Jammer genoeg heb je maar één nacht om dit te doen voor je voorgoed verdwijnt…

Ghost Trick Sissel
©Capcom

Veel elementen die Ace Attorney zo goed maakten vind je ook terug in Ghost Trick: een paar goede (doch voorspelbare) mysteries die in één geheel samenkomen, een bruisend en vaak geestig script en een veelzijdige en leuk geschreven cast. Zo kom je in contact met een jonge dame die na een tijdje iets te nonchalant met haar eigen dood omgaat, een bijzonder amusante en dappere hond, een dansende detective en een praatgrage lamp. Ook de kleinere npc’s zijn goed geschreven en zijn soms belangrijker dan je denkt. Naar het einde toe komen er ook een paar briljante (en minder voorspelbare) plottwisten. Het is verder nog handig dat je een backlog krijgt om de dialogen te herlezen, maar je kan dit enkel openen tijdens dialogen. Het hele spel duurt jammer genoeg ook niet zo lang, een goede 10-15 uur, maar is wel echt de moeite waard.

Ghost Trick lamp
©Capcom

Aan de leiband

Je kan je van levenloos object naar object verplaatsen en die objecten dan manipuleren.

Je onderzoek voeren verloopt natuurlijk niet zomaar. Er zijn mysterieuze regels waaraan jij je als onzichtbare geest moet houden. Zo kun je niet zomaar overal doorheen vliegen, maar kun je je enkel van levenloos object naar object begeven over een heel korte afstand. Je zult vaak in een object terechtkomen waar je niet verder kunt gaan, alsof je aan een leiband hangt. Sommige van die objecten kun je dan lichtjes manipuleren om bepaalde effecten te verkrijgen. Je activeert dan een knopje, vouwt een ladder uit of laat een wiel rollen.

©Capcom

Een groot deel van de puzzels bestaat dan ook uit het creëren van een pad door objecten te activeren of op een object te springen dat wordt meegenomen. Daarnaast reageren sommige npc’s natuurlijk wanneer ze objecten plotseling uit zichzelf zien bewegen, wat weer nieuwe kansen schept. De volgorde waarin je de objecten activeert en je timing zijn tijdens je avontuur dan ook heel belangrijk. Om je van de ene grote locatie naar de andere te begeven, kun je ook door de telefoonlijnen van de ene vaste telefoon naar de andere gaan. Ook dit wordt soms zeer goed in puzzels gebruikt.

©Capcom

Preventie

Er is telkens maar één oplossing

Een andere speciale kracht die je in Ghost Trick hebt, is dat je – als je eerst een lijk vindt en kunt aanraken – vier minuten terug in de tijd kunt gaan voordat die persoon overlijdt. Daar kan je dan proberen de gebeurtenissen zo te manipuleren dat het slachtoffer niet sterft. Als het je niet lukt, kan je blijven proberen vanaf het begin van die vier minuten of vanaf een checkpoint nadat je iets belangrijks hebt gedaan in de nieuwe scène. ‘Minuten’ is trouwens puur narratief, het is een heel rekbaar begrip. Als het je wel lukt, verander je het heden.

Ghost Trick gameplay
©Capcom

Heel dit cause-and-effect principe is best fijn, maar je zult al snel doorhebben dat er telkens maar één oplossing is die je enkel in de juiste volgorde mag volgen. Het is dus een beetje de breekbare illusie van controle. Soms zit die oplossing dan nog in een kortstondige kans van een paar seconden die je enkel krijgt als er in een scène al wat gebeurd is of er al wat personages met elkaar hebben gepraat, waarbij je soms de controle wordt ontnomen. Dit laatste kan bij momenten irritant zijn als je daardoor een ideale oplossing niet kunt uitvoeren. Zo konden we op een bepaald moment niet in het juiste object springen, hoewel een npc het vlak bij ons droeg omdat ons de controle tijdens diens actie ontnomen was. Dat alles zorgt er ook voor dat je soms wat te lang moet wachten om iets uit te testen of de juiste acties uit te voeren. Het wachten duurt uiteindelijk niet zo lang, maar kan toch lichtjes irritant zijn en het maakt dat je verlangt naar een universele – de dialogen zelf kun je wel doorspoelen – fast forward.

©Capcom

Ghost Trick is scherper, maar nog steeds vlot

leuk getekende 2D-beelden voor dialogen en zéér vlot geanimeerde 3D voor de scènes

Het originele spel was van 2010, maar de versie van Ghost Trick uit 2023 ziet er ook goed uit. De mix van leuk getekende 2D-beelden voor dialogen en lichte maar zéér vlot geanimeerde 3D voor de scènes – je moet de dansende tred van een bepaald personage zien om het te geloven – oogt nog steeds leuk, en is scherper gemaakt voor de huidige generatie consoles en pc. Soms kan je hier en daar een paar visuele knipoogjes naar grote broer Ace Attorney zien, vooral in de outfits van bepaalde personages. Een minder puntje is dat we wel te maken krijgen met dikke randen naast het eigenlijke beeld omdat we natuurlijk van DS-schermen komen. Je kan om die pijn een beetje te verlichten de randen wel met verschillende effecten naar wens opvullen.

©Capcom

Niet enkel Shu Takumi kwam van Ace Attorney naar Ghost Trick, ook componist Masakazu Sugimori deed dat. Je zal dus qua muziek vaak een stuk horen met dezelfde sfeer als in de old-school Ace Attorney games. Sommige sound effects zullen oudgedienden ook zeker bekend in de oren klinken.

Ghost Trick is een unieke aanrader

Ghost Trick blijft een dikke aanrader. Ghost Trick is een must voor wie houdt van Ace Attorney en soortgelijke goed geschreven en grappige ervaringen. Het is jammer dat het redelijk duur is, maar het blijft een heel fijne belevenis. Net zoals bij Ace Attorney is er slechts één oplossing, wat de herspeelbaarheid natuurlijk wat vermindert. Toch zouden we het de fans van het genre zeker aanraden dankzij het leuke verhaal, de vlotte animaties en de unieke puzzels. Het is zo uniek dat je het alleen al zou willen kopen zodat er in de toekomst nog zulke creatieve games kunnen gemaakt worden.

.

Geïnteresseerd in recent uitgekomen games?

Final Fantasy XVI is een revolutionaire, maar ook wel heel interessante, stap voor de reeks.

Diablo IV is een goede en toegankelijke toevoeging aan het ARPG-genre.

Wij hielden niet van The Lord of the Rings: Gollum.

Uniek

Ghost Trick
4 5 0 1
Ghost Trick biedt je een unieke ervaring waarbij je als geest door objecten te manipuleren veel puzzels moet oplossen. De puzzels zijn leuk dankzij de unieke gameplay, maar hier en daar zijn er wat irritaties. Het script is goed geschreven en grappig, en de animatie staat op punt. Ace Attorney-veteranen Shu Takumi en Masakazu Sugimori hebben duidelijk hun stempel op dit spel achtergelaten, wat Ghost Trick enkel ten goede komt. Een dikke aanrader!
4/5

• Heel leuk en geestig verhaal
  • Unieke gameplay