Wheel of Time seizoen 1 review

Voor Amazon zijn paradepaardje ‘The Rings of Power‘ lanceerde, werd het fantasy-genre al eens afgetast met The Wheel of Time. Deze boekenepos werd nog niet op een groot of klein scherm vertaald, waardoor er nog geen vooroordelen waren op dat vlak. Op 1 september 2023 start het tweede seizoen. Tijd om het eerste seizoen eens onder de loep te nemen.

Afleveringen gezien: 8/8

Boeken gelezen: 4/14

De fantasy-setting

Op het einde van de vorige eeuw (Eeuw der Legenden) werd de wereld gebroken door de Draak. De Draak was een mannelijke geleider van de Ene Kracht. Voor het breken slaagde hij erin de Duistere op te sluiten. De Draak verloor zijn verstand (een lot dat elke mannelijke geleider ondergaat door een vloek van de Duistere) waardoor hij zijn kracht niet meer kon beheersen. Zo brak hij samen met de andere mannelijke geleiders de wereld. Met de Ene Kracht werden zeeën, bergen en steden vernield. De wereld kreeg een nieuw aangezicht.

We beginnen The Wheel of Time 3000 jaar na het breken van de wereld en weinig is nog geweten over de Eeuw der Legenden. Mannelijke geleiders bestaan niet meer of worden direct ontdaan van hun kracht door de Aes Sedai (groepering van vrouwelijke geleiders) zodat ze in hun waanzin geen kwaad kunnen aanrichten. Maar er is angst voor de terugkeer van de Draak. Volgens de voorspelling zal de Draak ooit terugkeren als de Herrezen Draak en hij kan zowel de kant van het Licht als van het Duister kiezen. De angst voor het nieuwe Breken van de Wereld weegt op de Aes Sedai.

© Sony Pictures Television/Amazon Studios

In deze setting begint The Wheel of Time. In dit eerste seizoen volgen we Moiraine, lid van de Aes Sedai samen met haar zwaardhand Lan. Moriaine is al lang op zoek naar de Herrezen Draak zodat ze deze kan manipuleren richting het Licht. Ze denkt dat de Herrezen Draak zich misschien in het kleine dorpje ‘Tweewater’ zit. Hier vindt ze 5 mogelijke kandidaten die leeftijdsgewijs de Draak kunnen zijn en waar een zweem van de Ene kracht rond hangt. Wanneer het dorpje aangevallen wordt door brute Trollocks, besluiten de 5 jonge twintigers met Moiraine en Lan mee te gaan.

Een boek is geen tv-reeks

The Wheel of Time bestaat uit 14 dikke boeken. Het is niet de bedoeling om 1 boek per seizoen te verfilmen.

De eerste commentaar die bij elke boekverfilming neergepend wordt: het is anders dan het boek. Ja, een verfilming op groot of klein scherm gaat gepaard met veranderingen. Als eerste moeten we in rekening houden dat The Wheel of Time bestaat uit 14 dikke boeken. Het is dan ook niet de bedoeling om 1 boek per seizoen te verfilmen. Een ideale tv-reeks haalt misschien net over 5 seizoenen, maar alles meer dan 10 is sowieso overkill.

Aangezien de echte world-building ook pas begint na het eerste, hebben de makers van The Wheel of Time tv-reeks gekozen om een deel van de world-building al in dit eerste seizoen te doen. Zo wordt al een beetje toegelicht over de Aiel, worden we geïntroduceerd tot meerdere Aes Sedai en de bijhorende Ajah. Dit maakt het voor de volgende seizoenen makkelijker om het plot sneller te doen gaan.

Ook is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat een tv-reeks uit meerdere afleveringen bestaat die elk een spanningsboog met 3 acts bevat. Sommige gebeurtenissen worden een beetje verdraaid om aan deze structuur te voldoen. Een voorbeeld hiervan is ook dat het eerste boek, The Eye of the World, niet vanuit Moiraine haar standpunt vertrekt. Maar door dit aan te passen in de reeks, blijft de identiteit van de de Herrezen Draak langer verborgen.

Het moeilijkste punt hieraan is echter de finale van seizoen 1. Buiten dat deze vrij zwak was ten opzichte van de rest van de reeks, worden er ook vreemde keuzes gemaakt. De meeste personages eindigen op een heel andere plek dan je volgens de boeken zou verwachten. Het is dus spannend welke sprongen ze hier mee willen maken. Maar aangezien Brandon Sanderson, de auteur van de laatste 3 boeken van de reeks (Robert Jordan overleed na het schrijven van boek 10), de scenario’s doorneemt, vertrouw ik er momenteel nog op dat de adaptaties wel doordacht zullen zijn.

Nog zoekend zoals het eerste boek

Over dit eerste seizoen zullen er veel vergelijkingen gemaakt worden met The Lord of the Rings. Dit hoeft niet te verbazen aangezien het boek The Eye of the World de structuur van The Fellowship of the Ring nogal strikt volgt.

Over dit eerste seizoen zullen er veel vergelijkingen gemaakt worden met The Lord of the Rings. Dit hoeft niet te verbazen aangezien het boek The Eye of the World de structuur van The Fellowship of the Ring nogal strikt volgt. Dit is alvast een opmerking die niet aan de TV-reeks toegeschreven kan worden.

The Eye of the World voelt ook een beetje aan als het Young Adult-boek uit de reeks en dit komt terug dit eerste seizoen. Het tienerdrama en de karaktereigenschappen van de nog ‘onderontwikkelde’ personage storen soms, maar nog niet op het CW-niveau. De eerste aflevering wordt nogal gerusht en er gebeurt veel waarin we de hoofdpersonages maar kort leren kennen. Eigenlijk weten we nog bitter weinig over hen wanneer ze op pad gaan. In de eerste aflevering gebeuren er wel enkele traumatische zaken voor enkele personages. Hier wordt maar heel laat verder op ingegaan omdat het tempo wel stevig zakt per aflevering. Elke aflevering hierna gaat dieper in op bepaalde aspecten van de wereld om deze toe te lichten. Sommige persoonlijke ontwikkelingen van de hoofdpersonages blijven hierdoor wat onderbelicht. In de verdere seizoenen diepen ze dit hopelijk beter uit.

World-building zit goed

The Wheel of Time heeft niet het budget van The Rings of Power maar het ziet er ook zeer mooi uit. De opnames zijn voornamelijk gebeurd in Oost-Europa en dat ziet er ook echt prachtig uit. Het acteerwerk is ook sterk. Rosamund Pike (Pride & Prejudice, Gone Girl, I Care A Lot) draagt de reeks wel als Moiraine, en tevens is ze ook producer van de reeks. Maar ook de jongvolwassen uit Tweewater spelen hun rol voortreffelijk, zeker voor vrij onbekende acteurs.

In een aflevering wordt er veel aandacht besteed aan de Aes Sedai en haar zwaardhand. Hier ontstaat een emotionele spanningsboog die op het eerste gezicht een beetje vreemd lijkt. Spoiler alert: er sterft iemand en er volgt een emotionele begrafenis. Alleen gaat dit over personages die wij niet kennen. Dus waarom zouden we ons hier emotioneel in investeren? Het toont ons echter hoeveel we nog niet weten over de personages die we volgen. Dit is interessant voor later. Maar vooral, deze aflevering is een goed voorbeeld van ‘show, don’t tell’. In de boekenreeks zal het personage Lan wel eens vertellen wat de band tussen een Aes Sedai en haar zwaardhand is. Door dit echter te tonen met de gevolgen van deze band wanneer er iets tragisch gebeurt, is het een goed voorbeeld van het gebruik van het medium (beeld versus tekst).

In de laatste minuten van het eerste seizoen zien we een nieuw volk aankomen via schepen die ook de Ene Kracht lijken te beheersen. Het is duidelijk dat het tweede seizoen meer zal tonen van de wereld waarin The Wheel of Time zich afspeelt. Hopelijk blijven ze kiezen voor prachtige locaties en verhuist er niet te veel naar studio’s.

The Wheel of Time is te bekijken op Amazon Prime.

Een opstapje naar meer

Een opstapje naar meer
4 5 0 1
The Wheel of Time is de start van een episch fantasy-verhaal. Net zoals het eerste boek voelt het eerste seizoen nogal Young Adult aan, maar dit zal normaliter wijzigen aangezien de personages sterk groeien doorheen het verhaal. Het eerste seizoen was een vrij trouwe verfilming van het eerste boek waar al elementen van de world-building uit de verdere boeken in meegenomen worden zodat de reeks sneller opgebouwd kan worden. Er zit vooral veel potentieel in de reeks en het komende tweede seizoen zal veel bepalen.
4/5

• Mooie setting (Oost-Europa)
  • Acteerwerk zit goed