X-Factor is de nieuwste titel die verder bouwt op de superieure positie van de X-Men.
Nee, de X-Men gaan in X-Factor niet op zoek naar wie de beste stem heeft (de Inhuman Black Bolt zou die prijs wegkapen). In deze iteratie, gebaseerd op de gelijknamige reeks uit 2005, bundelt een team van mutanten de krachten om verdwenen soortgenoten op te sporen. In het ergste geval moeten ze ook hun moord oplossen.
X-Factor is het logische vervolg van een plotwending
Een jaar geleden herlanceerde Jonathan Hickman de mutanten van Marvel en gaf ze een superieure positie. Xavier en zijn X-Men zijn een haast onklopbare wereldmacht geworden. Op het eiland Krakoa zijn alle mutanten welkom, waar ze kunnen genieten van een soort onsterfelijkheid: wie doodgaat, wordt tot leven gewekt.
Alleen verloopt dat proces van verrijzenis niet altijd zo vlot. Wie sterft, komt op een wachtlijst terecht en als er geen bewijs is voor een sterfgeval, mag je fluiten naar je resurrectie. Northstar, hij kan licht manipuleren en supersnel lopen, mist net dat bewijs om zijn zus tot leven te wekken. Hij schakelt de hulp in van Polaris, de dochter van Magneto en ooit lid van X-Factor, om de moord op zijn zus op te lossen. Aldus het ontstaan van de nieuwe X-Factor.
Terug naar het detectivekantoor
In 2005 maakte schrijver Peter David van de langlopende reeks een soort noir-verhaal met X-Factor als naam voor een detectivebureau. Tien jaar later vervormde hij het team, deze keer werden ze gesponsord door een bedrijf binnen het universum van Marvel. Scenariste Leah Williams (The Amazing Mary Jane) keert nu gelukkig terug naar de detective-insteek.
Williams gebruikt het onderzoek naar de dood van Northstars zus als bevredigende inleiding tot de titel. Ze vertrekt vanuit het verrijzenisproces en legt er de problematische en bijna bureaucratische gevolgen van bloot. Heel soms verdrinkt Williams in de theorie, zoals wanneer het team haar methodologie moet uitleggen aan het bestuur van de mutantennatie. Tegelijkertijd zorgt dat ook voor een dikgevuld introductienummer naast het vertier uit alle botsende karakters.
Een mooi en divers team van helden
De gezichten die opduiken om dat probleem op te lossen, zijn bijna ontelbaar maar allemaal van belang. Williams toont hoe elk nieuw lid een kracht heeft die helpt met oplossen van moorden. Zo kan Prestige (Rachel Summers, de dochter van Cyclops en Jean) telepathisch in het verleden reizen en gebruikt de zoon van Wolverine zijn feromonen om ooggetuigen (maakt niet uit welk gender) te verleiden. En Polaris met haar magnetische krachten? Die laat zomaar even een heel nieuw en fancy hoofdkwartier herrijzen uit de grond van Krakoa.
Het is de taak van tekenaar David Baldeon (met de kleuren van Israel Silva) om te zorgen dat de lange monologen niet vervelen. Zijn personages pakken graag uit met grote emoties, waardoor er op elk moment wel iets is om naar te kijken. Het oplossen van een moord vereist weinig superheldengeweld, maar de manier waarop de mutanten hun krachten hierbij inzetten is inventief (Prestige die mentaal tijdreist), imposant (Polaris die een gebouw uit de grond hijst) en grappig (Daken die flirt met een man) in beeld gebracht.
X-Factor #1 is geschreven door Leah Williams, getekend door David Baldeon met Israel Silva en uitgegeven door Marvel Comics op 29 juli 2020.
Bevredigend
X-Factor #1Raak
- Knappe samenstelling van het team
- Inventieve samenwerkingen van krachten
- Grote emoties in te tekeningen
Braak
- Lange monologen