Wat als een city builder in plaats van gebouwen de natuur terugbrengt? Dat is de basis voor Terra Nil. Natuur en biodiversiteit staan er centraal, samen met goeie vibes en rustige muziek. Hier ga je bouwen aan een andere toekomst op een originele manier.
- Ontwikkelaar: Free Lives
- Uitgever: Devolver Digital
- Release: 28 maart 2023
- Platformen: PC, Netflix, Android, iOS
Reviewexemplaar op pc verkregen via uitgever.
Terra Nil brengt je naar een wereld die desolaat en verloren is. Je krijgt het materiaal en de gereedschappen om de omgeving te zuiveren en dit als basis te gebruiken voor je verdere plannen. Het uiteindelijke doel is echter dat er geen spoor meer is van die gereedschappen en wat je allemaal gedaan hebt. Dat betekent dat je moet opkuisen nadat je biodiversiteit hebt teruggebracht. Dit maakt deze city builder eerder een puzzel en voelt uniek in vergelijking met traditionele spellen in dit genre.
Techniek en natuur
Je start met een vierkant gebied dat vervuild is. Je hebt een beperkt aantal middelen, voorgesteld als blaadjes, om machines te installeren die energie leveren en de grond zuiveren. Met hoeveel middelen je begint, kun je aanpassen door de drie moeilijkheidslevels: gardener, ecologist en environmental engineer. Verder zijn er geen verschillen tussen deze levels, dus de keuze hangt af van hoe jij (het begin van) het spel wil ervaren. Daarnaast kun je ook zen mode inschakelen, waardoor er geen kosten meer zijn.
De bedoeling is dat je vormgeeft en bouwt om alles weer zuiver te maken, en vervolgens introduceer je planten en dieren. Die bestaan uit verschillende soorten die hun eigen noden hebben. Om daaraan te voldoen, kun je invloed uitoefenen op het klimaat en het warmer of kouder maken, of meer of minder vochtig. Wanneer je die zaken op elkaar afstemt, komen de dieren terug en moet je nagaan wat de ideale plek voor hen is.
Regen en droogte kunnen worden gegenereerd, waardoor weer andere planten en dieren kunnen terugkomen. De geluiden en visuele aspecten zijn heerlijk en rustgevend. Wanneer je de biodiversiteit hebt teruggebracht, lopen en zwemmen de dieren rond. Je kunt inzoomen om te genieten van je succes. De verschillende biomen zijn bijvoorbeeld moerassige gebieden, bloemenweides, bamboo etc. Deze zijn kaart-specifiek. Er zijn optionele doelen vanaf fase twee die je tonen wat de mogelijkheden zijn en waar je naartoe kunt werken. Zo kun je zalm introduceren door de vochtigheid te verhogen of libellen door het warmer te maken. Het handboek dat je in het begin krijgt, is een soort van notitieboek waar tekeningen van dieren, planten en machines en grote lijnen van de doelen verschijnen.
Kaarten en diversiteit
De verschillende kaarten hebben verschillende mogelijkheden. Zo start je met windmolens voor elektriciteit en waterpompen voor meer groen, maar op een andere kaart moet je werken met lavastromen. Dit maakt de kaarten gevarieerd. Er zijn in totaal echter maar 4 kaarten tot je aan de credits komt. Deze worden wel telkens automatisch gegenereerd, dus je hebt telkens een andere layout van de kaart. De kernaspecten zoals oceaan of vergane stad blijven wel telkens hetzelfde. Hier mist variëteit, meer kaarten zou een meerwaarde vormen.
Op de laatste kaart zorg je ervoor dat je de aarde kunt verlaten. Alles wat je geleerd hebt kan je doorgeven aan het universum. De kaarten vormgeven is niet altijd even gemakkelijk omdat je niet op een traditionele manier met straten en netwerken werkt. In plaats daarvan gaat het er iets organischer aan toe, dat ziet er niet altijd uit zoals je zou willen. De kaart nog eens opnieuw proberen is daar de beste oplossing voor, aangezien die telkens nieuw gegenereerd worden.
Elke kaart heeft een aantal doelen die je in drie fasen vrijspeelt. De details leer je dus pas kennen wanneer je aankomt in de fase. Nadat je de credits hebt bereikt, zijn er nieuwe kaarten beschikbaar. Maar het blijft bij vier extra die eenzelfde basis hebben als die die ervoor kwamen. Het uiteindelijke doel is 100% halen over de hele wereld. De credits haal je in ongeveer 7 uur of minder. De kaarten die je dan kunt spelen opnieuw in 7 uur en 100% halen is niet veel langer. Dit had wat meer mogen zijn als je er geld aan uitgeeft. Een mooie toevoeging is de coördinaten van een kaart waardoor anderen die specifieke kaart kunnen vinden.
Strategische natuur
Omdat nooit alle middelen tegelijk ter beschikking gesteld worden en je ze telkens moet vrijspelen, is de vrijheid soms beperkt. Je kunt enkel één stap terugkeren en je kunt je spel niet opslaan dus moet je ofwel de fase waarin je bent opnieuw starten, of de gehele kaart opnieuw starten. De middelen verkrijg je aan de hand van meer planten, en geef je uit door machines te kopen. Omdat je dieren wil introduceren maar op voorhand niet weet wat ze nodig hebben, kan het gebeuren dat je het land niet vormgegeven hebt voor de noden van dat dier en je opnieuw moet beginnen.
De drie fasen zijn telkens hetzelfde per kaart. In de eerste fase moet je een bepaald aantal procent gezuiverd grasland verkrijgen. Dat gaat aan de hand van elektriciteitsmachines, zuivering en irrigators. In fase twee introduceer je verschillende biomen: moeras, bos, koraal etc. Pas wanneer je in fase 3 aankomt, krijg je te zien welke dieren er nu eigenlijk zouden moeten komen. Wanneer je de biomen echter niet correct hebt, zal het dier niet verschijnen. Zo moeten ijsberen zowel water hebben als een ijsvlakte en moeten er elanden beschikbaar zijn die hun eigen noden hebben. Als je een ijsbeer wil, kan het dus gebeuren dat je de gehele kaart opnieuw van het begin moet spelen.
Deze moeilijkheid lijkt soms iets te artificieel geïntroduceerd doordat je niet alle informatie hebt, totdat je de kaart uitgespeeld hebt. Daarnaast kun je de machines niet terugnemen om je middelen terug te krijgen tot in de laatste fase. Het kan echter gebeuren dat je niet genoeg middelen hebt om te recyclen en je middelen terug te krijgen. Strategische spelers zullen echter wat op hun honger blijven zitten omdat het niet diepgaand genoeg is. Voor puzzelaars zal de zenmode meer brengen. De doelen zijn er nog, maar je kan alles mooi bij elkaar puzzelen zonder de beperking van middelen. Dit kun je op elk moment via de instellingen aanzetten. Verder is er niet veel strategie aan. Het vermindert een gevoel van vrijheid om uit te proberen en te ontdekken. Dat is jammer omdat de natuur en de effecten leuk en mooi zijn, en het idee eens wat anders is.
Lees andere reviews van Geekster:
- Resident Evil 4 Remake review: meesterwerk toen, meesterwerk nu
- Diablo IV Beta preview
- Wild Hearts review: blokkenspel Hunter World
Terra Nil brengt je dichter bij de natuur maar mocht een stap verder gaan
terra nilRaak
- Audio is chill
- Dieren en planten zijn mooi
Braak
- Te weinig verscheidenheid in kaarten
- Niet diepgaand genoeg
- Duur voor wat je krijgt
- Kaarten vaak opnieuw starten