Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Diablo IV Beta preview

Wij waren onder de gelukkigen die het voorbij weekend de early access Bèta van Diablo IV eventjes mochten uitproberen. En dat voor niet-Amerikanen zonder KFC! 11 jaar na Diablo III en relatief kort na de rampzalige microtransacties in Diablo Immortal is het weer tijd om hordes monsters uit te schakelen. Is het een goed vervolg of zijn er grote werkpunten? Heeft de verplichting om altijd online te zijn belangrijke gevolgen? Geekster trok naar Sanctuary en testte het voor jullie uit. Blijf eventjes en luister naar onze ervaring.

Diablo IV is een amusante ARPG

Voor fans van de reeks of van ARPGs in het algemeen zitten hier fijne muiskliks en veel loot in.

We vallen meteen met de deur in huis: is Diablo IV leuk? Ja. In de Bèta konden we kiezen uit een Barbarian, Rogue en Sorcerer, en we hebben vooral met deze laatste een aantal fijne uren beleefd in de bedrukte en besneeuwde sfeer van Act 1. Jammer genoeg zijn onze favorieten, de Druid en de Necromancer, pas voor de open Bèta (volgend weekend!). Een groep vijanden zien, een viertal koppen van een hydra oproepen om hen met vuurballen te bekogelen, intussen een sneeuwstorm laten neerdalen om de vijanden die je willen aanvallen te vertragen en beschadigen, om daarna bliksems doorheen heel te groep te laten gaan, weg te teleporteren indien ze toch te dichtbij komen en ten slotte een massieve vuurslang zich rond de groep vijanden te laten wikkelen, blijft leuk. Dat wil niet zeggen dat we geen kritische opmerkingen hebben of dat Diablo IV het ARPG-genre helemaal op zijn kop gaat zetten of zelfs geen stappen terugzet, maar voor fans van de reeks of van ARPGs in het algemeen zitten hier fijne muiskliks en veel loot in.

© Blizzard Entertainment

Daughter of Hatred

Het verhaal blijft vooral een reden om nieuwe gebieden te doorzoeken en op allerlei monsters te klikken.

Diablo IV speelt zich een goede dertig jaar af na de gebeurtenissen van Diablo III. Het Eeuwige Conflict tussen de High Heavens en de Burning Hells woedt nog steeds voort, en op Sanctuary (de gewone wereld) stelt de mensheid het niet zo schitterend. Diablo is misschien (voor de zoveelste keer al…) verslagen, maar opeens wordt Lilith, de dochter van Mephisto, opgeroepen. Zij wil net zoals vroeger Sanctuary beschermen/overnemen van de strijdkrachten van zowel de engelen als de demonen. Ze doet dit wel op haar eigen manier, wat mensen brainwashen en in haar cultisten veranderen inhoudt. Jouw personage komt in het begin zo’n sekte tegen, en het avontuur kan beginnen.

© Blizzard Entertainment

Normaal gezien speel je deze serie niet voor het verhaal, en nu zal je dat ook niet doen. Wel moeten we zeggen dat de dialogen beter geschreven lijken dan in het vorige deel, zowel voor het hoofdverhaal als voor wat side quests. Je krijgt deze keer ook cutscenes met verschillende camerastandpunten, waardoor de character creator toch wat meer tot zijn recht komt. Het verhaal blijft vooral een reden om nieuwe gebieden te doorzoeken en op allerlei monsters te klikken. Ere wie ere toe komt: er is een side quest, bestaande uit meerdere missies, die qua verhaal best goed is. Ook moet gezegd worden dat, voor wie wil, er héél veel extra verhaalinformatie te vinden is op online wiki’s.

Number Go Up

Loot blijft the name of the game.

Diablo IV bevat qua gameplay geen verrassingen. Wie daarbij een revolutie verwacht, zal wat op zijn honger blijven zitten. Diablo IV is en blijft een standaard ARPG. Het speelt zeker leuk, maar doet niet echt iets speciaals. Je begeeft je doorheen een isometrische wereld en klikt nog steeds op een massieve hoeveelheid vijanden in de hoop betere loot te vinden en de nummers van je uitrusting omhoog te zien gaan. Omdat je in het begin wat veel verhaal krijgt, gaat het eerst allemaal wat traag (wel met veel atmosfeer) en duurt het soms lang voor je vijanden vindt, maar na een paar uur spelen kan je toch al grotere hordes tegenkomen.

© Blizzard Entertainment

Loot blijft the name of the game. Bij elke vijand en baas hoop je om blauwe, gele of gouden equipment te zien vallen, want hoewel je skills belangrijk zijn, zijn het de stats en (soms) extra mogelijkheden bij je uitrusting die bepalen hoe krachtig je bent. DPS blijft het belangrijkste, hoewel je zeker bij legendary en unique equipment naar de extra bonussen moet kijken, want deze kunnen je niet enkel extra ervaring in je skills geven, maar kunnen heel soms je speelstijl lichtjes veranderen. Equipment met life restore of life steal vinden, maakt het spel bijvoorbeeld veel gemakkelijker en zorgt ervoor dat je niet echt meer op je hoeveelheid potions moet letten. Je kan wel niet altijd de pijl van de DPS vertrouwen, want soms zegt het spel dat een duidelijk inferieur wapen beter is dan wat je op het moment gebruikt. Wat je niet nodig hebt, ontmantel je of verkoop je terug voor je inventory limit vol is.

Skills en variatie

De balans zal tegen de release misschien nog wat moeten uitgewerkt worden.

De skill tree is in verschillende stadia verdeeld die je in een bepaalde volgorde moet doorlopen. Elk stadium gaat over een bepaalde soort skill, zoals basic skills (die heel weinig schade doen), core skills, defensive skills, etc. Bij elk stadium heb je dan een aantal mogelijkheden. Zo konden we bij de Sorcerer in stadium 1 kiezen tussen Spark, Frost Bolt, Fire Bolt en Arc Lash. Deze mogelijkheden hebben ook nog één vaste upgrade en dan nog eens twee upgrades om eentje uit te kiezen. Hier en daar zijn er kleinere passieve skills beschikbaar. Pas als je genoeg skill points in totaal gebruikt hebt, gaat het volgende stadium open. Als je wil, kan je je wel blijven focussen op skills uit stadium 2, die van stadium 3 negeren en dan zodra ze beschikbaar zijn kiezen voor mogelijkheden uit stadium 4.

Diablo IV skill tree
© Blizzard Entertainment

Waar je in Diablo III door middel van je verschillende mogelijkheden soms je skills volledig kon veranderen van effect, krijg je nu eerder kleinere bonussen. Vanaf level 15 kan je ook voor je class nog iets speciaals unlocken, voor de Sorcerer was dat een passieve skill. Wie echter hoopte op de (krankzinnige) variatie van bij bijvoorbeeld Path of Exile, zal ook een beetje op zijn honger blijven zitten. We hebben natuurlijk nog niet alle opties (de level cap was 25 dus het laatste stadium van de skills konden we nog niet doen, en ook de paragon skills waren er niet bij), maar het voelt qua variatie een beetje aan als een stapje terug. Je kan wel door middel van aspecten die je in optionele dungeons of op heel speciale stukken uitrusting vindt, je build nog wat aanpassen. Net zoals in het vorige deel kan je niet zelf je stats kiezen, maar wordt daar automatisch voor gezorgd als je sterker wordt. Dat ontneemt je alweer een beetje de keuze en zorgt ervoor dat je vooral afhankelijk van je gear zal zijn.

© Blizzard Entertainment

Elke class geeft je dus wel wat mogelijkheden om verschillende builds te maken: zet je heel de tijd in op fire damage en kies je pas op het einde voor één superkrachtige skill met ijs? In Diablo II zou dit niet gelukt zijn, maar nu is het geen probleem. Een whirlwind Barbarian of eentje die zich focust op bleed damage? Een chain lightning Sorcerer of eerder een inferno Sorcerer? Voor ieder wat wils. Je hebt qua skills voornamelijk minder krachtige mogelijkheden die je bijna gratis kan doen, en dan krachtigere opties die je maar een (héél klein) aantal keer kan doen voor je weer mana/rage/energy moet opwekken of automatisch laten komen. Daarnaast zijn er ook nog wat krachtige skills met een cooldown. Je hebt dus een aantal skills om uit te kiezen en een drie tot vijf om op hetzelfde moment actief te gebruiken terwijl je speelt, maar zal nog (iets te) veel je gewone basic skills gebruiken. Je kan zelf kiezen, maar sommige opties (zoals chain lightning en/of hydra bij de Sorcerer) leken ons toch veel krachtiger dan andere. De balans zal tegen de release misschien nog wat moeten uitgewerkt worden.

Diablo IV heeft niet de beste vernieuwingen

Een always online open wereld.

Voorlopig dus geen grote veranderingen. Wat is dan wel nieuw? Diablo IV is meer een open world-game dan voorheen. Je hebt een grote stad die je als uitvalsbasis gebruikt en kan dan in elke richting de wereld intrekken om vijanden, grotten, schuilplaatsen of andere veilige nederzettingen te vinden. Je had vroeger al grote gebieden, maar nu zijn er dus nog meer om op hetzelfde moment uit te kiezen. Waarschijnlijk is het hierdoor dat de vijanden in de meeste gebieden (op een paar waar je nog niet mag komen na) samen met jou sterker worden. Waar je vroeger met een personage van level 20 de terreur van monsters van level 1-5 de baas kon zijn, is dit nu dus niet echt meer mogelijk. Paradoxaal genoeg kan het zelfs zijn dat wanneer jij sterker wordt (en dus de vijanden ook) maar je niet meteen nieuwe equipment vindt, je je iets minder sterk gaat voelen omdat het nét iets langer duurt om de vijanden te verslaan. Om je sneller doorheen de grote gebieden te begeven, zou je een rijdier moeten krijgen, maar dat was in deze Bèta jammer genoeg nog niet beschikbaar.

© Blizzard Entertainment

Je kan alleen of samen met vrienden kleine uitdagingen aangaan die random verschijnen in de buitenwereld om loot en currency voor het gokken te verdienen. Er zijn ook een aantal optionele dungeons om te verkennen. Je krijgt twee mogelijkheden: cellars en dungeons. Cellars bevatten letterlijk één kamer met een klein aantal vijanden, maar dungeons zijn de grote uitgebreide plekken die we nog kennen, vol met vijanden, hier en daar een aantal elites en op het einde een baas. Jammer genoeg waren ze nog niet zo interessant, herhaalde de lay-out zich te vaak (soms zelfs nog eens in het tweede deel van dezelfde dungeon!) en moest je tegen het einde vaak dezelfde opdracht doen om een deur te openen (waarbij je ook telkens doorheen een leeg deel van de dungeon moest teruglopen).

Diablo IV queue
© Blizzard Entertainment

Een always online open wereld betekent hier ook dat je geregeld andere spelers tegen het lijf zal lopen. Dit doe je niet enkel in de veilige stad, maar ook in de vijandige gebieden daarbuiten. Je moet niet met elkaar praten natuurlijk, maar het voelt nog steeds een beetje raar aan om iemand te zien komen uit een uithoek van de map die jij net wou verkennen en dan te vermoeden dat je daarom maar weinig tot geen vijanden tegenkomt. Tot daar nog aan toe, maar er zijn toch een paar MMORPG-elementen die we hier liever niet hadden zien komen. Zo was de World Boss (een optionele superbaas) enkel beschikbaar op vier tijdstippen. Wou je slapen of dingen doen samen met je familie op zondagochtend en had je zaterdag geen tijd om te spelen? Pech, geen superbaas voor jou. Is er soms wat haper of lag in de stad? We hebben geen bewijs, maar het zou aan het feit kunnen liggen dat er meerdere spelers rondlopen. Je kan sociaal zijn met elkaar via emotes en ze hopen natuurlijk om veel cosmetics te verkopen voor echt geld. Probleempje daarmee als je dat nooit wil doen en de emotes eerder probeert te negeren: de belangrijke optie om een dungeon te verlaten, zit verborgen in je emote-menu! Ten slotte was het natuurlijk een bèta van een heel populaire serie, maar we hopen dat we tegen de release geen lange wachtrijen (van een tot bijna twee uur) zullen krijgen…

Killere sfeer

Wij zouden onze ziel verkopen om wat meer uit te kunnen zoomen.

Diablo IV heeft de (soms) meer kleurrijke en schilderachtige graphics van deel III achter zich gelaten en gaat weer volop voor de kille en donkere omgevingen. De sfeer zit er in ieder geval dik in. Het blijft een ARPG, dus de beste graphics moet je niet verwachten, maar toch kan de belichting soms mooi zijn en hebben de aanvallen leuke animaties en particle effects. Jammer genoeg wil het spel soms wat haperen, zowel in de stad als tijdens gevechten. De graphics op “medium” zetten in plaats van op “high” leek ook niet echt te helpen. Hopelijk kunnen ze hun optimalisatie de komende maanden nog wat bijwerken. Wij zouden trouwens onze ziel verkopen aan de Lord of Terror om de optie te krijgen wat meer (ongeveer de helft!) uit te zoomen, officieel of via een mod. Ja, het ziet er allemaal beter uit, maar het zou nog leuker zijn als je een grote FOV zou hebben. Ze kunnen trouwens niet zeggen dat dit niet gaat, want als je bepaalde plaatsen bezoekt, zoomt de camera wél opeens veel meer uit. Ten slotte zouden we graag zien dat de UI wat verbeterd wordt. Het is allemaal functioneel, maar het zou leuk zijn als we ook op grotere schermen de UI wat zouden kunnen verkleinen of zoals bij bijvoorbeeld Final Fantasy XIV de elementen op het scherm zouden kunnen zetten waar we zelf willen.

© Blizzard Entertainment

De Diablo IV open Bèta begint dit weekend

Wij hebben misschien veel commentaar, maar we hebben ons toch geamuseerd met de early access Bèta. Het verhaal is voorlopig interessanter dan in het vorige deel en het ziet er beter en killer uit, maar heel veel veranderingen aan de vertrouwde gameplay zijn er wel niet en er zijn nog een aantal frustraties, zowel qua optimalisatie, variatie en online elementen. Komend weekend kan iedereen het spel ook al eventjes uitproberen (en zich wagen aan de Necromancer en Druid), en daarna is het voor de geïnteresseerden wachten tot 6 juni.

Diablo IV classes
© Blizzard Entertainment
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels