Set It Up review: de jaren 90 in 2018

Romcoms zijn terug! Dat schreeuwden een paar Amerikaanse nieuwssites toen vorige vrijdag Set It Up op Netflix verscheen. Wat vonden wij?

De nieuwe romantische komedie is echter niet de enige die de afgelopen jaren gemaakt en gesmaakt werd. Films zoals The Big Sick, It’s Complicated, The Intern, How to Be Single, The Other Woman, About Time enzovoort stapten af van het format “boy meets girl en ze domineren heel het verhaal” (maar dat bespreek ik misschien een andere keer). Set It Up is een van de enige “klassieke” romcoms uit de 21e eeuw die hoge ogen gooide bij zowel kijkers als critici. Twee ondergewaardeerde persoonlijke assistenten voor succesvolle maar niet al te sympathieke bazen zijn hun eigen workaholic-status stilaan beu. Ze beslissen om hun bazen te koppelen zodat zij meer vrije tijd krijgen en hun bazen iets meegaander worden. Omdat de film teruggrijpt naar Nora Ephron-klassiekers zoals When Harry Met Sally, You’ve Got Mail en Sleepless in Seattle, sommen we in deze review de ingrediënten op die bijdroegen aan het succes en de vernieuwingen die de makers aanbrachten voor 2018. Want Set It Up is en wil ook niets anders zijn dan een aangename manier om een avondje in de zetel door te brengen.

Jaren 90: korte duur

Weg met films van 2,5 uur (als het middelmatige zijn). Set It Up houdt het bij 1 uur en 40 minuten, als dat ons niet terugstuurt naar de jaren 90, toen een film zelden over 2 uur ging, weet ik het ook niet meer. (Ja, ik weet dat Titanic ook uit de jaren 90 is. Leo en Kate vergeven we dat.)

Jaren 90: mooie, getalenteerde mensen

Geen idee wat jullie persoonlijke mening is over hoe Tom Hanks en Meg Ryan eruit zien, maar talentloos kon en kan je ze niet noemen. Regisseur Claire Scanlon doet voor Set It Up een beroep op twee jonge rijzende sterren: Zoey Deutch (Before I Fall, Ringer) en Glen Powell (Hidden Figures, Scream Queens). Ook bij de bazen geen gebrek aan talent: Lucy Liu (Elementary, Charlie’s Angels) en Taye Diggs (Rent, Private Practice) lijken het erg naar hun zin te hebben. Vooral Deutch wint hier wellicht veel fans dankzij haar charmante vertolking van Harper, die eigenlijk sportjournaliste wil worden voor haar baas maar door haar huidige job geen tijd heeft om een portfolio uit te bouwen. De jonge actrice heeft haar veelzijdigheid stilaan bewezen door interessante en gevarieerde rollen te kiezen. Powell liet voorlopig vooral zijn grappige en charmante kant zien in veel van zijn rollen, maar er is natuurlijk meer in het leven dan enkel drama (gelukkig). Het is trouwens niet de eerste keer dat het tweetal samen acteerde: ze waren allebei te zien in Everybody Wants Some!! van Richard Linklater.

Jaren 90: meet-cute

Wellicht het uithangbord van een romantische komedie: de zogenaamde tropes, conventies of veel voorkomende situaties/personages/verhaallijnen in films, tv, boeken, games enzovoort. Als ze te veel of in de verkeerde context gebruikt worden, kan dat de ondergang van een film zijn. Maar het kan een film ook maken. Dé favoriete trope van romcommakers is de meet-cute. Twee mensen ontmoeten elkaar voor het eerst, wat vaak resulteert in een ruzie, gênante of grappige situatie. Het plot schiet daarna pas echt uit de startblokken. In Set It Up ontmoeten Harper en Charlie elkaar als ze op zoek zijn naar eten voor hun bazen nadat de meeste zaken al gesloten zijn. Een portie avondeten, twee bazen. En de rest is geschiedenis.

Jaren 90: andere tropes en 2018: aangepaste trope

Andere populaire 90s-tropes in de film: irritatie tussen de twee personages wordt vriendschap, een nepdate, een onverwachte slow op een feestje, snode plannetjes, onbetaalbare appartementen en designerkledij. Net zoals Tom Hanks en Meg Ryan hebben ook Charlie en Harper verdacht mooie appartementen in een peperdure stad als New York. Maar ik vergeef het hen, want ik ben een vastgoedliefhebber. En ik wil nu ook wel alle outfits van Lucy Liu en Zoey Deutch. Het moet niet allemaal volgens het boekje. Zo geeft een personage op een bepaald moment een grote, publieke speech… maar niet voor het publiek dat je zou verwachten.

Jaren 90: een teleurstelling in het tweede deel

Net zoals in het echte leven kan het in romantische komedies niet altijd rozengeur en maneschijn zijn. Ongeveer halverwege die films doen de makers het publiek vaak even twijfelen of het uiteindelijk zal goedkomen met de hoofdpersonages. Een geheim dat uitkomt, een misstap of een onverwachte gebeurtenis: voor liefde moet je obstakels overkomen.

Jaren 90: leuke nevenpersonages

De beste vrienden, collega’s of familie: elke romantische komedie heeft goede sidekicks nodig die de hoofdpersonages een handje helpen, of net te saboteren. Zoals Carrie Fisher in When Harry Met Sally, Dave Chappelle in You’ve Got Mail en Judy Greer in 13 Going on 30, The Wedding Planner en 27 Dresses, heeft ook Set It Up een aantal goede nevenpersonages. De beste (en amper nevenpersonages) zijn de bazen van Charlie en Harper: Kirsten en Rick. Kirsten is een succesvolle sportjournaliste met een eigen website. Rick is een investeringsmanager die middenin een scheiding verwikkeld is. Beiden zijn trots op hun werk maar nogal koppig, en hun assistenten zijn van mening dat ze perfect bij elkaar zouden passen.

Andere mensen vinden dan weer dat Harper en Charlie perfect bij elkaar passen, ook al heeft Charlie een vriendin. Zo zijn er de huisgenoten van het duo, die beiden verrassend veel achtergrondverhaal krijgen. Charlie’s vriendin Suze (vertolkt door model Joan Smalls) is de uitzondering, zij is nogal eendimensionaal. Er is ook nog een heerlijke cameo van Unbreakable Kimmy Schmidt-acteur Tituss Burgess als “Creepy Tim”, de conciërge van het gebouw waar het viertal werkt.

2018: ken al de voorgaande punten en verwijs er ook naar

Set It Up weet heel goed waar het de mosterd gehaald heeft, en de makers zijn niet om een directe verwijzing verlegen. Zo bekokstoven Charlie en Harper een meet-cute voor hun bazen terwijl ze niet doorhebben dat ze er zelf ook een achter de rug hebben. Het scenario van Katie Silberman is slim, scherp en zich net genoeg bewust van het genre. Er zitten een paar heel leuke en verrassend efficiënte scènes in Set It Up die de film net iets memorabeler maken.

2018: (gedeeltelijk) weg met clichés

Deze film brengt de romcom ook al iets dichter in het heden wat de diversiteit betreft. Het kan nog altijd beter, want Charlie en Harper zijn natuurlijk blank en hetero met bijna uitsluitend blanke vrienden, maar Taye Diggs en Lucy Liu krijgen rollen die in de jaren 90 bijna nooit naar hen hadden gegaan (en vandaag ook nog te weinig). Bovendien is Kirsten een succesvolle vrouw in een door mannen gedomineerde wereld. Even gaat het mis wanneer de assistenten ervan uitgaan dat ze gewoon een man moet vinden om wat vrolijker te worden. Maar gelukkig komen ze er later in de film nog op terug. Ook top: vrouwen die een moeilijke relatie hebben maar elkaar niet haten. Meer nog, Harper steekt haar bewondering voor Kirsten niet onder stoelen of banken. Sommige mensen zullen dat wellicht niet opmerken, maar als je al veel films gezien hebt, weet je hoe zeldzaam dat is.

De romantische komedie is ergens een cliché op zich, maar als ze zo bedachtzaam uitgevoerd worden als in Set It Up, kan dat weleens een welgekomen cliché zijn.

Set It Up is nu te bekijken op Netflix.

Liefdevol

Liefdevol
4 5 0 1
Set It Up wil het warm water niet heruitvinden, maar recycleert het op een uiterst amusante en frisse manier. De hoofdrolspelers gaan wellicht de faam tegemoet en amuseren zich hier duidelijk ook. Perfect voor een rustige avond als je even een oppeppertje nodig hebt.
4/5
0