Arcadia review: prestigepotentieel

Na 1985 wordt de zondagavond van één nu ingenomen door hét prestigeproject van de afgelopen jaren. De serie Arcadia is namelijk een van de duurste reeksen ooit gemaakt in Vlaanderen. Dankzij een coproductie met NPO, en steun van het Duitse ARD, was er een budget van maar liefst 1 miljoen euro per aflevering. Wij konden de eerste twee afleveringen al zien op filmfestival Oostende.

Afleveringen gezien: 2/8

Levenslang leren

Ergens in de toekomst, na een mysterieuze ramp, is onze maatschappij geëvolueerd naar Arcadia, een streng gecontroleerde maatschappij waar burgerscores bepalen hoe je leven eruitziet. Pieter Hendrickx (Gene Bervoets), zijn dochters Luz (Lynn Van Royen) en Milly (Abigail Abraham), echtgenote (Monic Hendrickx) en stiefdochters Hanna (Ellie de Lange) en Alex (Melody Klaver) vormen een samengesteld gezin. Zij hebben geluk want ze hebben allemaal scores boven de 8, waardoor ze in een groot huis wonen en veel vrijheid hebben. Wanneer ze naar het verlovingsfeest van Alex en Gloria (Jean Janssens) gaan, blijkt dat alles toch niet is zoals het lijkt.

arcadia
© Maarten De Bouw / VRT

Het gezin wordt namelijk onderzocht door regulator Simon (Maarten Heijmans) en zijn collega (Boris Van Severen). Op verdenking van scorevervalsing worden ze gearresteerd op het feest en ondervraagd. Dan heb je ook nog revisor Lena (Natali Broods), die bij het Vizier hoort en overal wat invloed lijkt te hebben. Uiteindelijk zal de arrestatie het leven van het gezin voorgoed veranderen.

Een nieuw systeem introduceren

Er is best veel uit te leggen maar toch vermijden ze de val van de expositiedump in het begin.

Het mag dus duidelijk zijn dat Arcadia het qua verhaal over een andere boeg gooit dan we gewoon zijn in Vlaanderen. Het dichtste dat we bij sciencefiction zijn gekomen, was Déjà Vu en daar was het meer de drijfveer voor het verhaal in plaats van het middelpunt. Hier gaan ze dus voor high concept, en dat betekent dat er best veel uit te leggen is. Toch vermijden ze de val van de expositiedump in het begin. Zo opent de eerste aflevering met een achtervolging in de wijken in Arcadia, waardoor een aantal basisprincipes al duidelijk worden. Dan wordt er gaandeweg meer onthuld of gewoon gehint naar sommige dingen, wat wel een goeie manier is om je geïntrigeerd te maken. Zo wordt de aanleiding voor deze drastische verandering nog niet volledig uit de doeken gedaan. Ook de rol van Natali Broods blijft eerder schimmig.

Iets minder subtiel is wat het gezin te wachten staat. Tijdens de autorit naar het feest wordt er al gesproken over de punten en wisselen de ouders nerveuze blikken uit. Wanneer dochter Luz dan twee keer gescand moet worden, zijn de zuchten van opluchting zo duidelijk dat de controleurs zouden moeten doorhebben dat er foefelare voor hun neus gebeurt. Maar het verhaal kan natuurlijk niet te lang op zich laten wachten dus is het hen vergeven. Zonder te veel te verklappen komt het gezin inderdaad voor hete vuren te staan. Het was eerlijk gezegd eerst moeilijk meeleven met mensen die duidelijk genieten van hun privileges. Maar de persoonlijke insteek is er wel: alles overhebben voor je familie is tenslotte universeel, waardoor de uiteindelijke uitkomst best emotioneel is, mede door de prestaties van de acteurs en vooral Gene Bervoets.

© Maarten De Bouw / VRT

Vlaamse en Nederlandse cast

In de tweede aflevering krijgen we vooral de gevolgen te zien van de gebeurtenissen uit de eerste. De wereld wordt zo wat breder, de mythologie nog wat duidelijker en nieuwe vragen steken de kop op. Het is zo wel interessant om te zien welke invloed de punten nu precies hebben. Zo is echte melk in het koffieapparaat alleen bij een promotie of is trouwen niet voor lagere scores weggelegd. Ik kan me niet meer zo goed herinneren welke landen of gebieden overeenkomen met Arcadia maar het is wel duidelijk dat er daarbuiten niet veel meer is. Of wel? Ook dat roept nog wat vragen op die ik wel beantwoord wil zien, want dit deed me spontaan denken aan Divergent of de kolonies in The Handmaid’s Tale.

Alleszins kunnen we wel gokken dat het delen van Vlaanderen en Nederland bevat. Dat zien we aan de cast met zowel kleppers en nieuwe gezichten uit zowel Nederland als Vlaanderen. In een prestigeproject is het niet altijd vanzelfsprekend maar er is gelukkig ook ruimte voor diversiteit, in de cast maar ook in het verhaal. Zo tolereert deze autoritaire maatschappij toch twee vrouwen die willen trouwen en zit Luz op het autismespectrum. Het blijft wel een discussie of acteurs die niet op het spectrum zitten zo’n rol moeten spelen maar Van Royen heeft haar research gedaan en dat loont wel. Zo vond ik het in de twee afleveringen wel duidelijk maar niet overdreven.

arcadia
© Maarten De Bouw / VRT

Knappe sets

Op visueel vlak is het inderdaad anders dan we tot nu toe gezien hebben in Vlaamse reeksen en wel spectaculair.

Op visueel vlak is het inderdaad anders dan we tot nu toe gezien hebben in Vlaamse reeksen en wel spectaculair. De cinematografie van Martijn Cousijn ziet er iets koeler en grauwer uit met redelijk wat schaduw en felle contrasten. Maar het zijn vooral het productiedesign van Kurt Loyens (Professor T, De Premier) en art direction van Elke Faro (Twee Zomers, Studio Tarara) die in het oog springen. De meeste overheidsgebouwen zien er industrieel en brutalistisch uit met veel beton en speciale vormen. Ook het kantoor van Pieter is op z’n minst speciaal te noemen: een gebouw op een pilaar, dat weliswaar werd gerealiseerd met VFX. Op dat vlak spelen ze niet op veilig en het helpt ook wel om in de sfeer te komen.

Daarnaast zien er een aantal dingen ook wel wat “retro” uit. De auto’s vliegen bijvoorbeeld niet maar zijn eerder de oldtimers die wij kennen. De inwoners worden dan wel getrackt door een chip maar verder zien de schermen die de overheid gebruikt er best analoog uit. De kostuums kan je ook eerder als retrofuturistisch benoemen met veel leer, lange jassen maar ook wol en tweed en donkere kleuren. Qua muziek gaat het duo Nid & Sancy ook niks uit de weg, van synths tot viool, gitaar en piano.

Tot nu toe had ik misschien nog geen wow-gevoel zoals ik dat bij 1985 wel had en zoals je voor dat budget verwacht. Maar het verhaal dat Bas Adriaensen, Philippe De Schepper en Zita Theunynck opgezet hebben, en de interessante visuals intrigeren wel genoeg om te zien hoe het verder gaat.

Arcadia is vanaf zondag te zien op één en VRT MAX.

Bekijk hier een filmpje van het interview met de cast en crew op filmfestival Oostende:

Moet zich nog bewijzen

arcadia
3 5 0 1
In Arcadia wordt een welgesteld gezin geconfronteerd met de onverbiddelijke regels van hun autoritaire maatschappij. De regels worden gaandeweg uitgelegd en een aantal vragen blijven onbeantwoord, waardoor het naar meer smaakt. De connectie met de personages was er wel nog niet meteen, al verandert dat al wat in de tweede aflevering. Qua look wanen we ons inderdaad in een andere wereld met indrukwekkende, licht futuristische sets en een vleugje retro voor de balans.
3/5

• Productiedesign & kostuums
  • Mix van Vlaamse en Nederlandse cast