do revenge review

Do Revenge review: teencom om te onthouden

Wat krijg je als je Clueless mengt met Cruel Intentions? Do Revenge, een uiterst vermakelijke coming-of-agefilm slash rom- en tienercomedy die de ‘rom’ grotendeels achterwege laat en een aantal tropes overstijgt.

Get in, loser, we’re going revenging

Drea Torres (Camila Mendes, Riverdale) lijkt alles te hebben. Ze is populair, mooi, haalt goede cijfers, heeft een even populair lief en ze stond zelfs op de Teen Vogue Next Gen 100-lijst. Maar zoals ze zelf zegt in een voice-over aan het begin van de film: Nothing is as it seems. Eigenlijk heeft haar gezin het niet breed, en dat verbergt ze voor een groot deel van haar klasgenoten. Nu haar laatste jaar eraan komt, wil Drea alles op alles zetten om binnen te raken in een van de prestigieuze Ivy League-scholen, vooral Yale.

Do Revenge doet niks nieuws, maar wat de film doet, klaart het wel op een geestige manier.

Alleen eindigt het schooljaar rampzalig. Op aandringen van haar vriend Max (Austin Abrams, Euphoria) neemt ze een video op voor hem waarin ze zich uitkleedt. Die wordt vervolgens gelekt naar de hele school. Hij houdt vast aan zijn onschuld, maar Drea vermoedt het tegenovergestelde. Ze slaat hem in het gezicht op school. Haar aanmelding bij Yale komt in het gedrang en als straf moet ze gemeenschapsdienst doen. Haar vrienden laten haar vallen en dus is Drea op zichzelf aangewezen.

do revenge fashion
© Netflix

Eleanor (Maya Hawke, Stranger Things) doet die zomer tenniskamp, net als Drea, die er ook les geeft. Eleanor weet ook wat het is om je vertrouwen beschaamd te zien. Haar beste vriendin Carissa (Ava Capri) vertelde iedereen dat Eleanor haar dwong om haar te kussen omdat ze zelf bang was om uit de kast te komen en hun relatie op te biechten. Dat vernietigde haar reputatie en dus verandert ze van school. Eleanor en Drea worden snel vriendinnen en dus heeft Eleanor haar nieuwe school snel gevonden. Alleen gaat ook Carissa naar die school en is Max’ reputatie nog altijd smetteloos.

De twee kunnen het niet langer aanzien en besluiten om wraak te nemen op elkaars kwelgeest om buiten verdenking te blijven. Ze komen zo in elkaars wereld terecht. Een nieuwe wereld die misschien wel een welgekomen afwisseling is van die hen. Het oog op de missie houden wordt dan steeds moeilijker…

Als het werkt

Do Revenge doet niks nieuws. Laten we dat meteen gezegd hebben. Maar wat de film doet, klaart het wel op een geestige manier. Dit is een ode aan de klassiekers uit de jaren 90 en 2000. De uitvergrote en excentrieke stijl van kostumering is schitterend en schreeuwt Clueless, net als de voice-over. Er is zelfs een verwijzing naar het hoofdpersonage van die film: zoek naar ‘Horowitz Hall’. Er is een soort burn book uit Mean Girls. Naar 10 Things I Hate About You wordt er geknipoogd met een verfgevecht en een speciale directrice, gespeeld door Sarah Michelle Gellar met sterke Alison Janney-vibes. Een leuke toets aangezien het verhaal wel wat te danken heeft aan Cruel Intentions, de film waarin Gellar uitblonk.

Zoals de beste recente gelijkaardige films van de laatste jaren update Do Revenge een paar elementen uit die klassiekers om iets dichter te staan bij wat nu leeft.

Maar zoals de beste recente gelijkaardige films van de laatste jaren update Do Revenge een paar elementen uit die klassiekers om iets dichter te staan bij wat nu leeft. De leerlingen zijn meer bezig met milieu en sociale gelijkheid (ja, soms op het ironische af). Sociale media is alomtegenwoordig en van opperbelang in het tienerleven van vandaag, maar sexting en dergelijke brengen nog meer gevaren met zich mee. De druk van school en beter willen doen dan en voor je ouders drijft ook naar boven bij vooral Amerikaanse tieners.

do revenge
© Netflix

Daarbij zijn romantische relaties maar vooral vriendschappen vormend voor je persoonlijkheid. Dat heeft regisseur en co-scenarist Jennifer Kaitin Robinson goed door, want ze maakte eerder ook al de komedie Someone Great, abortus-buddyfilm Unpregnant en schreef mee aan Thor: Love and Thunder.

Drea en Eleanor zijn geen eenzijdige personages, en dat maakt deze film een plezier.

En zoals altijd zijn mensen meer dan wat je denkt. Net dat zorgt voor een plotwending in Do Revenge die best onverwacht is en een extra laagje op het verhaal legt. Iedereen is de held in hun eigen verhaal (om het met een cliché te zeggen), maar is dat van een ander perspectief ook nog zo? Drea en Eleanor zijn geen eenzijdige personages, en dat maakt deze film een plezier.

Net zoals Clueless een doorbraak was voor Alicia Silverstone, mag Do Revenge dat ook zijn voor Camila Mendes en Maya Hawke. De chemie tussen beide actrices is uitstekend en ze krijgen ook nog wat deftigs te doen en tonen. Op het einde gaat het verhaal misschien iets te veel de zeemzoetigere kant op, maar wie kan het wat schelen? Do Revenge is fun met een scherp kantje, heerlijk uitgesproken productie en een aanstekelijke soundtrack. Doe nog maar eentje!

Do Revenge is nu te zien op Netflix.

Netflix blijft de thuis voor goede (rom)coms

do revenge
4 5 0 1
Plezier en een opgetrokken wenkbrauw gegarandeerd bij Do Revenge, een film die schaamteloos leent van gevestigde waarden maar ook zijn eigen ding niet vergeet te doen. Camila Mendes en Maya Hawke zijn een topduo, en modefans worden absoluut verwend. Soms hoeft dat niet meer te zijn.
4/5

• Kleren, haar en make-up die de meeste Vlamingen niet durven te kopiëren
  • Toffe soundtrack