Alien RPG Heart of Darkness banner

Alien RPG Heart of Darkness review: tot waar wil je gaan voor je verlangens?

Barstende koppijn van de dehydratatie. Je bent uren bezig geweest, misschien zelfs dagen om het rapport in orde te krijgen voor de beurs die je zo hard nodig hebt om je onderzoek verder te zetten. Het antwoord was vernietigend… “Niet interessant genoeg.” De kroegentocht die je erna hebt ondernomen, heeft het laatste van je fondsen doen verdwijnen en de situatie lijkt nu echt hopeloos. Je persoonlijke communicator biept en met kleine ogen lees je het bericht. “We hebben een aanbod voor u. Gelieve u te begeven naar uw dichtstbijzijnde Weyland-Yutani-bureau voor verdere info…” Je bent even sprakeloos en neemt dan de beslissing om je in het Heart of Darkness te begeven.

Spelontwerp: Andrew E.C Gaska
Uitgever: Fria Ligan (Free League Publishing)
Aantal spelers: 2- ?
Leeftijd: 12
Speelduur: one shots of meerdere sessies

Reviewcopy gekregen via uitgever

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waarbij 2 of meer spelers zich nestelen rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

Alien the Roleplaying Game is een goed voorbeeld van hoe sfeer een spel verheft of doet breken. Veel rollenspellen hebben prachtige verhalen en werelden maar komen tekort op hun spelsysteem dat de wereld moet voorstellen. Een van de zaken hoe Alien the Roleplaying Game dit aanpakt is door hun innovatieve dobbelsteensysteem gebaseerd op de award-winnende Year Zero Engine.

Alien RPG Heart of Darkness station
© Fria Ligan

You’re saying we get something inside… there’s no way it can get out?

Heart of Darkness is het laatste alleenstaande avontuur dat uitgebracht wordt in de Alien RPG-franchise. Het maakt deel uit van de Draconis Strain Saga die over 3 grote cinematic adventures loopt. Het eerste deel hiervan kan je beleven in het avontuur van de starterset in Chariot of the Gods en het tweede deel kan je terug vinden in Destroyer of Worlds.

Een Alien RPG-avontuur speelt zich af in 3 grote hoofdstukken af net zoals een film om het zo cinematisch mogelijk te houden. Dat avontuur maakt dan deel uit van een grote trilogie. Je kan natuurlijk elk avontuur ook als alleenstaand deel spelen als je dat wenst of inpassen in je eigen setting. Als je nog even een opfrissing wil, kan je onze review nalezen van de Alien RPG.

Alien RPG Heart of Darkness Erebos
© Fria Ligan

The Bitch is back!

Het enige wat ze moeten doen, is een nieuwe levensvorm onderzoeken in Erebos Station, dat zich bevindt op de rand van hun gebied rond Ablassan black hole.

Alien RPG Heart of Darkness begint met de spelers veel te beloven. Geld, promoties, wetenschappelijk onderzoek van de hoogste graad. Noem het maar op, Weyland-Yutani kan het waarmaken. Het enige wat ze moeten doen, is een nieuwe levensvorm onderzoeken in Erebos Station, dat zich bevindt op de rand van hun gebied rond Ablassan black hole. Dat lijkt nog oké. Het is even reizen in cryosleep maar dat hoort er nu eenmaal bij voor de sommen die beloofd zijn.

Blijkt dat dit station ook een oude gevangenis is waar een skeleton crew let op een resem moordenaars, dieven en andere criminelen die hun straffen aan het afwerken zijn. Dat lijkt al iets minder oké maar daarvoor zijn de guards er. Dat het station bij de aankomst bijna op noodstroom draait en er verschillende meteorieten zijn ingeslagen, begint echt wel te veel te worden. Laat dan nog eens zijn dat de levensvormen die we komen onderzoeken het station hebben geïnfesteerd en dreigen om het in het zwarte gat te doen vallen. Wel, nu hebben we echt wel een probleem!

© Fria Ligan

Three times the suspense. Three times the danger. Three times the terror.

Alien RPG Heart of Darkness neemt zoals goede gewoonte een simpel gegeven en maakt het tot verschillende avonden spanning en horror.

Alien RPG Heart of Darkness neemt zoals goede gewoonte een simpel gegeven en maakt het tot verschillende avonden spanning en horror. De opbouw gebeurt langzaam, spelers die goed nota’s nemen zullen verschillende zaken zien terugkomen zoals Draconis 26 Strain en Bishop. Dit is een van de leuke zaken van in een cinematisch universum te spelen. De personages zijn iedere keer anders maar de spelers gaan de subtiele stromingen van het grotere verhaal mooi oppikken en regelmatig een “AHA!”-moment hebben als ze de puzzelstukken zien passen.

Een van de thema’s die Alien RPG Heart of Darkness uit het Core Book meeneemt is de NDD, of de Neurological Distortion Disorder. In de volksmond wel genoemd als geestelijke mankementjes. Het scenario geeft verschillende momenten waar straling en andere beïnvloedende factoren zwaar op de geest gaan werken. Waar dit in de vorige supplementen eerder angst en tereur waren, is het nu de beurt aan horror. De trage realisatie dat opties weggenomen worden en je langzaam versmacht wordt door de gebeurtenissen rondom je. Dit is nog eens mooi uit de doeken gedaan in het bijhorende boek. Dit geeft weer een volledig ander gevoel om te vermijden dat we immuun worden aan het grote element van de setting: de Horror.

© Fria Ligan

Do You Have Any Faith, Sister

Uiteindelijk komt dit verhaal in Alien RPG Heart of Darkness ook tot zijn einde in een drievoudige conclusie.

Spelers worden door de duistere gangen van het station geleid en moeten zich regelmatig opsplitsen. Ze kunnen met verschillende facties en interesses deals proberen aan te gaan om toch maar de situatie te redden. Als ze dat niet doen, dan gaan ze in het zwarte gat eindigen… Een stevige portie geluk hebben zal hen hierbij helpen want de gevangenen, aliens en androids hebben elk hun eigen plan. Uiteindelijk komt dit verhaal in Alien RPG Heart of Darkness ook tot zijn einde in een drievoudige conclusie. Vragen worden beantwoord, geheimen mogelijk blootgegeven. Maar zelfs hier komt het besef dat dit maar een klein stukje was in een heelal vol gebeurtenissen.

Een belangerijk gegeven, dat Alien RPG Heart of Darkness boven alle andere supplementen doet uitstaan, is Adrien de Kat. Adrien is een NPC die zich op het station bevindt en de spelers gaandeweg tegenkomt. Er is een optie voor een speler om Adrian te spelen als zijn personage het loodje legt. Net zoals in de films is deze kat niet van de poes! Adrien heeft zijn eigen objectieven (buiten eten, slapen en geknuffeld worden). Oh wee de mens die hem durft in de weg te staan. Het heeft een kans op een unieke kijk in de duistere wereld door de ogen van iemand die zich volledig bewust is van zijn positie, namelijk aan de top!

© Fria Ligan

This Is Rumor Control, Here Are The Facts.

3 acts, 3 verhalen, 1 doos vol wonderen: de formule is niet anders dan de vorige supplementen en dat is een goede zaak. Alien RPG Heart of Darkness brengt dan ook weer een doos vol met materiaal van hoge kwaliteit. Wat kunnen we er dan zo allemaal in vinden?

• Het scenarioboek met alle info voor MU-TH-UR bevat meer uitleg over het systeem waar alles zich afspeelt, het Erebus Station en info over de aliens, vijanden en verschillende facties. Natuurlijk mag ook het volledige verhaal niet ontbreken.
  • Een grote kaart (864x558mm formaat) die aan beide kanten bedrukt is met alle niveaus van het station waar de spelers zich in gaan begeven.
© Fria Ligan
  • 7 spelerpersonage-sheets: Jammer genoeg op iets te fijn papier gedrukt. 3 tot 5 spelers is de norm en de MU-TH-UR zal de rest als NPC laten meewandelen tot er een personage sterft. Vergeet niet dat dit Alien is, personages lopen altijd gevaar!
  • Een set van 38 kaarten: Persoonlijke agenda’s, materiaal, en verhaalkaarten die elk personage hun eigen unieke objectieven geven. Dit blijft een van de beste guidelines voor spelers om zich in te leven en rivaliteiten op te wekken…
  • Documentatie, Handouts en meer gedetailleerde kaarten.

Het gebruikelijke Mono groene scherm-font brengt alles tot leven in de sfeer van de Alien-films. Het is een plezier om over de kaarten te speuren en de kleine details op te pikken. Zodra deze op tafel komen, wordt iedereen simpelweg in het universum getrokken.

© Fria Ligan

We Commit These Bodies To The Void, With A Glad Heart! For Within Each Seed, There Is The Promise Of A Flower.

Alien RPG Heart of Darkness is een perfecte afsluiter van de trilogie. Net zoals de eerste 3 films elk hun eigen smaak en sfeer hebben en binnen een groter verhaal werken, heeft Alien RPG Heart of Darkness nu ook zijn plaats als afsluiter genomen in de eerste set van avonturen in het Alien-universum.

De vaste formule blijft werken voor dit soort supplementen en het is uitkijken naar wat Free League Publishing als vervolg op ons zal loslaten. Ergens is er een zekere droefheid dat deze set is afgelopen maar ons kloppend hart krijgt even respijt tot de volgende duistere elementen van de setting ons weer naar binnentrekken.

Alien RPG Heart of Darkness is een aanrader voor iedereen die van Alien, horror en ruimte-avonturen houdt. Een doos gevuld met kwaliteit en uren spelplezier!

Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels.

Een perfecte afsluiter van de trilogie

Heart of Darkness
4 5 0 1
Alien RPG Heart of Darkness neemt de spelers mee op een overlevingstocht waar ze nog vele avonden gaan aan terug denken. Naar goede gewoonte levert Free League Publishing weer een pareltje van mooi materiaal, supergoede content en alles aan een democratische prijs. Iedereen die liefhebber is van horror of Alien zal zich hier super mee amuseren.
4/5

• Spanned tot het einde
  • Adrian de kat!