Meet Cute review: de romcom zonder meet cute

De dagen worden korter en Kerstmis komt eraan. Dit betekent dat we weer overspoeld worden met zeemzoeterige films om ons vanbinnen te verwarmen. Met Meet Cute wordt het traditionele pad van een romcom bewandeld met een soort van tijdreis extraatje.

Iemand vinden op het juiste moment is niet gemakkelijk

Sheila (Kaley Cuoco, The Big Bang Theory en The Flight Attendant) ontmoet Gary (Pete Davidson, Saturday Night Live en The King of Staten Island) ontmoeten elkaar in een bar en hebben samen een zeer leuke avond. Op het einde van de avond deelt Sheila doodleuk mee aan Gary dat ze een tijdreiziger is die deze avond al meermaals heeft beleefd. In het verder verloop ontdekken we hoe en waarom dit gebeurt.

meet cute
© Prime Video

Het leuke aan Meet Cute is dat de protagonist Sheila hier duidelijk zelf kiest om dezelfde dag elke dag opnieuw te beleven

Tijdreis- en timeloopfilms zijn een genre op zich geworden en worden nog steeds te vaak onterecht altijd naast Groundhog Day gelegd terwijl er de laatste jaren enkele verfrissende films verschenen zoals Palm Springs en The Map of Tiny Perfect Things (of Happy Death Day, als je uit het romcomgenre stapt). Het leuke aan Meet Cute is dat de protagonist Sheila hier duidelijk zelf kiest om dezelfde dag elke dag opnieuw te beleven. In de meeste timeloopfilms draait het plot rond het uitzoeken wat de oorzaak van de timeloop is en hoe deze te verbreken. Meet Cute ontdoet ons direct van dit mysterie en wil ons meenemen op de reis waarom Sheila dit doet, waardoor het een karakterstudie wordt met de focus op mentale gezondheid.

Het script stond in 2018 op de Blacklist van Franklin Leonard. Dit is een jaarlijkse lijst met scripts die hoogstwaarschijnlijk een film worden, maar nog geen producers hebben. In juni 2021 werden Kaley Cuoco en Pete Davidson gecast onder regie van Alex Lehman. Meet Cute werd in een korte periode gefilmd in New York City omdat het verhaal zich beperkt tot een zeer weinig locaties. Het eerste half uur van de film bestaat dan ook uit een ontmoeting in een bar en een wandeling doorheen New York die al snel het gevoel geeft van een romantische walk-and-talk zoals in het meesterlijke Before Sunrise.

meet cute
© Prime Video

Meet Cute kan zich profileren als een diepgaandere romcom dan we gewoon zijn.

Het is pas na de onthulling van het tijdreisaspect dat de film verandert in meer dramatische vertelling over de mentale gezondheid van de hoofdrolspelers en in welke mate manipulatie een persoon kan veranderen. Door deze diepere focus op het moeilijkere aspect van het leven kan Meet Cute zich profileren als een diepgaandere romcom dan we gewoon zijn.

Niet het beste in zijn genre, wel verfrissend

Meet Cute dankt zijn naam aan de gelijknamige term uit de film- en televisiewereld waarin dit duidt op een scene waarin twee mensen die later een koppel zullen worden, elkaar ontmoeten in een leuke, grappige of ongewone (en onrealistische) situatie. Het punt van Meet Cute is echter dat een meet cute niet bestaat en dat maakt de film een leuke afwisseling in het genre.

Meet Cute is nu the zien op Prime Video.

3/5

• Tijdreis en timeloop dingetje