lo

Look Both Ways review: goed concept

Voor wie fanfics leest, is het thema AU of “what if” niet onbekend. Dat is een type verhaal dat het canon niet volgt maar een paar dingen verandert, waardoor je een alternatief universum krijgt. We zien het nu bij Marvel maar het blijft wel een rijk concept voor elk verhaal. Zo gebruikt Netflix het ook in hun nieuwe film Look Both Ways.

Een sleutelmoment

Natalie (Lili Reinhart, Riverdale, Hustlers) en Gabe (Danny Ramirez, Top Gun: Maverick) zijn beste vrienden die hun toekomst al helemaal voor zich zien. Zij heeft een 5-jarenplan en wil in animatie werken omdat ze houdt van tekenen. Hij heeft een band waarmee hij op tournee wil. Vlak voor ze afstuderen van de unief slaat de vonk toch over voor een nacht. Op haar afstudeerfeestje is Natalie ziek, dus raadt vriendin Cara (Aisha Dee, The Bold Type) haar aan om een zwangerschapstest te doen voor de zekerheid. Vanaf dan springen we tussen 2 tijdlijnen: een waarin de test positief is en een negatief.

look both ways
© Netflix

In de wereld waarin ze zwanger is, besluit ze de baby te houden en gaat Nat terug bij haar ouders wonen. Gabe blijft ook in de buurt om te helpen. In de andere realiteit doet ze zoals ze gepland had: verhuizen naar LA met Cara, waardoor ze Gabe uit het oog verliest. Ze vindt een job als assistente in een animatiestudio en ontmoet Jake (David Corenswet, The Politician). Over de jaren heen volgen we daarna hoe hun leven anders is gelopen.

Goeie keuzes

De dialogen voelen verrassend natuurlijk aan voor een verhaal dat best trope-y is.

Ik was eigenlijk van bij het begin al zeker dat dit iets voor mij zou zijn. Ik hou wel van een verhaal met een speciale twist, ook al zagen we deze al eerder in Sliding Doors met Gwyneth Paltrow. Ook voor het onderwerp heb ik een zwak. Een van m’n favoriete films is namelijk I Love Rosie en deze heeft er veel van weg. De dialogen voelen verrassend natuurlijk aan voor een verhaal dat best trope-y is. Dat is de verdienste van het script van April Prosser in haar scenariodebuut, maar ook van Lili Reinhart en Danny Ramirez.

Vooral Reinhart is toch de focus van de film en zorgt er al snel voor dat je meeleeft met Natalie en wat haar overkomt. Daarnaast heeft Ramirez ook iets heel innemends in deze rol. Verder heb je dan nog de geniale bijrollen van Andrea Savage (Veep) en de iconische Luke Wilson als de ouders van Natalie. Hem zien we naar mijn mening niet genoeg meer in films, maar komische timing heeft hij nog steeds.

look both ways
© Netflix

Ook de passie van Natalie voor animatie is wel eens iets anders. Ze kan heel goed tekenen op papier, maar ook op tablet zoals ze hier laten zien. Dat is niet meer zeldzaam voor mensen die er iets van kennen, maar voor een lekenpubliek toch interessant om te zien. Vooral in een bepaalde montage dat het publiek wat bijleert over huidige animatie. Het verschil tussen de tijdlijnen wordt aan het begin visueel duidelijk gemaakt via een andere grading maar na verloop van tijd zag ik dat minder en is het soms even aanpassen voor je weet waar je zit. Gelukkig is daar dan het kapsel van Reinhart om wat meer duidelijkheid te brengen, en de baby natuurlijk.

Nog iets laten liggen

Vooral Lili Reinhart is de focus van de film en doet dat met verve.

In elke realiteit wordt wel duidelijk dat er obstakels zijn. Waar het eerst lijkt dat de baby-tijdlijn het meeste nadelen heeft, blijkt dat niet noodzakelijk zo. En ook in elke wereld duiken er misverstanden op over wat, en of, er iets is tussen Natalie en Gabe. Hun chemie is alvast niet mis. Ik bleef wel wat met het gevoel hangen dat er nog een keuze was die Look Both Ways nog wat relevanter had gemaakt, vooral in Amerika.

Natalie had eigenlijk ook voor abortus kunnen kiezen en zo een derde tijdlijn kunnen creëren. Gabe vermeldt wel dat hij Natalie hoe dan ook zal steunen, met de woorden “I’m pro your choice”, dus toch geen flauw statement. Die tijdlijn zou misschien wel snel in de eerste tijdlijn zijn opgegaan en de toon wat veranderen maar had toch nog dat tikkeltje meer toegevoegd. Uiteindelijk werkt het zoals het is ook bijzonder goed, en kan deze zeker harten winnen bij romcomliefhebbers.

Look Both Ways is nu te zien op Netflix.

Uiterst fijn

look both ways
4 5 0 1
Een goed script met natuurlijke dialogen gaat de trope-y/cliché natuur van het verhaal goed tegen. Het is dan weer best origineel om Sliding Doors-gewijs van 2 mogelijke uitkomsten te vertrekken. Ook de acteerprestaties van Danny Ramirez en vooral Lili Reinhart dragen daaraan bij. Ik had er als liefhebber van het genre weinig op aan te merken.
4/5

• Lili Reinhart
  • Origineel standpunt