Daredevil: Born Again review – alvast voorbereid voor de nieuwe tv-serie

Een van de nieuwtjes die dit jaar uit de San Diego Comic-Con voortkwamen was de terugkeer van Charlie Cox als Daredevil. De acteur speelde van 2015 tot 2018 al Daredevil in de Marvel-series die via Netflix werden uitgezonden. Hij was al even te zien in een korte cameo in de meest recente Spider-Man-film. In 2024 zal er een nieuwe Daredevil-tv-serie verschijnen op Disney+ die gebaseerd is op de verhaallijn Daredevil: Born Again.

Daredevil: Het verhaal van Born Again

Toen dit verhaal in 1986 werd uitgebracht was de grote blikvanger natuurlijk Frank Miller. Na een kort uitstapje bij DC Comics keerde de vedette weer terug naar het oude nest bij Marvel waar hij weer een verhaal schreef voor Daredevil, de serie die eerder onder zijn creatieve leiding (1981-1983) een makeover kreeg en tot grote hoogtes wist te stijgen.

Daredevil was sinds Miller natuurlijk altijd al een comic die met beide benen in de modder stond. Een comic waarin de personages ronddwalen in de schimmige steegjes en grauwe buurten van New York. Dit verhaal begint ook op zo’n grauwe locatie maar dan in het verre Mexico. Karen Page, de voormalige secretaresse en vriendin van Matt Murdock, is na een mislukte filmcarrière aan de drugs gegaan. Ze speelde slechts rolletjes in pornofilms en zelfs daar lijkt men haar liever kwijt dan rijk te zijn. Ze heeft behoefte aan een shot heroïne en besluit om het enige te verkopen wat ze nog heeft: Matts geheime identiteit. Deze informatie komt bij de Kingpin terecht. De misdaadbaas besluit om deze informatie te testen.

©Marvel Comics

Een half jaar later beleeft Matt een rampzalige dag. Hij staat op een koele wintermorgen op en ontdekt dat de bank van plan is om zijn huis in beslag te nemen. De energiemaatschappij wil zijn gas en elektriciteit afsluiten en ook zijn baan als advocaat staat op de tocht. Bij een agent wordt een getuigenis afgenomen waaruit blijkt dat Murdock een getuige heeft betaald om een voor zijn zaak gunstige verklaring af te leggen. Zijn partner, Foggy Nelson, weet Murdock uit de cel te houden maar zijn baan als advocaat kan hij na dit voorval wel vergeten. Hoeveel pech kan een mens hebben? Heel veel. Matt heeft geen enkel vermoeden van wat er speelt. Totdat zijn huis ontploft.

Hoe is het verhaal?

Dit verhaal is rauw en realistisch. Voor trouwe Daredevil-lezers is het misschien even schrikken om te zien hoe het leven van hun held op een structurele manier kapot wordt gemaakt. En de aftakeling van de brave secretaresse Karen Page kun je rangschikken als één van de schokkendste zaken uit een superheldencomic. Het is knap dat Millers verhaal erin slaagt om de twee hoofdpersonen te laten afdalen tot de donkerste diepten die een mens in de westerse wereld kan bereiken. Het is nog knapper dat je aan het einde van dit verhaal weer hoop kunt koesteren voor dit tweetal. Deze comic is natuurlijk een tijdsdocument. Dit is de wereld van 1985/1986. Geen internet of mobiele telefoons. Verwijzingen naar bomaanslagen in Belfast. De scènes in Mexico staan bol van de foute clichés.

Daredevil: Born Again

Maar laten we het ook over het tekenwerk hebben. Miller speelt hier met liefde de tweede viool en laat het tekenwerk over aan David Mazzucchelli. Zijn technische vaardigheden komen nog het beste tot uiting in het alledaagse. Hoe gemakkelijk hij bijvoorbeeld een scène tekent met drie pratende mannen in de Daily Bugle en dit boeiend weet te houden. Of zoiets simpels als een tafel en wat stoelen zien er boeiend uit. Mazzucchelli neemt de ruimte die deze comic hem biedt en tekent ook echte mensen. Er zijn hier geen mutanten of aliens.

Deze comic werd gemaakt in de tijd voordat er zoiets was als Adobe Photoshop. De inkleuring is sterk maar heel erg gedateerd. Er zijn veel drukken uit de jaren tachtig en negentig die circuleren in de stripwinkels. Deze zijn te prefereren boven de moderne versies omdat de kleuren in deze nieuwe versies veel te hard zijn. Als je het geld hebt dan zou ik persoonlijk de Artisan Editie kiezen. Deze wordt uitgegeven bij IDW en is rechtstreeks geschoten van de originele platen. In zwart-wit is het tekenwerk van Mazzucchelli niet te versmaden.

En de makers?

Frank Miller en David Mazzucchelli werkten nadien nog samen aan de zeer succesvolle comic Batman: Year One. Mazzucchelli koos nadien voor een carrière in het onderwijs en maakte nog illustraties voor The New Yorker en maakte diverse hoog aangeschreven graphic novels waarvan Asterios Polyp (2009) voorlopig de laatste is.

Frank Miller werd een fenomeen. Creator Owned-comics, -films, een Netflix-serie of NFT’s. Noem het en hij heeft het gedaan. Binnenkort volgen er meer stukken over de man op jullie favoriete webzijde.

Koop Daredevil: Born Again bij BOL.com

Koop David Mazzucchelli’s Daredevil Born Again Artisan Edition bij BOL.com