Chrono Cross: the Radical Dreamers edition review – conservatieve remaster van de legendarische JRPG

Een meesterwerk opvolgen is nooit gemakkelijk. Het is nochtans de taak die Hiromichi Tanaka in 1998 op de spreekwoordelijke plank kreeg toen Square besloot dat Chrono Trigger – de SNES-hit van 1995 – een vervolg moest krijgen. Het moest verrassen, innoveren en entertainen zonder de ziel van zijn voorganger te verliezen. Daarbovenop moest het nog eens op nieuwe hardware draaien nu de eerste Playstation op de markt was. Een haast onmogelijk opdracht die Tanaka en zijn team in 1999 toch wisten te klaren met de alom geloofde release van Chrono Cross. Het regende tienen in reviews en stuwde de titel wekenlang naar de top van menige hitlijst. Square was meer dan ooit de absolute koning van de JRPG. Nu brengt Square-Enix (eindelijk) die magie terug tot leven met Chrono Cross: The Radical Dreamers edition. En ook al mocht het net iets meer zijn, toch is de ervaring nog steeds even geweldig als 20 jaar geleden.

Releasedatum: 7 april 2022 (oorspronkelijk 1999)
Platformen: PC, PS4, Xbox ONE, Nintendo Switch (oorspronkelijk PS1)
Ontwikkelaar: Square Enix (oorspronkelijk Square)
Uitgever: Square Enix (oorspronkelijk Square)

Dit reviewexemplaar werd bekomen via de uitgever

© Square Enix

Standaard checklist remaster

Laten we deze review beginnen met wat iedereen wil weten: wat is er nieuw in deze remaster? Want ja, Chrono Cross: Radical Dreamers Edition, vanaf hier CC:RD, is een remaster volgens het boekje. Geen volledig nieuw verhaal of gameplay zoals Final Fantasy 7, geen volledig nieuwe stijl zoals Final Fantasy 3 destijds op de Nintendo DS. In CC:RD houdt Squenix het bij het strikt noodzakelijke om het spel op een 1080p monitor te projecteren. Minder blokkige modellen (iets wat je haast per ongeluk zou kunnen doen als je ziet hoe kubistisch PS1-graphics waren), HD character art/fonts voor de dialogen en een grofborstelige filter om het hoofdeiland van El Nido niet als pixel art te laten overkomen. Dat is het op visueel vlak, einde review. Niet dat het spel lelijker geworden is, maar ook niets dat je tegenwoordig niet zelf kan doen in een emulator met wat aanpassingen. Licht teleurstellend en zelfs een beetje grof gezien de status van Chrono Cross in het pantheon van JRPG’s. Zelfs de soundtrack – door velen gezien als een van de beste van zijn tijd – kreeg enkel een softwarematige verbetering van kwaliteit, geen heropname of nieuw arrangement. Je oren zullen je natuurlijk dankbaar zijn maar het vinkt opnieuw gewoon de checklist voor ‘remaster’ af zonder iets toe voegen.

Zelfs de gameplay werd amper aangeraakt. Met enkele knoppen kan je nu gevechten afzetten, iets wat geen kwaad kan want CC heeft geen exp-systeem en dus inherent ook geen grind, een beetje zoals Final Fantasy 8, of jezelf een boost geven zodat je zonder moeite door moeilijke bazen kan geraken. Ook kan je nu gevechten automatisch laten verlopen, al werkt dit veelal in je nadeel gezien het spel niets anders doet dan standaardaanvallen lanceren. Dat is het helaas voor nieuwe ‘features’. De andere twee geadverteerde functies, halve of dubbele speelsnelheid, waren al aanwezig in het origineel als beloning om het spel uit te spelen. Meer dan welkome features, maar net als voor de visuele opsmukkingen het equivalent van tandpasta een “feature” te noemen voor tandenpoetsen.

Nieuw links, oud rechts © Square Enix

Toch ontbreekt deze remaster de meest cruciale verbetering van allemaal: een betere manier om te saven. Onbegrijpelijk in 2022 maar CC:RD bevat geen savestates of zelfs de mogelijkheid om af te sluiten zonder je vooruitgang te verliezen. Enkel de Switch-versie laat je dat toe omdat dat ingebouwd zit in de console, wat deze versie meteen ook veel beter maakt dan alle andere. Een gemis dat verder frustreert omdat savepunten in Chrono Cross vaak enkele uren uit elkaar kunnen liggen.

Exclusieve content

Het enige dat je als bonus krijgt in deze remaster is de nog nooit eerder in het westen verschenen Radical Dreamers. De graphic novel was destijds enkel verschenen via de Japanse Satellaview voor de Super Famicom (de naam van de SNES in Japan). Voor het eerst kunnen westerlingen de link tussen Chrono Trigger en Cross spelen, al is deze al bij al nogal van de pot gerukt voor een avontuur van vier uur. Het is alleszins niet nodig om Chrono Cross te spelen en gelukkig maar. Radical Dreamers kreeg niets van de behandeling dat het hoofdspel genoot en wordt as is mee in de remaster verpakt. Als een tekstavontuur in 4:3-aspect ratio met SNES-graphics en geluidskwaliteit je kan bekoren, ga ervoor. Anders is dit vooral een gimmick die de obscure titel toegankelijk maakt zonder noodzakelijk te zijn.

Chrono Cross: Radical Dreamers
© Square Enix

Parallelle universums voor ze cool waren

CC: RD mag dan een magere remaster zijn, het blijft wel een dijk van een spel dat voor was op zijn tijd. Je incarneert er als Serge, een jongen die tegen wil en dank in een parallel universum belandt waarin hij tien jaar geleden verdronk. In zijn avontuur om niet alleen terug te keren naar zijn oorspronkelijke tijdlijn maar ook om te snappen aan wat er allemaal gaande is, zal hij het moeten opnemen tegen een de mysterieuze antagonist Lynx, een resem draken en uiteindelijk zelfs de goddelijke incarnatie van tijd en ruimte zelf. Over the top JRPG zoals we het graag hebben, zelfs na 20 jaar.

Serge hoeft dat natuurlijk niet alleen te doen. Over de meer dan 60 uur spelen zal je team zich aanvullen met een 40-tal speelbare en kleurrijke personages, al dan niet met een uitgebreid achtergrondverhaal. Of en hoe je ze kan rekruteren hangt volledig af van je keuzes doorheen de twee tijdlijnen en is half de fun van het spel. Helaas, en dat was ook een beetje de kritiek destijds, betekent deze grote cast wel dat niet iedereen tijd in de spotlight kan krijgen. Een schril contrast met voorganger Chrono Trigger, waarin elk personage zo goed uitgewerkt was dat ze wel het hoofdpersonage hadden kunnen zijn.

Chrono Cross: Radical Dreamers
© Square Enix

De andere helft van het spelplezier komt uit de gameplay van Chrono Cross: Radical Dreamers zelf. De samenwerking van het vaardighedensysteem ‘elements’ en het gebruik van een staminameter zorgt ervoor dat je elke beurt een enorme waaier aan combinaties kan maken. Het elements-systeem zorgt dat iedereen de rol kan innemen die je zelf wil. Een healer maken? Geef een personage een hoop groene elements zoals heal of EagleEye en laat ze je team sterker dan ooit maken. Liever een robuuste krijger met wat oomph? Mix rode en witte elementen voor vernietigende combo’s en sterke toverspreuken. Dankzij de grote cast is het haast een deckbuilder op sommige momenten. Een systeem dat experimenteren echt beloont en waar je niet voor hoeft te grinden. Want random gevechten en XP bestaan hier niet. Enkel bij het leggen van bazen krijg je wat bonusstatistieken, maar al de rest moet komen van jouw team, elements en strategie.

En dan zijn er nog de diepere elementen, zoals field effects, element summons, crafting… Genoeg om je het hele avontuur geboeid te houden maar helaas te veel om hier op te sommen. Je ontdekt wel gaandeweg hoe uitgebreid deze RPG wel was voor zijn tijd.

Chrono Cross: Radical Dreamers
© Square Enix

Goed voor nieuwkomers?

Voor fans met heimwee is het dus een “oké” aankoop voor de modeste prijs van 20 euro. Wie het origineel nog heeft liggen, mist al bij al niet veel, want voor Radical Dreamers alleen moet je het echt niet doen. Maar is het nog zo goed voor nieuwe spelers van deze tijd? Moeilijk te zeggen. Uiteraard is deze review licht getint door nostalgie. Destijds was Chrono Cross echt een topper van formaat en in dat opzicht is veel van de energie nog aanwezig in deze remake. Alleen moet je wel houden van het genre en de tropes die horen bij een 20 jaar oude RPG en moet je je echt niet storen aan de beperkingen die de PS1 destijds oplegde aan zulke spellen.

Kan je zonder problemen genieten van moderne retro titels zoals Octopath Traveler of Final Fantasy Warriors of Light, dan kan je gerust voor deze Radical Dreamers-editie gaan als je het spel nog niet hebt uitgespeeld. Heb je het liever wat minder traditioneel in het beurt-om-beurt kloppen zoals in een Child of Light of CrisTales, dan ga je mogelijks wat ontgoocheld zijn door de relatieve stroefheid van gevechten. Het verhaal blijft in alle geval echt wel de moeite waard dus als het je om zotte plottwisten in parallelle universa te doen is, dan moet je deze wel eens gespeeld hebben.

Oh en voor iemand zou twijfelen, je hoeft Chrono Trigger niet gespeeld te hebben om aan Chrono Cross (Radical Dreamers of niet) te beginnen. De titels zijn meer verhalen-binnen-gelijkaardige-krijtlijnen dan rechtstreeks verbonden titels. Meer dan referenties en knipogen naar Trigger vind je in Chrono Cross niet terug.

Strikte minimum

chrono cross the radical dreamers edition
3 5 0 1
Chrono Cross: Radical Dreamers edition is een checklist-remake. Het vervult wat je verwacht om aan de titel 'remaster' te voldoen zonder een iota extra te leveren, met voornamelijk verbeteringen in fonts en modellen zodat je je ogen niet kapot staart op een moderne 1080p-monitor. Verwacht hier geen enkele verhoging van de speelkwaliteit met moderne features zoals savestates, extra filters, toegevoegde content of balancering om de ervaring zo modern mogelijk te maken. Enkel de in 1996 verschenen Radical Dreamers krijg je als bonus, maar daar is dan weer geen pixel veranderd in vergelijking met de originele versie. Op zich niet erg voor 20 euro en gezien de inherente kwaliteit van deze 20 jaar oude JRPG, maar het had misschien dat tikkeltje meer mogen zijn voor een legendarische titel die in al die jaren niets meer van zich liet horen.
3/5

• Chrono Cross is nog steeds dezelfde uitstekende JRPG
  • Radical Dreamers is eindelijk beschikbaar in het westen