uncharted review

Uncharted heeft de gouden route nog niet helemaal gevonden

Het enige dat ik op voorhand van de Uncharted-games wist, was dat ze populair zijn en er iets is met een Nathan en een Drake. Verwacht hier dus geen gedetailleerde vergelijking met de nieuwe Sony-film. Mocht ik National Treasure gezien hebben, zou ik Uncharted wellicht daarmee kunnen vergelijken. Helaas, mijn enige referentie voor een geslaagd avontuur is Dora The Explorer. Zo, drie overgebleven lezers, hier gaan we!

Nog eens op avontuur

Het zijn de laatste tijd vooral films die iets lenen van games en er hun eigen ding mee doen die toffe resultaten brengen, zoals de nieuwe Jumanji-films en Free Guy.

Ik maakte natuurlijk een grapje. Aan avonturenfilms heeft de filmindustrie geen gebrek. Aan écht goede daarentegen ontbreekt het wel. Indiana Jones and the Last Crusade blijft de gouden standaard, en slechts enkele gelukkigen konden daarna nog een grote indruk nalaten, zoals The Mummy (van 1999, niet die van 2017). Avonturen gebaseerd op games leveren nog minder vaak iets memorabels op. De Resident Evil-films blijven voor een select publiek misschien leuk, Warcraft en Assassin’s Creed waren maar een flauw afkooksel van betere games, Rampage was zo stoem dat het een beetje goed werd. Zelf vond ik Tomb Raider met Alicia Vikander heel amusant. Maar daarnaast zijn het vooral films die iets lenen van games en er hun eigen ding mee doen die toffe resultaten brengen, zoals de nieuwe Jumanji-films en Free Guy.

Er is dus wel degelijk een plaats voor films die inspiratie halen uit goed gemaakte games. En Uncharted vermijdt ook de valkuilen van rechtstreekse verfilmingen door een prequel te maken. Hier zien we twintiger Nathan Drake (Tom Holland, Spider-Man: No Way Home) aan het werk als barman. 15 jaar nadat zijn broer wegliep uit het weeshuis staat hij er alleen voor, en dus zakkenrolt hij rijke mensen om bij te verdienen.

uncharted tom
© Sony

Op een avond komt ene Victor ‘Sully’ Sullivan (Mark Wahlberg) hem rekruteren voor een schattenjacht. Sully zocht samen met zijn Nathans broer Sam naar het goud dat de ontdekkingsreiziger Magellaan gevonden zou hebben bij zijn boottocht rond de aarde. Maar Sam is spoorloos verdwenen en dus hoopt Sully dat Nathan hem kan helpen. De broers waren immers altijd al geïnteresseerd de ontdekkingsreizen, omdat hun voorouder Sir Francis Drake dezelfde route voer toen zijn schip kapseisde.

Nathan is eerst weigerachtig, maar de legende van het goud en de connectie met zijn broer trekken hem over de streep. Samen zoeken ze naar en ontrafelen ze aanwijzingen rond de locatie van het goud en hoe ze eraan kunnen raken. Alleen zijn zij niet de enigen op zoek: ook de steenrijke Armando Moncada (Antonio Banderas) aast op het goud. De schattenjacht kan dus beginnen.

Olijk duo

Mark Wahlberg is nog altijd een onderschatte komische acteur. Tom Holland is even likeable als altijd, maar zijn Nathan Drake is nog niet even memorabel als zijn Peter Parker.

In de games is Nathan Drake een pak ouder en scheelt hij qua leeftijd minder met Sully. Hier krijgen we dus een andere dynamiek, en beide mannen maken menig grapje over de leeftijd van de andere. Mark Wahlberg is nog altijd een onderschatte komische acteur (The Other Guys!), en de rol van geestige missieleider ligt hem wel. Tom Holland is even likeable als altijd, maar zijn Nathan Drake is zeker nog niet even memorabel als zijn Peter Parker. Nathan leeft niet echt en heeft kennelijk geen vrienden of andere familie, maar hoopt nog altijd dat zijn broer opduikt.

Een avonturenfilm hoeft zeker geen erg diepgaande personages te hebben, maar als je er een franchise wil aan ophangen, mag het wel. Beide acteurs dragen ook qua stunts hun steentje bij, maar in de emotionelere scènes zit de chemie tussen hen toch nog niet helemaal goed. Er ontbreekt nog een sprankeltje die Wahlberg bijvoorbeeld wel heeft met Will Ferrell en Holland met Robert Downey Jr. Toch wil ik best nog een film zien met deze twee.

uncharted antonio
© Sony

Het puzzel- en avontuuraspect van de film is zeker entertainend genoeg. De makers (regisseur Ruben Fleischer van Zombieland en Venom en de drie scenaristen) kozen wijselijk voor veel echte (Spaanse) locaties zoals Barcelona. Ze laten je ook even tijd om zelf mee te denken met de aanwijzingen en bouwen af en toe wel geloofwaardig gevaar in. Dat is ook te danken aan de ondersteunende cast, vooral Tati Gabrielle (The 100) als huurmoordenaar Braddock die gerust zelf een actiefilm mag leiden. Antonio Banderas kan de rol van kwaadaardige rijkeluis in zijn slaap, en dat zie je er ook wel een klein beetje aan. Hij mag wel veel Spaans spreken, dus dat appreciëren we.

Wellicht vind je Uncharted nog iets beter als je geen trailers of tv-spotjes hebt gezien. Daarin toonden ze namelijk zoveel beelden van één bepaalde stunt (in een vliegtuig) dat de best indrukwekkende opzet helemaal zijn nieuwigheid verliest. Een marketingkeuze die helaas steeds meer gebeurt. Tom Holland, Mark Wahlberg en Uncharted zijn voor de meeste mensen wellicht redenen genoeg om te kijken. We hoeven de volledige film nog niet te zien.

Dat terzijde is er nog ruimte voor verbetering als er een tweede film komt, maar Uncharted is een amusante film met twee sterren die zich amuseren en je meeneemt naar de zon om te zoeken wat we allemaal willen vinden: het goud aan het einde van de regenboog. Of gewoon een avondje uit waarbij je alles even kan vergeten, dat kan ook.

Uncharted is nu te zien in de bioscoop.

De hort op

Uncharted
3 5 0 1
Wat vernieuwend is in een game, is niet altijd zo origineel in een film. Uncharted is uiteindelijk toch een entertainende prequel op de games en een puzzeltrip met twee sterren die zich in hun rol smijten maar elkaar nog niet helemaal gevonden hebben.
3/5

• Het tempo zit goed
  • Mark Wahlberg en Tom Holland