De vlucht van de Condor review: meesterlijke thriller herontdekt

Deze week verscheen het voorlopige topstuk van Reboot Comics in de winkel getiteld De vlucht van de Condor. Een spionageverhaal dat rond 1995-1996 werd gepubliceerd in het Sjors & Sjimmie-stripblad. Er kwam echter nooit een album van. Tot nu!

Er is een hele kekke trailer gemaakt die het verhaal pitcht aan de lezer.

Ouderwetse spanning in een nieuw jasje

Jacques Post is in Nederland vooral bekend als een van de schrijvers van de seventies cultstrip De Partners en hier op Geekster bespraken we al eerder De Meimoorden. Dat was een subliem album dat hij samen met Eric Heuvel maakte. Dat was al een goede thriller. Dit is wat ouder werk.

Het verhaal van De vlucht van de Condor doet denken aan thrillers zoals The Day of the Jackal en zelfs de Jason Bourne-boeken van Robert Ludlum. Post gebruikt de structuur van dit soort boeken om daar een eigen verhaal rondom heen te bouwen. Dit album staat in het teken van de jacht op een spion zonder gezicht. Het verhaal is niet bijster origineel, maar het is dusdanig goed opgezet dat je dit album in een ruk zal uitlezen.

Maar er is ook een reden om dolgelukkig te worden. De uitgave van dit album betekent dat Anco Dijkman uit de mottenballen wordt gehaald. Dijkman werd in 1987 ontdekt door Peter de Smet (bekend van De Generaal en Viva Zapapa) en het stripvak binnengeloodst.

De vlucht van de Condor
©Anco Dijkman / Reboot Comics

Na een serie van wat korte verhalen was De Vlucht van de Condor zijn voorlopige meesterproef. Dijkman weet niet alleen hoe hij een verhaal op een pagina moet vertellen. Hij koppelt het oog van de stripmaker aan het vakmanschap van de klassieke illustrator. De kantjes worden er niet bepaald afgelopen. Let eens op de vele details in de achtergrond. Het kleurgebruik is ook magistraal. Heel soms zie je de echo van Jacques Tardi in zijn lijnen.

Anco Dijkman bracht de voorbije jaren door als ontwerper voor videogames en als reclametekenaar. Door covid kwamen deze activiteiten op een lager pitje te staan. Hij flirtte alweer een tijdje met de stripwereld en had nu de tijd om zich echt op werk te storten. Het hele album is opnieuw ingekleurd en er zou ook wat aan het tekenwerk zijn gesleuteld. Waarom het nodig was, weet de tekenaar alleen zelf. (En je kunt het hierboven ook bekijken trouwens.)

Het is fantastisch om te zien dat een tekenaar als Dijkman weer terug is. Hopelijk verkoopt dit album genoeg om een vervolg te rechtvaardigen. Aan de kwaliteit zal het niet liggen. Ook de vormgeving van de hardcover mag er zijn trouwens. Anco Dijkman is echt een grafische maniak. Deze man mag niet meer verloren gaan voor de stripwereld. Hij werkt ook aan een strip genaamd Scarlet Edge. Daar gaan we zeker eens naar kijken. Reboot Comics mag trots zijn op dit werk.

Bestel De Vlucht van de Condor hier

De vlucht van de Condor is geschreven door Jacquest Post, getekend door Anco Dijkman en uitgegeven door Reboot Comics op 16 november 2021.

Goed