Batman vs. Bigby! A Wolf in Gotham #1 review: crossover tussen Batman en Fables

[columns][column size=”2/4″]Batman vs. Bigby! is de naam van deze miniserie. Het schept natuurlijk verwachtingen wanneer je als medespeler zo stoer bent dat je naam met een uitroepteken wordt geschreven. Toch zal een groep lezers ook aanslaan op deze naam. Bigby is namelijk een van de hoofdrolspelers uit de serie Fables. Een serie die van 2002 tot 2012 liep bij de legendarische imprint Vertigo.

[/column][column size=”2/4″]Schrijver: Bill Willingham
Tekenaar: Brian Level
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 29 september 2021[/column][/columns]

De serie draaide om een groep van bekende figuren uit sprookjes, fabels en andere vertellingen. Ze zijn allemaal gevlucht naar Amerika en hebben daar in New York een eigen gemeenschap opgebouwd. Het land waar ze vandaan komen, is veroverd door een mysterieus wezen genaamd the Adversary. In deze wereld speelde Bigby, die eigenlijk de grote boze wolf in mensengedaante is, de rol van wetshandhaver binnen de gemeenschap van de Fables.

In 2022 is het twintig jaar geleden dat deze geliefde titel van start ging. Om dat te vieren zal de serie tijdelijk terugkeren voor een verhaallijn van één jaar. En hoe promoot je zoiets beter dan een gastrolletje in Batman? Fables-schepper Bill Willingham zorgt voor het scenario en Brian Level is de tekenaar van dienst.

Er is een wolf in Gotham

Deze eerste issue bestaat uit twee verhaallijnen. In de eerste verhaallijn volgen we Batman (en een stel Gotham Knights) terwijl ze enkele mysterieuze moorden proberen op te lossen. Op diverse plekken in Gotham worden lijken gevonden. Het lijkt erop alsof ze zijn aangevallen door een wolf. Aan de grootte van de bijtwonden te zien, moet het wel een vreemde wolf zijn. Batman wordt gevolgd door een zonderlinge figuur die zich in de schaduwen verborgen houdt. Dat is natuurlijk de Bigby! uit de titel.

©DC Comics

In de andere verhaallijn zien we een oude bekende langskomen. De chique crimineel The Bookworm viert het afscheidsfeestje van een van zijn handlangers. De man in kwestie gaat van zijn pensioen genieten op een tropisch eiland en met een stapel boeken. Normaal gesproken zou zo iemand snel zijn hoofd verliezen. Maar the Bookworm is een gentleman en geen Joker. Ondertussen zit hij wel achter een lucratief boek aan. (Tja, wat had het anders kunnen zijn?) Hoe deze verhaallijnen elkaar gaan kruisen?

Batman en Bigby blijven op de been

Deze eerste issue geeft een redelijke introductie, maar het is wat warrig opgezet. Want wat is de rol van de Gotham Knights? Ook de bijzondere waarde van het boek waar Bookworm achteraan zit, is niet helemaal helder. Dat zal later vast worden rechtgetrokken, maar voor nu stoort het lichtjes. Het onvermijdelijke einde ligt overigens voor de hand.

The Bookworm is een charmante toevoeging aan het Batman-universum. Deze villain werd in de jaren 60 bedacht voor de tv-serie met Adam West en Burt Ward. De versie in dit verhaal is ook redelijk trouw aan de tv-versie. Het is ook heel koddig dat zijn handlangers vernoemd zijn naar bekende auteurs.

Het tekenwerk is toch wel een dingetje hier. Brian Level is in het dagelijks leven een tatoeëerder die soms ook comics tekent. Het gekke is dat de man kan tekenen maar dat het ook heel “andere” pagina’s oplevert. Soms gebruikt hij de ruimte tussen de kaders om allerlei tekeningen te maken om het verhaal te versterken. Fragmenten uit een familiealbum of een bloederige wolf. Het maakt de pagina’s tof om te zien, al heeft het geen functie voor het verhaal.

Bekijk ook eens de details in de decors. Het moet een feest zijn om deze comic digitaal te lezen. Dan kun je hier heerlijk op in zoomen. Het verhaal is niet perfect, maar dit is een heerlijke comic qua tekenwerk.

0