Symbaroum: Alberetor – The Haunted Waste review

Symbaroum: Alberetor – The Haunted Waste is het vijfde deel van de Chronicle of the Throne of ThornHet epische avontuur is een conclusie van een groots verhaal maar kan evengoed op zichzelf staan. Het neemt ons mee naar het verwoeste land van de Ambrians. Duistere geheimen van een oorlog komen naar boven terwijl het lot van de toekomst afhangt van de beslissingen van de spelers. De vraag is alleen, hebben ze de wil en de moed om de moeilijke en veelal moreel grijze beslissingen te nemen?

Het is even geleden sinds ons beginartikel over Symbaroum dus kan je hier een opfrissing of eerste introductie vinden over de intrigerende wereld.

Spelontwerp: Mattias Lilja & Mattias Johnsson
Uitgever: Fria Ligan (Free league publishing)
Aantal spelers: 2- ?.
Leeftijd: 12
Speelduur: one shots of meerdere sessies.

Reviewcopy gekregen via uitgever

Rollenspel: een kleine introductie

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waarbij 2 of meer spelers zich nestelen rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

Symbaroum: een nieuw hoofdstuk

Een avontuur dat zijn weerga niet kent.

Net toen je even bekomen was van een lange tocht in het woud kom je thuis en ligt er een pakket op de tafel. Na uren te overleven in diepe tombes, de elfen te ontlopen en je zuurverdiende centen af te dragen aan de gezanten van de keizerin, denk je even rust te vinden. Maar dan klinkt de lokroep van het avontuur al en met een diepe moeizame zucht neem je het manuscript dat voor je ligt in je handen en verdwaal je in een avontuur dat zijn weerga niet kent.

Symbaroum Alberetor The Haunted Waste Packshot
© Fria Ligan

Oorlog & Bloed

Een 20-tal pagina’s fascinerende mogelijkheden presenteren zich vlot voor de speler en de verhaalverteller in gelijke mate.

Symbaroum: Alberetor – the Haunted Waste begint met een vrij stevige introductie over wat je te wachten staat. Het schept een beeld en veel vragen over wat er 20 jaar geleden gebeurd is, toen de keizerin met haar legers de donkere heer versloeg. Wie zijn de stakeholders in dit avontuur en welke groepen zijn zich aan het verplaatsen in dit verhaal? Een 20-tal pagina’s fascinerende mogelijkheden presenteren zich vlot voor de speler en de verhaalverteller in gelijke mate.

Symbaroum Alberetor The Haunted Waste 1
© Fria Ligan

Maar het schept ook een beeld dat zelfs een geschiedenis van enkele decennia vertekende beelden geeft in de gedachtegang van de mensen. Het geeft een inzicht in hoe de personages zich kunnen mengen in het verhaal, waar ze aanknopingen hebben en wat er gebeurt op welke dagen in dit avontuur. Hoewel er een 50-tal dagen zijn, is er weinig te treuzelen want elk verloren moment is er eentje dichter bij een dodelijke ontknoping.

Het verloren land

De hoofdstukken volgen elkaar wel op maar verschillende evenementen zijn vrij te spelen zoals de spelers kiezen of de spelmeester dit opzet.

Symbaroum: Alberetor – the Haunted Waste heeft 3 grote hoofdstukken die elk een 3-tal scenes hebben. Een van de leuke zaken hier is dat er geen vaste volgorde is. De hoofdstukken volgen elkaar wel op maar verschillende evenementen zijn vrij te spelen zoals de spelers kiezen of de spelmeester dit opzet. Willen de spelers eerst de bibliotheken in de verloren velden bezoeken op zoek naar aanwijzingen? Dat kan. Als ze beslissen eerst naar de bondgenoten van de keizerin te gaan voor verdere info is er niets wat hen tegenhoudt.

Dit leidt tot een vrij organische manier van spelen waar de spelers het gevoel krijgen van vrijheid maar ook een mooie leidraad hebben in het verhaal. De drie hoofdstukken volgen wel een mooi patroon van intro – midden – ontknoping. Niets is echter gemakkelijk in deze wereld. De tegenstanders zitten ook niet stil en zetten hun agenda’s door. Als de spelers niet achter willen lopen op hun vijanden gaan ze zwaar moeten puzzelen en moeilijke keuzes maken.

Symbaroum Albetor The Haunted Waste 6
© Fria Ligan

Aan het hart van de zaak ligt het verdwijnen van de keizerin.

Aan het hart van de zaak ligt het verdwijnen van de keizerin. Heeft ze haar land in de steek gelaten? Waarom is ze naar het verwoeste vaderland aan het trekken met een kleine groep loyale bondgenoten? Steeds meer vragen komen op de spelers af terwijl ze racen om haar in te halen en verduidelijking te zoeken. Maar gaandeweg komen er misschien meer antwoorden die ze liever niet hadden ontdekt.

Symbaroum Alberetor The Haunted Waste 5
© Fria Ligan

Diep in de storm

Symbaroum: Alberetor – the Haunted Waste voelt gewoon aangenaam aan om in je handen te nemen en van te genieten. Het boek is net zoals alle andere publicaties van Fria Ligan gewoon af. De tekeningen geven perfect de sfeer van de wereld en het komende avontuur aan. Daarnaast is ieder hoofdstuk mooi ingeleid met sfeervolle teksten en gedichten. Je absorbeert de wereld zoals men die aanbiedt.

Symbaroum Alberetor The Haunted Waste_preorder_bundle
© Fria Ligan

Symbaroum: Alberetor – the Haunted Waste geeft buiten het avontuur om een mooi inzicht in wat Symbaroum zo interessant maakt. Veel extra bronnen voor spelers en verhaalverteller laten toe om nog dieper te graven in deze donkere, geladen wereld. Of je het boek nu gebruikt om je campaign uit te bouwen, het laatste stuk speelt van de Chronicle of the Throne of Thorn of een alleenstaand avontuur tegemoet gaat, het is zeker en vast de moeite waard.

Symbaroum
© Fria Ligan

Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?