Blade Runner RPG review: dystopische liefde

Je hebt 2 dingen nodig om een RPG te maken op basis van een licentie. Het eerste is een goede portie liefde voor het werk. Het tweede is als men dat spel ook de geest van het werk kan laten belichamen en nog leuk is ook. Blade Runner is niet het gemakkelijkste onderwerp hiervoor. Je kent het of het is je volledig onbekend net zoals veel stevige scifi uit de jaren 80. Dus laten we het even hebben over hoe het dystopische, neonoir meesterwerk zich vertaalt naar de table top in Blade Runner RPG. Maar eerst moet iedere scifi-liefhebber even 90 minuten wijden om de film te (her)bekijken. Gedaan? Super, kom en ik leid je even door een impressionant stukje game design.

Blade runner RPG gun
Ⓒ Fria Ligan

Spelontwerp: Genuine Entertainment – Thomas Harenstam
Uitgever: Fria Ligan (Free League Publishing)
Aantal spelers: 2- ?
Leeftijd: 12
Speelduur: one shots of meerdere sessies

Reviewcopy gekregen via uitgever

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waarbij 2 of meer spelers zich nestelen rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Blade Runner RPG LA times
Ⓒ Fria Ligan

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

Quite an experience to live in fear, isn’t it? That’s what it is to be a slave.

Ieder personage in Blade Runner RPG is, net zoals de personages in de Blade Runner-film, een detective die lid is van de Rep-Detect Unit (RDU) van het Los Angeles Police Department. De RDU is belast met het oplossen van misdaden die verband houden met de synthetische mensen die bekend staan als replicants.

De originele Blade Runner speelde zich af in een tijd waarin replicanten helemaal niet op aarde mochten zijn.

De originele Blade Runner speelde zich af in een tijd waarin replicanten helemaal niet op aarde mochten zijn, en de taak van een blade runner was om de replicants een vroeg einde te bezorgen. Mocht de Blade Runner RPG alleen maar dit aspect toepassen, zou het een kort spel zijn. Gelukkig is de setting gebaseerd op Bladerunner 2049. Replicants zijn toegestaan op aarde en er zijn er zelfs die in de RDU werken.

Oudere modellen blijven illigaal. De gemoederen over de replicants zijn nog altijd mixed, protesten tegen hen zijn niet ongewoon en hun behandeling in de maatschappij is alles behalve zachtaardig. Dus het soort zaken dat de spelers in Blade Runner RPG zouden kunnen aanpakken, zijn anti-replicant haatmisdaden, naast het opsporen van replicanten die misdaden hebben gepleegd. Andere onderzoeken worden gemixt en gegeven naargelang de chef van hun departement het nodig acht. Een detective is altijd op post.

Blade Runner RPG Scene
Ⓒ Fria Ligan

Net zoals de film niet alleen over het vinden van de criminelen gaat, is dit ook niet de ultieme focus van Blade Runner RPG. Het gaat niet alleen om het oplossen van de zaak, het gaat erom wat je doet na de feiten. Blade Runner RPG gaat over het verkennen van personages hun diepere thema’s zoals als wat het betekent om mens te zijn en de betrouwbaarheid van herinneringen.

“More human than human” is our motto.

Hoe hoger je karaktereigenschappen en vaardigheden, hoe beter je dobbelstenen zijn. Alle attributen en skills hebben een waardering van A tot D.

Het spelsysteem van Blade Runner RPG is vrij eenvoudig. Iedere worp bestaat uit 2 dobbelstenen afhankelijk van je natuurlijke aanleg en de training die je ondergaan hebt. Het hele gamma van dice wordt gebruikt van d6 tot d12 (een twaalfzijdige dobbelsteen). Ja, er is zelfs liefde gevonden voor onze veelal vergeten vriend de D12!
Iedere 6+ op een dobbelsteenrol is een succes, met 2 of meer successen een critical succes. Hoe hoger je karaktereigenschappen en vaardigheden, hoe beter je dobbelstenen zijn. Alle attributen en skills hebben een waardering van A tot D. Een A betekent dat je een d12 rolt. Een D betekent het gooien van een d6. De betere dobbelstenen hebben het voordeel dat een 10+ op de worp telt als twee successen. Externe omstandigheden kunnen een personage voordeel (een derde dobbelsteen gooien) of nadeel (slechts één dobbelsteen gooien) geven bij een worp. Andere zaken in de wereld rondom je gebruiken ook die waarderingen. Een explosie van B-niveau gooit bijvoorbeeld 2d12 voor de schade, terwijl een explosie van C-niveau “maar” 2d8 gooit.

Ⓒ Fria Ligan

Het boek bevat gelukkig alle tabellen met slaagkansen voor verschillende worpen, zodat je geen wiskunde hoeft te doen om je kansen te kennen.

Je kan ook proberen de rol te verbeteren. Iedere dobbelsteen waar het initiële resultaat geen 1 was, mag je dan herrollen om meer successen te verzamelen. Het is hier wel dat je schade oploopt voor elke 1 die er overblijft na die 2e rol. Ervaren personages gaan dit dan ook iets minder moeten gebruiken maar gelukkig is niet iedereen een supermens. Ben je goed in 1 aspect van het detectivewerk, dan zullen andere skills minder zijn.
Een personage dat minder getraind is in een actie riskeert meer door de rol te herrollen, omdat een slechtere dobbelsteen meer kans heeft om een 1 te gooien, maar zelfs een personage met een D in een vaardigheid en een D in een attribuut heeft een iets betere kans dan 50/50 om te slagen als hij de rol verder zet. Het boek bevat gelukkig alle tabellen met slaagkansen voor verschillende worpen, zodat je geen wiskunde hoeft te doen om je kansen te kennen.

Is this testing whether I’m a replicant or a lesbian, Mr. Deckard?

Replicanten hebben hogere attributen, maar beginnen met minder promotie- en chinyenpunten.

Personages worden gedefinieerd door 4 attributen en 13 vaardigheden. De standaardvaardigheid is een C, terwijl weinig of geen training in een vaardigheid een D betekent. Jongere personages krijgen meer attributen, terwijl oudere personages meer vaardigheden en specialiteiten krijgen. Replicanten hebben hogere attributen, maar beginnen met minder promotiepunten om vaardigheden mee te kopen en chinyenpunten (geld). Het verbeteren van attributen of vaardigheden betekent een betere waardering en de bijbehorende betere dobbelsteen. Een beginnend personage kan een vaardigheid ook verlagen tot een D om een andere vaardigheid te verbeteren.

De vier attributen in Blade Runner RPG zijn kracht, behendigheid, intelligentie en empathie. De vaardigheden zijn Kracht, Hand-to-Hand gevecht, Uithoudingsvermogen, Mobiliteit, Stealth, Vuurwapens, Techniek, Medische hulp, Connecties, Observatie, Manipulatie, Inzicht (sociale waarneming) en Voertuigen besturen. Connecties zijn belangrijker dan het lijkt, want het wordt niet alleen gebruikt voor dingen als het verzamelen van informatie op straat, maar ook om intern in de RDU favours te kunnen doorduwen.

Blade Runner RPG Kaart
Ⓒ Fria Ligan

Voorbeelden van specialiteiten zijn Getrouwd met de baan (kan langer werken voordat hij stress krijgt), Cashflow (extra chinyen in elke zaak), Martial arts (voordeel op hand-to-hand gevecht rollen) etc.

Personages hebben ook 1 herinnering die belangrijk is voor hen en 1 hechte relatie.

Personages hebben ook 1 herinnering die belangrijk is voor hen en 1 hechte relatie. De spelleider verweeft deze karakterelementen in het verhaal om spelers in de wereld te betrekken. Mechanisch gezien helpt interactie met een herinnering of een relatie een personage om humanity points te krijgen. Voor gewone mensen zijn dit de enige manier om deze te krijgen. Replicanten kunnen ook humanity points verdienen als ze niet slagen voor een basistest, een test om hun mentale stabiliteit te beoordelen is. Deze punten kunnen gebruikt worden om personages te verbeteren voor een langer spel.

Nothing is worse than having an itch you can never scratch!

Hoewel er actie is in de Blade Runner-films, zijn het geen actiefilms. Blade Runner-films gaan fundamenteel over onderzoek en Blade Runner RPG is niet anders hierin.

Combat in Blade Runner RPG is vrij simpel maar dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor stevige actie. Veelal zal dit door enkele schoten beëindigd worden of met een scene waarin personages proberen iemand op de vlucht in te halen door drukke straten, over een dak of door een territorium van een bende die je niet goed gezind is. Alles hier is ook op te lossen door de dobbelstenen te rollen en de risico’s te nemen of te laten gaan. Hoewel er actie is in de Blade Runner-films, zijn het geen actiefilms. Ze gaan fundamenteel over onderzoek en Blade Runner RPG is niet anders hierin. Wat de Blade Runner RPG onderscheidt, is meditatie over wat het betekent om mens of persoon te zijn en hoe dat de beslissingen van het personage beïnvloedt of zou moeten beïnvloeden.

Ⓒ Fria Ligan

Relaties/herinneringen, en de dossiers die de spelers moeten onderzoeken vormen de basis van Blade Runner RPG aan de tafel, maar het gaat er ook om hoe het spel de GM stuurt om ze te gebruiken. Mechanisch gezien kan betrokkenheid van een belangrijke relatie in een dossier een humanity point opleveren en betrokkenheid van een belangrijke herinnering kan stress genezen. Dossiers zijn hoe onderzoeken worden georganiseerd. Mechanisch hebben ze “story beats” die een non-combat shift gebruikt. Er zijn vier shifts in een dag, maar personages krijgen stress als ze meer dan drie shifts achter elkaar werken, waardoor ze minder dobbelstenen kunnen gebruiken. Dus personages hebben nood aan vrije tijd. En in die vrije tijd kan de GM de belangrijkste relaties en herinneringen van de personages in de zaak verwerken. Ze dromen over hun herinnering op een manier die hen een aanwijzing geeft over de zaak. Hun belangrijkste relatie verschijnt aan hun deur en heeft hulp nodig – misschien zijn ze erin geluisd op een manier die verband houdt met de zaak.

I think, Sebastian, therefore I am.

De spelmeester zal in Blade Runner RPG, meer dan de meeste RPG’s, veel werk moeten steken in zijn dossiers.

De spelmeester zal in Blade Runner RPG, meer dan de meeste RPG’s, veel werk moeten steken in zijn dossiers. Een goed dossier samenstellen is moeilijker dan een avontuur bouwen want allerlei zaken zijn gelinkt, met goede of valse leads en getuigen. Iets wat in een andere RPG een volledige campaign van intrige zou zijn, is in Blade Runner RPG gewoon een normale shift.

In Blade Runner RPG zijn de hand-outs koning. De spelers krijgen krantenknipsels of foto’s om ze te helpen aanwijzingen te vinden. Niet iets wat je in een paar uur in elkaar zal puzzelen. Blade Runner RPG zal gepubliceerde dossiers vlot over de toonbank zien gaan. Je hebt dan ook 2 mogelijkheden om te starten met het avontuur. Aan de ene kant is er het Core Book dat alle regels en aanwijzingen heeft om je op weg te helpen maar jammer genoeg geen eerste dossier bevat. Aan de andere kant is er een prachtige Starter Set beschikbaar die wel een case file heeft, met 26 full-color handouts, een grote poster van de stad en mooie custom dobbelstenen. Alle materialen zijn zoals steeds bij Free League van bijzonder hoge kwaliteit met prachtige tekeningen, scherpe foto’s en een gritty feel die je direct in de wereld van de toekomst projecteert.

Geïnteresseerd in spellen van Free League Publishing?

Blade Runner RPG levert dystopische onderzoeken in een onzekere toekomst

Blade Runner RPG
4 5 0 1
Blade Runner RPG zal veel liefhebbers van het meer cerebrale RPG-spel bekoren. Met een spelmeester die zijn hart en ziel kan uitdrukken in een wereld waar de hoofdvraag is: "Wat maakt ons mens?". Het vergt wel een toewijding en veel voorbereiding dus niet je gebruikelijke hack 'n slash-avond maar voor degenen die zich in de wereld van vervlogen 80's scifi willen verliezen is er geen betere plaats om te beginnen.
4/5

• Zalige 80's scifi
  • Vlot spelsysteem met sterke diepgang