Mare of Easttown review: spannend en meeslepend tot het einde

Mare of Easttown lijkt op het eerste gezicht misschien bekend. Maar de kleinschalige wereld zit vol intrigerende personages en is zo goed uitgediept dat je al snel helemaal mee bent. Dat het ook een misdaaddrama is, wordt bijna bijzaak, maar ook dat slorpt je op. Tot op het laatste moment blijf je grotendeels in het ongewisse, en het goed uitgewerkte verhaal blijkt daarbij ook nog een meerwaarde.

Klein dorp, grote problemen

10 jaar na Mildred Pierce keert Kate Winslet terug naar tv. Voor die miniserie won ze zowel een Emmy, Screen Actors Guild Award als een Golden Globe. Daar maakt ze dit jaar wellicht weer kans op. In deze 7-delige minireeks, ook van HBO, speelt Winslet Mare Sheehan, een politie-inspecteur die in haar dorpje Easttown recent van een voetstuk gevallen is. In de middelbare school hielp ze het basketbalteam aan een ongeziene overwinning en titel, maar als inspecteur kende ze minder succes. Na twee jaar blijft de verdwijning van de dochter van een jeugdvriendin nog steeds onopgelost, en de inwoners kijken daarvoor vooral haar richting uit. Zij stond immers in voor het onderzoek.

Mare of Easttown was absoluut een goede keuze voor Kate Winslets terugkeer naar tv.

Wanneer een jonge moeder dood teruggevonden wordt, krijgt Mare opnieuw de leiding. Alleen wordt ze nu verplicht bijgestaan door een jonge inspecteur van buiten Easttown, Colin Zabel (Evan Peters, American Horror Story, WandaVision). Hij is erg opgetogen om met de ervaren Mare samen te werken, maar zij vindt hem niet echt een meerwaarde… Tot ze hem door omstandigheden echt nodig heeft.

© HBO/Streamz

Want naast professionele problemen heeft Mare het ook thuis niet makkelijk. Ze woont samen met haar moeder Helen (Jean Smart, Watchmen), dochter Siobhan (Angourie Rice, Spider-Man: Far From Home) en het zoontje van haar overleden zoon. Haar ex-man woont net achter haar, maar overeenkomen wordt nog moeilijk wanneer hij haar onverwacht nieuws brengt. Al snel wordt duidelijk dat Mare nog onverwerkte zaken op haar lever heeft liggen.

Stoelendans der verdachten

Voeg daarbij nog de cultuur van een dorp waarbij iedereen iedereen kent en je krijgt een complex moordonderzoek en een boeiende karakterstudie. Nagenoeg alle personages, zelfs ogenschijnlijke nevenpersonages, krijgen voldoende en genuanceerde aandacht. Daarbij komen ook lastige onderwerpen zoals tienermoederschap, verslaving, depressie en eenzaamheid aan bod.

Jean Smart heeft slechts een bijrol maar eist de aandacht op als de Dowager Countess van den Aldi.

Door de focus vaak te verleggen, valt je oog ook niet op een paar verdachten. Zo kan iedereen in Easttown wel iets te maken hebben met de moord, zeker wanneer ook aanknopingspunten met andere misdrijven opduiken. Zodra je bij iemand iets opmerkt, verschuift je aandacht naar het verhaal van iemand anders. En hup, je komt op een nieuw spoor terecht. Een echte stoelendans der verdachten. Een mooie afwisseling van andere drama’s die de dader vaak weggeven door een stukje stuntcasting.

Mare is niet de vrolijkste thuis, maar je voelt steeds met haar mee omdat ze wel redenen heeft om cynisch te zijn. Tegelijk zie je dat ze tot het uiterste gaat, zowel voor haar geliefden als voor haar werk. Zo’n doorgewinterde, ‘alledaagse’ rol is niet altijd weggelegd voor A-listers. Ze doen vaak toch een beetje te hard hun best om te tonen dat ze net als ons zijn, maar Kate Winslet staat nu niet meteen bekend om haar sterallures. Dat draagt enkel bij aan haar geloofwaardigheid in deze rol. Een mens zou ook bijna vergeten dat ze Brits is, want het lokale accent uit Pennsylvania gaat haar ook goed af.

© HBO/Streamz

Vreemd genoeg is enkel de andere grote naam in de cast wel een beetje verwaarloosd. Guy Pearce (Memento, maar hij speelde ook samen met Winslet in Mildred Pierce) is de onwetende nieuwkomer in Easttown die al snel voor Mare valt. Hij komt in de eerste afleveringen prominent aan bod, maar verdwijnt daarna grotendeels op de achtergrond. Jean Smart daarentegen heeft slechts een bijrol als Mares moeder, maar eist elke seconde schermtijd op. Zij zorgt voor de streep humor in de reeks en komt vaak droog en gevat uit de hoek. Een beetje de Dowager Countess uit Downton Abbey van den Aldi.

Voor de fans van

Het is ook die leuke en liefdevolle familiale dynamiek die Mare of Easttown onderscheidt van reeksen zoals reeksen zoals I Know This Much Is True en Sharp Objects. Het verhaal is een gelijkaardige slow burn en is ook niet overdreven dramatisch, maar net iets minder duister. (Alhoewel een moment in de vijfde aflevering me wel verschrikt deed opkijken.)

Mare of Easttown is een serie die je bijblijft door de impact die de ontrafeling van het mysterie heeft op de personages.

Ook de herfsttonen in de beeldvoering van Ben Richardson (Wind River, Beasts of the Southern Wild) en vioolhevige muziek zijn hier aanwezig. Dat alles geeft de reeks een typische kleinschalige en geladen sfeer die mij alleszins blijft bekoren. Het helpt wel dat bedenker en schrijver Brad Ingelsby (The Way Back) zelf van de buurt rond Easttown is en de reeks daar ook gefilmd is. Ook regisseur Craig Zobel is geen vreemde voor die sfeer. Hij regisseerde eerder al afleveringen van The Leftovers, Westworld en de film Z For Zachariah. Kate Winslet is ook uitvoerend producent.

Zonder namen zoals die van haar was Mare of Easttown wellicht onder de radar gebleven, maar dit is een ideaal tegengif voor reeksen waarbij alles om ter snelst moet gaan. De ontknoping bevat een paar echte verrassingen, waardoor het whodunnit-aspect nog zijn vruchten afwerpt. Uiteindelijk is dit wel een serie die je bijblijft door de impact die de ontrafeling van het mysterie heeft op Mare, de andere personages en Easttown zelf. Een genuanceerde kijk op de nasleep van een tragedie, in welk kamp je ook zit. Daardoor, en dankzij een ijzersterke Kate Winslet, komt deze reeks zeker in mijn top 10, zo niet top 5 van dit jaar.

Mare of Easttown is te bekijken op Streamz.

Top

Top
5 5 0 1
Kate Winslet is geweldig als politie-inspecteur met een ingewikkeld leven en de ogen van het dorp op haar gericht. Ook de andere personages in Mare of Easttown zijn je tijd waard, en het moordmysterie voegt nog een uitstekende laag toe. Vol sfeer, boeiende relaties en een vleug humor die het uitstekende drama niet overschaduwt.
5/5
0