Sex Education review: Netflix charmeert met stevig staaltje marktonderzoek

Sex Education combineert alles wat gewerkt heeft voor Netflix en wil op die manier de nieuwste The End of the F***king World worden. Twee weken na release lijkt het nog niet zo’n vaart te lopen voor de romantische komedie, maar charmant en zeemzoet is het alleszins wel.

Wat lijkt uitgevonden te zijn door Netflix met Stranger Things, GLOW en enkele afleveringen van Black Mirror is eigenlijk al enkele jaren aan de gang met The Americans, Halt and Catch Fire en Red Oaks. Als je nog een televisieserie wil maken, zorg dan dat die doordrenkt is van nostalgie naar de jaren 80. Ook al heeft de gemiddelde kijker de periode van de beenwarmers en synthesizerpop nooit meegemaakt.

Te grote hemdjes in felle kleuren, vaalgeel met blauwe jasjes, klassieke koersfietsen, een poster van Joy Division aan de muur en geen smartphone in de buurt: ook Sex Education wil je in het eerste halfuur van de eerste aflevering doen geloven van zijn setting in de eighties. Totdat iemand een dvd bovenhaalt, Pornhub als beter alternatief wordt aangehaald en een tiener een smartphone tevoorschijn tovert, waarna ze natuurlijk niet meer van het scherm weg te slaan zijn.

Sex Education verpakt dus de hedendaagse tijd als de jaren 80, maar naar de beweegreden is het zoeken. Is de keuze het resultaat van marktonderzoek door Netflix, en dus platte commercie, of komt het vanuit creativiteit en de mogelijkheid om een geheel eigen escapistisch sfeertje te zetten? Want er klopt wel meer niet aan de wereld van Sex Education. Britse tieners gaan naar school alsof het Amerikanen zijn, een alleenstaande moeder woont in een kast van een huis in het midden van nergens en welja, iedereen is geobsedeerd door seks.

De zenuwachtige zestienjarige Otis (Asa Butterfield) heeft het gevoel dat hij achterloopt op zijn leeftijdsgenootjes. Zelf heeft hij er helemaal geen behoefte aan, maar zijn medestudenten slaan hem rond de oren met het intieme onderwerp. Het helpt al zeker niet dat zijn moeder (Gillian Anderson, even elegant als altijd) een seksuologe is die er elke dag een andere scharrel op nahoudt. Wanneer arm klasgenootje Maeve (Emma Mackey) ontdekt dat Otis dezelfde gave heeft als zijn moeder, besluiten de twee een handeltje op te zetten in sekstherapie voor tieners.

De tieners in Sex Education laten hun identiteit afhangen van het al dan niet hebben van seks, terwijl het voor de beste vriend van Otis ingewikkelder ligt. Eric (Ncuti Gatwa, misschien wel de echte ster van de reeks) worstelt vooral met zijn identiteit en de acceptatie daarvan door zijn omgeving. Zijn dieptepunten en overwinningen leveren de meest intense momenten op van de anders luchtige komedie op. Daarbovenop is het samenspel tussen Gatwa en Butterfield zeemzoet om naar te kijken: dit zijn duidelijk kinderen die in het reine moeten komen met hun nakende volwassenheid.

De charmante personages van Sex Education moeten de typische tienerperikelen doorploeteren en daarin is seks meestal het voorspel tot strubbelingen op vlak van liefde en vriendschap. Hoe verliefd je ook zelf wordt op de uitstekende vertolkingen, je krijgt al snel het gevoel dat je het verloop van de romantische komedie al eens hebt gezien. De eerder genoemde opgedrongen jaren 80 sfeer neemt naar het einde toe gelukkig af (of is het gewenning?), waardoor je toch weer klaar gaat zitten voor een tweede seizoen.

De acht afleveringen van elk een uurtje van Sex Education staan nu allemaal op Netflix.

Charmant

Charmant