The New Mutants

The New Mutants review: gewoon oké

Dat deze film een woelige geschiedenis heeft, is vast al oud nieuws. Het is dan ook een half mirakel dat de film het echt tot in de zalen heeft geschopt, terwijl andere films genoegen moeten nemen met streamingplatforms. De opzet was ambitieus, de eerste horrorfilm in het X-Menuniversum, en het lange wachten maakte iedereen nieuwsgierig. Jammer genoeg lost het de verwachtingen niet in, en is The New Mutants vooral gewoon oké.

Het begon allemaal deze morgen in

Regisseur Josh Boone begon zelf al met het project in 2016 na The Fault In Our Stars. Toen het filmen begon in 2017 werd de eerste releasedatum vastgelegd voor april 2018. Pas in januari 2018 werd die datum weer uitgesteld naar februari 2019 om Deadpool 2 te vermijden, die ook net verzet was. Die tijd werd gebruikt voor reshoots om de film enger te maken. Twee maanden later volgde alweer een nieuwe datum, augustus 2019, nadat ook Dark Phoenix werd uitgesteld en omdat er reshoots nodig waren om opnieuw dichter bij de horrorvibe van de trailer te komen. En net toen die reshoots moesten beginnen, werd Fox overgenomen door Disney en belandde de film blijkbaar in de koelkast.

Uiteindelijk kondigde Disney wel aan dat de film nog steeds zou uitkomen, maar weer wat later. Dat werd bevestigd toen de nieuwe release werd vastgelegd op april 2020. De geplande reshoots konden eindelijk van start gaan en duurden uiteindelijk langer omdat ze moeite hadden om de cast weer bij elkaar te krijgen. Daarna lag de productie even stil, waardoor Josh Boone intussen aan zijn nieuwe reeks The Stand was beginnen te werken. Toen Disney hem vroeg om de film af te werken, moest hij een ook nieuwe monteur zien te vinden. Na die lange pauze hadden ze wel een nieuwe blik op het materiaal en Boone sloot het productieproces tevreden af. Op 7 maart 2020 zei Boone dat de film klaar was. En toen kwam corona op de proppen. De film werd eerst voor onbepaalde tijd opgeschort maar toch gepland voor een release eind augustus.

Het parcours was dus op z’n minst hobbelig te noemen, en hetzelfde kan je wel zeggen van de film. Of al die moeilijkheden daar de oorzaak van zijn is moeilijk te zeggen, maar het kan alleszins niet geholpen hebben.

Step aside, oldies

Het parcours was dus op z’n minst hobbelig te noemen, en hetzelfde kan je wel zeggen van de film.

De kern van het verhaal lijkt de constante geweest te zijn. De tiener Dani (Blu Hunt) wordt in het midden van de nacht wakker gemaakt door haar vader. Ze moeten vluchten voor iets wat hun reservaat verwoest. Dani blijft alleen achter en wordt wakker in een ziekenhuis. Geen doorsnee ziekenhuis natuurlijk, maar eentje voor nieuwe mutanten. Dokter Reyes (Alice Braga) zal haar mentor zijn en haar leren hoe ze haar krachten kan beheersen. Dat doet ze ook voor 4 andere jongeren die daar verblijven, die duidelijk allemaal hun eigen problemen hebben. Aanvankelijk worden ze wel wat voorgesteld als stereotypen: Rahne (Maisie Williams, Games of Thrones) is het stil, braaf meisje; Illyana (Anya Taylor-Joy, Split) is de kille mean girl, Sam (Charlie Heaton, Stranger Things) is de getormenteerde plattelandsjongen en Roberto (Henry Zaga, 13 Reasons Why) is de arrogante rijkeluiszoon. Hun krachten blijven op dat moment nog verborgen.

Dani kan het snel goed vinden met Rahne, die haar leert hoe het leven in het ziekenhuis eruit ziet. Ze weet zelf ook nog niet precies wat haar kracht is, en dat wil dokter Reyes achterhalen door haar in de gaten te houden. Maar kort nadat Dani aankomt, beginnen er rare dingen te gebeuren binnen. Omdat ze het ziekenhuis niet mogen verlaten, moeten de newbies het zelf uitzoeken en het opnemen tegen degene die het op hen gemunt heeft. Door de aanvallen komen we meer over hen te weten, waarom ze zo geworden zijn en waarom ze nog altijd vastzitten. En dat is soms wel verrassend.

© Disney

Horror is veel gezegd

Ik moet zeggen dat ik al redelijk snel doorhad hoe de vork in de steel zat. Maar anderen blijkbaar totaal niet, dus het hangt een beetje af van hoe gevoelig je bent voor dat soort dingen. Over het algemeen werkt de set-up wel goed om nieuwe personages te introduceren. De grootste teleurstellng is toch het genre van The New Mutants. Als we de X-Menfranchise bekijken, is dit zeker de engste film uit de reeks, maar het is niet echt de volwassen horrorfilm die de trailer deed uitschijnen. De meeste scares zijn goed uitgevoerd maar niet tenenkrullend eng en vlug voorbij. Je hebt ook niet dat constante onbehaaglijke gevoel dat je wel bij een goeie horrorfilm hebt. Het bleef voor mij horror op een YA-niveau, wat op zich wel al een prestatie is. Ik kan me niet veel films herinneren die toch wat verontrustende beelden hebben maar kinderen niet half getraumatiseerd achterlaten.

Als we de X-Menfranchise bekijken, is dit zeker de engste film uit de reeks, maar het is niet echt de volwassen horrorfilm die de trailer deed uitschijnen.

Als je voorbij die verwachting heenkijkt, krijg je een film voorgeschoteld die perfect oké is, maar toch niet het potentieel uit de trailer haalt. Op de cast valt niks aan te merken. Nieuwkomer Blu Hunt brengt Dani van het bange meisje naar een jonge vrouw die haar demonen onder ogen ziet. Maisie Williams zet hier een heel ander personage neer dan de alombekende Arya en laat een iets kwetsbaardere kant zien. Ik was soms alleen wat afgeleid door haar haar (of pruik). Charlie Heaton was voor mij redelijk onbekend maar hij geeft zijn personage verrassend veel emotie mee, waardoor hij toch een beetje een steunpilaar wordt voor de rest. Ook nieuw voor mij was Henry Zaga. Het moet gezegd worden: hij is perfect gecast als de arrogante knapperd maar het plot geeft hem gelukkig ook wat meer diepgang die hij perfect aankan.

© Disney

Leve de cast

Maar de stand-out voor mij was Anya Taylor-Joy. Hoewel haar Russisch accent niet altijd even succesvol is, is Illyana wel het meest memorabele personage. Dat komt mede door haar achtergrond en ook de krachten die ze uiteindelijk blijkt te hebben. Als je Illyana or Magik kent van de comics wist je al dat die redelijk out there zijn. En in de film is er daarbovenop nog een soort van sidekick toegevoegd. Het was dus niet het makkelijkste personage om op het grote scherm te introduceren, laat staan om serieus neer te zetten. En dat is wel gelukt voor mij. Alleen al voor die durf verdienen de makers wel een pluim. Er is dan ook een mooie opbouw naar het moment waarop The New Mutants hun krachten voor de eerste keer gebruiken. En laat dat vertoon van krachten net hetgene zijn dat ik het leukste vind aan de X-Menfilms. De visual effects stellen ook niet teleur.

De stand-out van de cast voor mij was Anja Taylor-Joy als Magik.

De makers kozen ook voor redelijk diverse personages en acteurs. Zo zochten ze specifiek naar iemand met inheems-Amerikaanse roots om Dani te spelen en met Braziliaanse om Roberto te spelen. Al zorgde die laatste ook wel voor wat controverse. Daarnaast is er ook in het centrale liefdesverhaal wat diversiteit, wat in een film voor jongeren altijd wel haatdragende reacties kan veroorzaken. Aan die zaken zal het dus niet liggen. Toch blijft het gevoel er dat hier meer in zat. Een connectie met een andere X-Menfilm zorgt alleen maar voor verwarring en de uiteindelijke climax van de film laat geen grote indruk na. Misschien stelde de trailer onrealistisch hoge verwachtingen, of zijn we toch wat beïnvloed door de voorgeschiedenis. Ondanks de goeie personages ga je toch met het gevoel buiten dat je gewoon een oké film gezien hebt, maar ook niet meer.

The New Mutants speelt nu in de bioscoop.

Kon beter

the new mutants
3 5 0 1
De trailer deed ons een horrorfilm verwachten maar het resultaat is soms wel verontrustend maar niet zo eng als verwacht. Het plot is uiteindelijk ook redelijk onorigineel. De personages zijn zeker de grootste reden om te kijken, en vooral Anya Taylor-Joy als Magik is de moeite. Hier zat meer in.
3/5
0