Superman: Up in the Sky review – een boodschap van hoop

Superman: Up in the Sky verscheen oorspronkelijk in Walmart als onderdeel van de Superman 100 page Giants die DC daar enige tijd geleden uitbracht. Het sprak voor zich dat dit verhaal alsnog in de handen van de reguliere comicfan zou komen. Dat kan ook niet anders wanneer je Tom King en icoon Andy Kubert inhuurt.

Schrijvers: Tom King
Tekenaars: Andy Kubert
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 26 mei 2020

Het verhaal is, zo op het eerste gezicht, heel eenvoudig. Batman benadert Superman met een bijzonder verzoek. Tijdens een overval wordt een ouder koppel neergeschoten. Dat koppel had vier pleegkinderen, waarvan er eentje ontbreekt. Batman weet zeker dat de overvallers niet van deze planeet kwamen en dat het meisje zich nu ergens in de melkweg bevindt. Superman is het beste uitgerust om haar terug te halen.

Dat geeft meteen het grootste dilemma van dit verhaal aan. Rationeel gezien weet Superman dat Batman gelijk heeft. Supes heeft ook een verantwoording tegenover Metropolis en de aarde. Is het oké om dat allemaal achter je te laten om één iemand te redden? Het is en blijft een klein meisje dat alleen op een vreemde locatie verblijft. Natuurlijk gaat Superman op pad.

Superman: Up in the sky stoer
©DC Comics

Tom King heeft naam gemaakt met verhalen die gaan over psychisch trauma. Zelfs zijn bekritiseerde Batman run ging uiteindelijk over dat thema. Het is verfrissend om te zien dat King zijn stokpaardje nu eens op stal laat staan. Natuurlijk gaat Superman gebukt onder twijfels. Die twijfel wordt prachtig geïllustreerd in het derde hoofdstuk waarin hij zich drukmaakt over zijn ega Lois Lane en schrikbeelden voor zich ziet waarin ze op een bloederige manier aan haar einde komt. Deze fantasieën maken hem juist menselijk. Als lezer kun je jezelf op dit soort momenten erg met hem identificeren.

Superman: Up in the Sky draait om hoop. En hoe hoop een baken kan zijn in tijden van tegenslag.

Is het dan echt zo’n perfecte comic? Dat gaat wat ver. De overgangen tussen de diverse hoofdstukken verlopen niet bepaalde vlekkeloos. Meerdere malen raak je als lezer even de oriëntatie kwijt als de man van staal weer een nieuwe sprong tussen tijd en ruimte waagt. Er is altijd een logische reden waarom onze held is waar hij is. Het is soms een te grote opgave om deze reden te spotten. Voor de veteranen onder lezers is het overigens ook amusant om te spotten welke klassieke Superman-comic een hommage krijgt in elk hoofdstuk.

Andy Kubert baby!

Er moet toch nog even een sectie gewijd worden aan Andy Kubert. Bij het grote publiek is deze telg uit de roemruchte familie van stripmakers vooral bekend van zijn stevige X-Menrun uit de jaren negentig. Sinds 2004 vertoont Kubert zijn kunsten voor DC. Al werd zijn stripwerk overschaduwd door de werkzaamheden voor The Joe Kubert School. De roemruchte opleiding voor striptekenaars die werd opgericht door zijn vader Joe Kubert.

Superman en Sergeant Rock
©DC Comics

Niet toevallig iemand die een fiks deel van zijn carrière ook werkzaam was voor DC Comics in diverse functies. Dit gegeven wordt op opzichtige maar toffe wijze nog eens benadrukt met een gastoptreden van Sergeant Rock. Een co-creatie van Joe Kubert.

Het tekenwerk van Andy Kubert onderscheidt zich door zijn de manier waarop hij zijn bombastische platen af kan wisselen met kleine intieme scènes zonder aan kracht in te boeten. Het wordt goed ondersteund door het inktwerk van Sandra Hope en de kleuren van Brad Anderson. De pagina’s zijn nagenoeg perfect.

Het laatste oordeel over Superman: Up in the Sky

De comic is niet de meest toegankelijke Superman comic ooit. Het is een raadsel waarom DC ervoor koos om dit verhaal in Walmart aan te bieden. Je vraagt je onwillekeurig toch af hoeveel potentiële lezers nodeloos zijn afgehaakt bij het lezen van dit verhaal?

Het is wel een verhaal met een positieve insteek. Een boodschap van hoop en het idee dat er iemand is die over ons waakt. Een boodschap met potentieel om bij veel lezers in het pulletje te vallen. Bovendien ziet het er prachtig uit. Wat zegt het eigenlijk over het jaar 2020 waarin Superman al zo vaak aan bod is gekomen op deze website?

Superman: Up in the Sky

Superman: Up in the Sky
3 5 0 1