De ninja: sneaky, dodelijk en vooral in geheimen verhuld. Hoewel ze zich vooral met spionage bezighouden, is een schat niet te versmaden. Jammer genoeg hebben de rivaliserende clans hetzelfde idee op de nacht dat jij op rooftocht wil gaan. Er zit maar 1 ding op: vlugger, beter, sterker zijn en heel veel stelen voor de zon opkomt in Ninja Night.
Spelontwerp: Jean-Philippe Sahut
Uitgever: Blue Orange
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: 30 min.
Ninja Night is een spel waarin je zelf zo sneaky als een ninja moet zijn. Je hebt immers maar 6 minuten de tijd voor de hemel terug verlicht wordt. De zon staat op het punt op te komen en je hebt nog maar een paar minuten om de meest luxueuze huizen van de stad binnen te dringen met als doel de meest waardevolle schatten te stelen.
Plan je acties met de tactische geest van de ninja : bewegen, aanvallen, stelen, verwondingen genezen.
Het spel wordt gespeeld op een rond bord dat een Japans dorp met leuke driedimensionale gebouwen en bomen voorstelt. Elk gebouw en elke boom bevat een aantal niveaus en ook al zijn die zichtbaar, welke schatten ze bevatten niet zozeer. Dat kan van alles zijn, van drankjes die verwondingen genezen tot shurikens om tegenstanders van ver te verwonden. Van de bekende Kunai om een ninja te dwingen een schat te verliezen tot punten (van één tot vijf).
Het spel duurt zes ronden, elke ronde vertegenwoordigt een minuut. Elke speler is een ninja die probeert zo rijk mogelijk te worden. Als het spel eindigt worden de punten opgeteld, en de ninja met de meeste punten wint.
Elke ronde bestaat uit twee fasen. In de eerste fase kiest elke speler stiekem twee acties uit vijf mogelijkheden: bewegen, aanvallen, verzamelen, stelen en genezen.
Spelers onthullen hun gekozen acties tegelijkertijd, en voeren met de klok mee hun eerste actie uit. Als iedereen dat heeft gedaan, gaan ze door naar hun tweede actie.
Om te bewegen neemt de speler een touw met een haak en stelt deze in. Hij moet inschatten hoever de afstand vanaf zijn vertrekpunt tot zijn aankomstpunt is, zonder naar het spelbord te kijken. Vervolgens bevestigt hij, door het touw op het dorp te leggen, of zijn inschatting juist was. Als dat zo is, beweegt hij. Als dat niet zo is, doet hij dat niet.
De aanvalsactie werkt op dezelfde manier maar in plaats van te bewegen gaat hij een andere ninja aanvallen en verwonden.
Een Ninja kan enkele of alle tokens van het dak waar hij nu is verzamelen.
Hij kan ook een loper stelen van een andere Ninja in hetzelfde gebouw als hij dit doet door de steel-actie te gebruiken als hij op dezelfde plaats is als zijn tegenstander.
Door de genezing kan de ninja één van zijn verwondingen genezen. Een speler kan maximaal vier blessures oplopen (meestal als gevolg van het niet correct berekenen van een afstand), deze zijn echter niet dodelijk. Ze verbieden een speler simpelweg om extra fiches te verzamelen. Blessurefiches nemen immers 1 van de 4 plaatsen op zijn kaart in.
Ninja Night is een heerlijk ongecompliceerd spel. Licht, luchtig, luchtig. Afstanden inschatten is voor de ene speler al gemakkelijker dan de andere maar er is genoeg speling om dit (meestal) succesvol te doen. Het touw om te bewegen is langer dan het aanvallende touw en heeft een lengte van ongeveer 80% van de diameter van het dorp. Het aanvalstouw is maar 60% van het bord maar dit laat allemaal toe om vlug te bewegen en daardoor is geen enkele speler lang veilig voor zijn tegenstanders, zeker niet met 4 spelers.
Het programmeeraspect is niet nieuw maar het voegt toe aan de flow van Ninja Night. Doordat je heimelijk de 2 acties plant en eerst de 1e uitvoert en dan pas de 2e kan je hilarische situaties krijgen waarbij je simpele plan volledig in duigen lijkt te vallen maar toch nog goed komt door een andere speler. Je was bijvoorbeeld van plan iemand aan te vallen, deze sprint weg en een andere speler verplaatst zich naar die locatie. Hilariteit alom. De simpele bonussen zoals de Kunai en het genezende elixer geven je beperkte opties een extra boost.