Wazzda?! cover

Wazzda?! review: uitbeelden in hout

Een spelletjesavond met vrienden kan je altijd beginnen met een leuke party game. Dit is een licht en snel spel waardoor zowel doorgewinterde board gamers als nieuwelingen in de juiste sfeer komen. White Goblin Games komt nu met Wazzda?!, een party game van Claude Weber waarbij je figuurtjes moet maken of raden. Bevat Wazzda?! de bouwstenen van een goed spel, of stort alles eerder in? Geekster dacht terug aan traumatische tekenervaringen uit het verleden en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Claude Weber
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 3-? (ideaal met 4-6)
Leeftijd: alle
Speelduur: 10-20 min.

In Wazzda?! moet je enerzijds proberen zoveel mogelijk gevormde figuren te raden, en er ook voor te zorgen dat je eigen figuren duidelijk genoeg zijn om geraden te worden. Hiervoor krijg je een aantal houten staafjes en een paar houten schijfjes waarmee je bijvoorbeeld een vliegtuig, slang, kat of brandblusser kan uitbeelden. Je mag ook niet te lang nadenken over het plaatsen van de stukjes, want de bedoeling is dat het allemaal vlot verloopt.

Wazzda?! gameplay 3
En je ziet toch meteen wat we hiermee bedoelen?

Wie ooit Pictionary al heeft gespeeld maar niet houdt van tekenen, kan hier dus proberen om zijn of haar creativiteit toch bot te vieren. De uitdaging van Wazzda?! zit hem echter niet enkel in het maken van de figuurtjes, maar om dit per twee te doen. Je speelt namelijk altijd samen met een van je buren en moet dus ook per twee een goede figuur maken. Om het nog leuker (of soms frustrerender) te maken, mag je niet met je partner communiceren! Nadat je je opdracht gekregen hebt, leg je om de beurt een stukje op de tafel, in de hoop dat de andere spelers het juiste woord kunnen raden voor alle stukjes er uiteindelijk al even liggen (en de “tafel plakt”, dus je mag geen stukjes meer verleggen). Dit kan zeer grappig zijn als je duidelijk niet hetzelfde idee hebt over hoe je een bepaalde figuur moet aanpakken.

Wazzda?! gameplay 1
Onze parachute valt toch best mee?

Tijdens het bouwen van de figuren in Wazzda?! mogen de andere spelers zoveel raden als ze willen. Als het woord geraden wordt, krijgen de twee makers en de persoon die het woord geraden heeft een punt. Daarna vormt de linkerspeler van de originele makers een team met de speler links naast hem of haar, en zo verandert elke ronde het team van de makers. Wanneer iedereen twee keer aan bod is mogen komen, eindigt het spel en moet je kijken wie er de meest punten heeft verdiend en het spel dus gewonnen heeft. Het is een eenvoudig concept dat je meteen onder de knie hebt, maar waar uiteindelijk niet veel variatie inzit.

Vormgeving

Wazzda?! zit in een heel compact doosje en kan je overal mee naartoe nemen. Er zijn niet veel componenten: aan de ene kant heb je de houten staafjes en schijfjes, en aan de andere kant zijn er de vierkante kaarten waar de opdrachten op staan. Aan de andere kant van deze kaarten staat er een nummer dat bepaalt welke opdracht het volgende team moet maken. Jammer genoeg zit er nergens een puntenlijstje of een andere methode om bij te houden in de doos.

Wazzda?! kaart
Op elke kaart staan er zes opdrachten, de ene al wat moeilijker dan de andere.

Wazzda?! Conclusie

Wazzda?! is een zeer snel en leuk spel dat je als ideale ijsbreker kan gebruiken. Dankzij het feit dat je zonder te communiceren de figuren per twee moet maken, kan er tijdens het spelen van Wazzda?! veel gelachen worden. Door het groot aantal kaartjes kan je, als je wil, het spel vaak spelen, maar aan de andere kant is er geen echte variatie in het spel en weet je na een paar keer spelen wel meteen waar je aan toe bent.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze reviews.

Leuk