Modern Love review: sprookjes voor de echte romantici

Modern Love verzamelt grote namen zoals Anne Hathaway en Dev Patel met als enige doel de grootste romantici te doen wegdromen bij zeemzoete liefdesverhalen.

Met de hulp van onder andere Anne Hathaway, Dev Patel, Tina Fey, John Slattery, Catherine Keener en Andrew Scott vertelt de nieuwste anthologieserie op Amazon Prime Video, gebaseerd op een gelijknamige rubriek columns in The New York Times, oprechte en tegelijkertijd heel fantasievolle romantische verhalen. Dat Ed Sheeran even zijn kop komt tonen, moet je er helaas bij nemen.

Een sterrencast die losstaande romantische verhalen bevolkt, het klinkt als de zoveelste romantische komedie gemaakt om snel geld te verdienen die je wil vermijden. De verzameling van odes aan de liefde in Modern Love durft gelukkig om meer dan het soort eentonige liefde tussen jonge veulens te bezingen (ook al leren we dat die tussen oude bokken niet zo verschillend is).

De dichtste vergelijking die je kan maken, is met Netflix-serie Easy van mumblecore-meester Joe Swanberg. De beide reeksen hebben alleszins een ding gemeen: niet elke aflevering is een klepper. Maar de verhaaltjes van Modern Love zijn wel consistenter, doelgerichter (losjes zijn ligt dan ook in de aard van Easy), veel romantischer en daardoor ook onrealistischer.

© Amazon Prime Video

Modern Love schildert New York op zijn meest idyllisch. De ontbijtjes in hipsterparken, de vrijpartijen in veel te grote appartementen gehuurd door singles en het joggen langs de Hudson (of is het de East River, ik ga niet doen alsof ik gespecialiseerd ben in Amerikaanse rivieren) doet iedereen wegdromen. Parijs is al lang niet meer de stad van de liefde.

Openen doet Modern Love met de moeder uit dat ander New Yorks sprookje, How I Met Your Mother. Cristin Milioti ontdekt dat de man in haar leven al elke dag in haar leven aanwezig was. Haar levensverhaal confronteert je direct met wat de serie is: fantasievolle romantiek die wegblijft van de ruwe realiteit.

Wie Modern Love bekijkt op het verkeerde moment in het leven, met een cynisch hart, zal walgen van de levensveranderende realisaties op het perfecte moment die alleen maar een positief einde hebben. Ook de tweede aflevering, waarin Dev Patel en Catherine Keener met veel chemie vertellen over the one that got away, verandert dat sentiment niet.

© Amazon Prime Video

De afleveringen in het midden klikken iets minder. De zeemzoeterigheid zorgt ervoor dat problemen te snel opgelost geraken, dat jonge mensen zich te goed voor de wereld voelen of dat ijdele hoop het wil winnen van een gemis aan elektriciteit tussen acteurs en personages.

Er zijn uitzonderingen op de regel. In de derde aflevering speelt Anne Hathaway een carrièrevrouw met een manisch-depressieve stoornis die haar stemmingswisselingen verbergt van de wereld door nooit mensen toe te laten in haar leven (inclusief muzikaal nummertje). Later vertolkt de geniale Andrew Scott een vader in spé die zich niet kan gedragen naar zijn eigen idealen, al zeker in vergelijking met de persoonlijkheid van de draagmoeder van zijn kindje. En wie niets voelt in de allerlaatste aflevering, over zowel de ontmoeting als het afscheid tussen een koppel op leeftijd, heeft een zwart gekleurde ziel. Ofwel bekeek ik Modern Love gewoon op het juiste moment in mijn leven.

Alle acht afleveringen van Modern Love kan je nu bekijken op Amazon Prime Video.

Zeemzoet

Zeemzoet