Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste veertien dagen bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:
Rebel Galaxy
Michiel: Sinds de aankondiging dat er een vervolg komt op Rebel Galaxy, Rebel Galaxy Outlaw, ben ik het originele spel eens gaan spelen. Het vervolg zal volledig een 3D arcade flight shooter zijn, maar Rebel Galaxy zelf is het best te omschrijven als de scheepsgevechten van Assassin’s Creed… in space! Soms ziet het er een beetje raar uit,d je enkel op een platte vlakte kan vliegen terwijl je boven en onder je nog meer ruimte ziet en soms heel kleine vijanden zich daar begeven, maar dat mag de pret niet bederven. In Rebel Galaxy is het de bedoeling dat je als de nieuwste ruimtepiloot in de sector op zoek gaat naar je verdwenen tante (het hoofdpersonage van Rebel Galaxy Outlaw). In het begin ben je relatief arm, maar na een tijdje kan je zelf kiezen welk schip je wil: ga je voor snelheid of een sterkere buitenkant? Hoeveel extra wapens moet je schip hebben? En welke speciale mogelijkheden wil je installeren?
Dan is het de bedoeling om missie na missie te doen, geld te verdienen en je schip langzaam maar zeker telkens te verbeteren. Persoonlijk raad ik iedereen aan om zo snel mogelijk het snelste schip te kiezen, de Barracuda, want als je uit je warp getrokken wordt (wat constant gebeurt en na een tijdje echt irritant is), kan je de vijanden gewoon voorbij zoeven. Heel handig als je blokkades wil omzeilen en aan ruimtestations (nooit planeten) wil leveren. Na een tijdje wordt het spel wat repetitief, maar het is nog steeds een leuke ervaring om met allerhande kanonnen, lasers en andere wapens je vijanden te doen ontpoffen in een heel kleurrijk heelal. Ten slotte moeten we nog iets zeggen over de muziek: na een tijdje herhaalt het zich wat veel, maar wat er is, is een heerlijke rock-soundtrack om u tegen te zeggen.
Nintendo Labo – Toy Con 4: VR Kit
Jason: Na lange tijd ben ik dan toch gezwicht en ben ik de kartonnen VR-variant gaan halen in de winkel. De blaster-set was al duur genoeg dus heb ik het daar ook bij gehouden. Het “nadeel” aan Labo is dat je eerst nog een bouwsessie tegemoet gaat voor je echt kan spelen, maar op minder dan een uur ben je ervan af voor de gewone VR-bril zonder pistool. Met de bril alleen krijg je eigenlijk al behoorlijk wat minigames om te testen, samen met de glasheldere uitleg over de technologie door het Labo Trio. VR blijft voor mij wel een fantastische ervaring die ik nog niet vaak genoeg meemaak om het beu te zijn. De kwaliteit van de spelletjes deed er misschien minder toe daardoor, want ik amuseer me rot. Van frisbee tot in een virtuele keuken vertoeven, het was allemaal geweldig door het VR-aspect. Ik ben ook een dik uur blijven plakken in de Toy-con garage, starend naar de ‘code’ die nodig is om zo een simpel VR-spelletje te maken. Het was me de voormiddag wel voor mijn ogen.
Dan viel het me op hoe oncomfortabel de VR-kit wel was na enige tijd. Het is maar karton natuurlijk dus het was niet onverwacht. Met was schuim en dubbelzijdige tape is dat snel opgelost, net op tijd zodat ik Breath of the Wild in VR kon testen de rest van de dag. Althans dat dacht ik. De seconde dat ik Breath of the Wild VR opzet, ben ik zo ziek als een hond. Is het omdat je daar de camera bent met de bril in plaats van first person, of komt het door mijn veel te lange sessie? Geen idee, maar het was gedaan met de pret. Tijd om te trainen dus voor de onvermijdelijk VR only-toekomst. In kleine sessie toch, en ook niet meer vandaag volgens mijn maag…
Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.