Abandon Ship cover

Abandon Ship early access review: goede start

Voor wie een onweerstaanbare drang heeft naar strategische games zoals FTL, is er zopas een spel in early access uitgekomen. Abandon Ship, van ontwikkelaar Fireblade Software, neemt ons mee op een avontuur op de woeste baren, vol kanonskogels en zeemonsters. De inspiratie van FTL is overal in het spel merkbaar, en het is onmogelijk om de twee niet te vergelijken. Abandon Ship is nog helemaal niet af, maar heeft het zijn kompas in de juiste richting of zinkt het weg in een zee van mediocriteit? Geekster nam het roer en testte het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Fireblade Software
Uitgever: Fireblade Software
Platform: pc
Aantal spelers: 1
Release: 21 februari 2018

Reviewexemplaar op pc verkregen via uitgever.

On second thought…

Wanneer je beseft wat je eigenlijk aan het doen bent, probeer je te ontsnappen.

In Abandon Ship speel je als sektelid op het moment dat er een of ander wereldvernietigend monster wordt opgeroepen. Wanneer je beseft wat je eigenlijk aan het doen bent, probeer je te ontsnappen. Vanaf dat moment word je aan de ene kant opgejaagd door de (bijzonder grote) zeemacht van de sekte, maar probeer je aan de andere kant ook zelf terug te slaan. In plaats van gewoon het eindpunt van een bepaalde sector te moeten bereiken, moet je dus in Abandon Ship verschillende opdrachten uitvoeren die je over de hele oceaan heen en terug zullen doen varen.

Abandon Ship story
It seemed like a good idea at the time…

Het verhaal past bij het spel, en hoewel het in de huidige versie nog niet helemaal af is, hebben we toch het gevoel dat we al een klein aantal plotwendingen zijn tegengekomen. Ook zijn er een aantal side quests, en is alles mooi in een logboek opgeschreven, zodat je tenminste weet wat je aan het doen bent. Net zoals in FTL moet je onderweg beslissingen nemen, gaande van het deelnemen aan piraterij of het schenken van je kostbaar voedsel aan een drenkeling. Op dit moment zijn het er niet zoveel, maar de ontwikkelaars hebben al beloofd dat er meer zullen bijkomen.

Abandon Ship choices
Riskeer je het leven van je crewleden voor snel gewin?

Faster Than Cultists

Geen kanonnen zonder dat er minstens één bemanningslid ze bemant en geen manoeuvres als er niemand het roer in handen neemt.

Wie FTL gespeeld heeft, zal de gevechten in Abandon Ship meteen herkennen. Je hebt een aantal bemanningsleden die je elk op een bepaalde post moet zetten, zoals aan de kanonnen, bij het roer van je schip of met een sabel op het dek van je vijanden. Het grote verschil hier is dat je crewleden niet gewoon zorgen voor een bonus aan hun post, maar nodig zijn als je wilt dat die post functioneert. Geen kanonnen zonder dat er minstens één bemanningslid ze bemant en geen manoeuvres als er niemand het roer in handen neemt. Het managen van je personages en hen verplaatsen om een bepaalde situatie het hoofd te kunnen bieden, blijft één van de belangrijkste vaardigheden die je in dit soort games onder de knie moet krijgen. Jammer genoeg zijn de zwaardgevechten op dit moment nog een beetje knullig, en is het daarbij soms moeilijk om te zien wat er aan het gebeuren is. Spijtig, want net zoals in FTL is het beter om een vijandig schip te veroveren in plaats van volledig te vernielen.

Abaondon Ship combat
Iedereen op zijn post voor de gevechten.

Je kiest in het begin van het spel jammer genoeg niet welk schip je zal gebruiken, maar kan wel een keuze maken tussen bemanningsleden met verschillende vaardigheden. Een gunner herlaadt de kanonnen sneller, en een surgeon kan andere genezen tijdens gevechten. Elk personage kan ook in bijna elke vaardigheid beter worden door het gewoon veel te doen. Tegen het einde van het spel hadden wij een superdokter die ook veel bloed liet vloeien met zijn sabel op het vijandelijke dek.

Je hebt heel wat mogelijkheden om je schip mee uit te rusten, en vooral in het begin moet je goed kiezen welke upgrades je prioriteit wil geven.

Naast de gevechten heb je uiteraard ook nog de momenten in de spelwereld zelf. Van groot gebied naar groot gebied ga je door, net zoals in FTL, gewoon op een kaart op het volgende bolletje te klikken. Het verschil is wel dat je naar eerder bezochte gebieden kan terugkeren en dat er na een tijdje fast travel is. Nog meer verschil zien we in de gebieden zelf. Hier kan je zelf op een soort bord rondvaren, havens bezoeken en avonturen op de zee activeren. De vrijheid die je hier krijgt, is wel leuk en doet ons denken aan Sid Meier’s Pirates!, maar aan de andere kant zijn sommige gebieden nogal leeg en groot en wordt het daardoor al snel een beetje vervelend om gewoon op zoek te gaan naar een cirkeltje ergens op de zee om op te klikken.

Abandon Ship world
Er is wel minder te doen dan in Sid Meiers’ spel.

In havens kan je in ruil voor geld voedsel kopen of verkopen, je schip verbeteren en nieuwe bemanningsleden aanwerven. Je hebt heel wat mogelijkheden om je schip mee uit te rusten, en vooral in het begin moet je goed kiezen welke upgrades je prioriteit wil geven. Ga je voor extra kanonnen of vlammenwerpers? Kies je voor een mortier die gemakkelijk het dek van je vijanden breekt, of voor vergiftigde projectielen die ervoor zorgen dat een bepaald deel van het schip een tijdje niet de beste plaats is voor je vijanden om te vertoeven? Ook kan je nieuwe schepen kopen, maar voorlopig is dat geen goed idee omdat dan al je vijanden ook opeens nieuwe en betere schepen hebben, wat het doel van je upgrade een beetje teniet doet.

Abandon Ship upgrades
Elke haven geeft je een aantal opties om je schip te verbeteren.

Early Access Upgrades

Het goede nieuws is dat de ontwikkelaars al gezegd hebben dat dit laatste in een update zal worden aangepast. Op de Steam-forums lijkt het in ieder geval alsof er met aandacht naar de grootste klachten over het spel wordt geluisterd. Niet enkel de evolutie van de vijanden en hun schepen zou bijvoorbeeld nog bijgesteld worden, maar in de toekomst zou het ook mogelijk zijn een grotere crew in te huren zodat je niet met zes leden blijft steken op een veel te groot schip terwijl de vijanden er dubbel zoveel hebben. Ook de zwaardgevechten zouden verbeterd worden en de spelwereld zou interessanter gemaakt worden. Als ze al hun beloften waar kunnen maken, ziet het er mooi uit.

Beeld en geluid

In tegenstelling tot vele andere games in dit genre, zien de graphics er 3D uit, maar eerder vanuit een isometrische of top-down camera. De gevechten bevatten wel redelijk veel details en de spelwereld heeft verschillende omgevingen, maar de zee zou soms nog wat gedetailleerder mogen zijn en je ziet enkel het dek van je schip. De UI maakt wel goed duidelijk wat er aan de hand is. De soundtrack van Abandon Ship bevat enkele leuke tracks, en de geluidseffecten passen goed bij de kanonschoten of zwaarden die tegen elkaar kletsen.

Abandon Ship Kraken
Yeah, je vecht niet enkel tegen mensen in Abandon Ship.

Abandon Ship Conclusie: Veelbelovend, maar nog niet af

Abandon Ship is goed begonnen: een leuk verhaal, strategische gameplay en een gepaste sfeer. De gameplay is voor het grootste deel interessant, maar bevat toch nog een aantal irritante puntjes. Het grootste probleem zit hem voorlopig in de progressie van het spel. Na een tijdje heb je al de verbeteringen voor je schip gekocht die je wil gebruiken. Je eigen schip upgraden is zeer belangrijk, maar een groter schip kopen is voorlopig enkel voor masochisten. Als dit grote euvel opgelost kan worden, zal het spel veel interessanter worden. De makers beloven veel, hopelijk maken ze deze beloftes waar.

Geïnteresseerd in avonturen op zee?

Lees hier onze review van Overfall.

Veelbelovend

Abandon Ship
3 5 0 1
Abandon Ship is een strategische FTL-like op de woeste baren. Voorlopig is het nog niet perfect en mist het nog wat inhoud en een goede progressie, maar dit Early Access-spel zit wel al op de juiste koers.
3/5
0