A Plague Tale cover

A Plague Tale: Innocence review – in de rats

Asobo Studio is vooral bekend omwille van hun adaptaties van animatiefilms en een port van The Crew, maar met A Plague Tale: Innocence proberen ze hun sporen achter te laten in het gamelandschap. Het is een stealthy adventure-game dat zich afspeelt tijdens een dodelijke epidemie in de 14e eeuw. Is het de moeite waard of was het beter in de duisternis gebleven? Geekster lijdt niet aan musofobie, en testte het daarom voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Asobo Studio
Uitgever: Focus Home Interactive
Platform: PlayStation 4, pc, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 14 mei 2019
Reviewcopy op PS4 Pro bekomen via uitgever.

Verloren onschuld

Met zowel de natuur als de mens als vijand en een jonger kind om te beschermen, zijn de vergelijkingen met The Last of Us nooit ver.

A Plague Tale: Innocence speelt zich af in het Frankrijk van de 14e eeuw. De Honderdjarige Oorlog is uitgebroken en overal sterven mensen aan de gevolgen van een mysterieuze epidemie. Heel het land wordt immers overspoeld door ratten, die niet zoals wij vroeger in de geschiedenisboeken leerden passief allerlei ziektes en de Pest verspreiden, maar eerder in grote getale mensen aanvallen en doden. Dit is de historische achtergrond voor het verhaal van Amicia De Rune, een jong meisje dat na een zorgeloos leventje opeens moet vechten om te overleven en om voor haar kleine broertje Hugo te kunnen zorgen. Een grote uitdaging, want de vijfjarige jongen lijdt aan een mysterieuze ziekte en moet beschermd worden tegen de buitenwereld. Niet enkel zijn er immers dodelijke zwermen ratten, maar er is ook een gewelddadige Inquisitie die het gemunt heeft op broerlief, dus wordt Amicia gedwongen om snel op te groeien en haar oude leven achter zich te laten. Vluchten en een veilige plaats zoeken is de boodschap. Met zowel de natuur als de mens als vijand en een jonger kind om te beschermen, zijn de vergelijkingen met The Last of Us natuurlijk nooit ver.

A Plague Tale Amicia
De relatie tussen Amicia en Hugo loopt in het begin wat moeilijk. (© Focus Home Interactive)

Wat meteen opvalt, is hoe de sfeer in A Plague Tale: Innocence meestal bedrukt is. Er zijn een paar momenten waarop de personages grapjes maken, en de relatie tussen Amicia en Hugo zorgt ook zeker voor een aantal hartverwarmende passages, maar voor de rest is het allemaal kommer en kwel. Het is niet omdat we hier met kinderen rondlopen dat A Plague Tale: Innocence echt onschuldig is of zich inhoudt: vanaf het eerste moment zie je dat de wereld brutaal is en qua moorden en geweld zo naast Game of Thrones zou kunnen geplaatst worden. Als je gepakt wordt door vijanden of ratten, sterf je soms een zeer pijnlijke dood, en in het verhaal zelf moeten meerdere personages het ontgelden. En ook Amicia, Hugo en een paar andere jongeren schuwen het geweld zeker niet.

A Plague Tale atmosphere
Vrolijk ga je er niet van worden. (© Focus Home Interactive)

De wereld kan qua moorden en geweld zo naast Game of Thrones geplaatst worden.

Bij dit soort games is het verhaal heel belangrijk. Gelukkig wordt het goed gebracht en heeft het een paar leuke plotwendingen (die je wel meestal ziet aankomen). Niet elk verhaalelement wordt helemaal uitgelegd, en naar het einde toe gaat het soms een beetje de ongeloofwaardige toer op. Voor een spel dat eigenlijk voor het grootste deel één grote escort mission is, is je beschermeling in ieder geval gelukkig niet te irritant. De dialogen zijn geloofwaardig genoeg om de relaties tussen de verschillende personages mooi uit te werken, hoewel minstens één antagonist een beetje te clichématig doet. Hier en daar moet je als Amicia een keuze maken tussen wraak en compassie, maar ook tijdens het spelen zelf kan je het jezelf veel gemakkelijker maken door meedogenloos te zijn. De climax op het einde van het spel stelt een beetje teleur en is nogal abrupt, maar een kleine epiloog maakt dat deels goed.

A Plague Tale collectibles
In de collectibles krijg je wat lore. (© Focus Home Interactive)

Lichtjes sluipen

De bewakers staan stil of volgen een vaste route, en zijn eigenlijk niet zo moeilijk om te omzeilen.

Voor het grootste deel van de ongeveer 12-15 speeluren zal je in A Plague Tale: Innocence rondsluipen en goede timing moeten hebben om bewakers of ratten te ontwijken. Hier en daar zijn er momenten waarop je je vrouwtje zal moeten staan, maar het sluipen blijft nog steeds je belangrijkste vaardigheid. Tussen alle momenten van stress kan je meestal de omgeving wat verkennen of eenvoudige puzzels oplossen, hoewel dit soms maar heel kort is.

Sneaky Sneaky
Het sluipen is – zelfs met een broertje aan je hand – niet zo moeilijk. (© Focus Home Interactive)

Bij het sluipen moet je ervoor zorgen dat je geen lawaai maakt en niet in het zicht van de bewakers kruipt. Je mag dus zelf niet lopen of tegen objecten botsen, en het hoge gras of lage meubelstukken zullen je beste vrienden worden. De bewakers staan stil of volgen een vaste route, en zijn eigenlijk niet zo moeilijk om te omzeilen. Wanneer ze je zien, moet er zich eerst een metertje vullen voor ze alarm slaan. Eer het zover is, kan je hen met stenen, potten of andere middelen afleiden. Als ze je wel zien, is het geen game over, maar gaan ze tot de aanval over. Dan kan je weglopen en je verbergen (na een tijdje vergeten ze dat je er bent) of vechten. Dat laatste is nog te doen tegen één en misschien twee bewakers, maar tegen meer tegelijkertijd is een slecht idee omdat ze heel snel zijn en je heel fragiel bent. Een pijl of speer kan je meteen doden en als een bewaker je kan vastgrijpen, is het ook meteen met je gedaan. Daartegenover staat wel dat Amicia met haar slinger en verschillende soorten munitie best dodelijk kan zijn, als ze maar de tijd krijgt om te mikken op een hoofd zonder helm.

Bij sommige lichtbronnen in oude ruines vraag je je af wie ze aangestoken heeft..
Je moet veel lichtpuzzels oplossen. (© Focus Home Interactive)

Het leukste is uiteraard wanneer je ervoor kan zorgen dat de vijanden verslonden worden door een zwerm ratten.

Ratten ontwijken bestaat meestal uit eenvoudige puzzels. De beestjes schuwen immers het licht, en het zal vaak jouw taak zijn om ofwel veilige paden te maken met fakkels of lantaarns, of om mee te bewegen met bestaande lichtbronnen. Langer dan een of twee seconden in de duisternis staan, is meestal goed voor een vreselijke dood. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar het draagt wel bij tot de gespannen sfeer. Het leukste is uiteraard wanneer je de bewakers en de ratten kan combineren, en ervoor kan zorgen dat de vijanden weglopen van of verslonden worden door een zwerm ratten. Je hebt hier meerdere mogelijkheden voor, zoals met lichtbronnen spelen, hendels overhalen of het licht doven dat bewakers dragen.

De craftinggod moet zijn offers krijgen
Craften is heel belangrijk. (© Focus Home Interactive)

Om heelhuids door elke locatie te raken, is het een goed idee om je slinger en draagtas beter te maken of speciale munitie te craften. Ook hier zie je onder meer de invloed van The Last of Us. Overal vind je verschillende soorten stoffen en elementen die je kan gebruiken om alchemistische middeltjes te maken of je uitrusting ietwat te verbeteren. Zo kan je onder meer munitie maken die hout, fakkels of andere goede vuurhaarden zowel in brand kan steken als kan doven, munitie om ratten te lokken, munitie die bewakers hun helmen laat afzetten, of dure munitie om ratten of bewakers in één keer uit te schakelen. Je blijft erdoor bezig omdat je telkens je volgend crafting target in je hoofd hebt terwijl je rondtrekt, maar aan de andere kant kan dit ervoor zorgen dat je iets minder met het verhaal bezig bent. Ook ben je na een tijdje in staat om bij veel momenten met bewakers gewoon iedereen één voor één (al dan niet in stilte) uit te schakelen in plaats van hen voorbij te sluipen.

Dodelijke golven

De ratten deinen als golven achteruit voor het licht of overspoelen personages als een golf.

A Plague Tale: Innocence schittert op grafisch vlak in de vele momenten waarop het spel met licht en duisternis speelt. De vuur- en lichteffecten zijn schitterend gedaan, en de ogen van de ratten in de duisternis vullen je al snel met angst. De animatie van de ratten is ook om over naar huis te schrijven, zowel wanneer ze als golven in het water achteruit deinen voor het licht of een personage als een dodelijke zwerm overspoelen. Doorheen het spel trek je door verschillende gebieden met genoeg variatie, zoals bijvoorbeeld een kasteel, een dorpje, een slagveld, een bos, een grot of een stad.

De voice acting is zeker niet slecht, aangezien we vooral met jonge mensen te maken hebben, maar soms vraag je je af of sommige personages hun accent aan het vergeten zijn. Wie niet kan tegen Engels met een Frans accent, kan het spel altijd nog in het Frans of Duits zetten, hoewel daar er precies minder emotie werd gebruikt. Het is wel jammer dat bepaalde dialogen soms onderbroken worden door andere acties te doen en nooit terugkeren. Met de soundtrack zit het ten slotte best goed: de droevige of bedreigende strijkinstrumenten die je vaak hoort, passen bijvoorbeeld perfect bij wat je ziet op het scherm.

En die fakkel in je hand gaat maar luttele seconden mee.
Zowel het licht als de ratten zijn indrukwekkend. (© Focus Home Interactive)

Of het spel je de best hoge vraagprijs van €50 waard is, moet je zelf beslissen. Na een goede 12 tot 15 uur ben je doorheen het verhaal en rest je enkel nog sommige hoofdstukken te herspelen op zoek naar collectibles. Deze geven je een heel klein beetje achtergrondinformatie, maar geven je geen andere voordelen. Samengevat is A Plague Tale: Innocence een stealthy puzzelspel met relatief vaak de optie om via geweld puzzels te ontwijken en met een interessant maar donker verhaal.

A Plague Tale: Innocence bij bol.com

Geïnteresseerd in 3D adventure games of games over de Middeleeuwen?

• Uncharted 4: A Thief’s End sloot het verhaal van Nathan Drake perfect af