Crash Team Racing Nitro-Fueled review: een oude vertrouwde

In 1999 speelde ik mijn eerste cart racer: Crash Team Racing. 20 jaar later speel ik diezelfde game opnieuw, maar met enkele grafische verbeteringen. Terwijl Mario Kart ondertussen een rijke geschiedenis heeft en Team Sonic Racing aan het experimenteren is met racen in teams probeert Beenox het tegen deze games op te nemen met exact dezelfde formule als die van Naughty Dog destijds. Alleen noemen ze het deze keer Crash Team Racing Nitro-Fueled.

Ontwikkelaar: Beenox
Uitgever: Activision
Plaform: PlayStation 4, Xbox One, Switch
Aantal spelers: 1-8
Release: 21 juni 2019

Reviewcopy op PS4 bekomen via uitgever.

Pure nostalgie

Je hebt verschillende modes om te spelen: adventure mode, online multiplayer, lokale races en battles. Wie het origineel gespeeld heeft, zal de adventure mode meteen herkennen. Er wordt een luchtig verhaaltje opgestoken om verschillende racebanen en uitdagingen aan elkaar te linken. Alleen kan je deze keer kiezen tussen de klassieke versie waarin je het hele avontuur met één personage uitspeelt of de Nitro-Fueled-versie waarin je van personage kan wisselen wanneer je wil. Die nieuwe optie is meer dan welkom om sommige racebanen zo goed mogelijk door te komen. Het verhaal is opgedeeld in enkele werelden die je telkens afsluit met een race tegen een uitdagende eindbaas. Alleen jammer dat er geen nieuwe levels of bazen te vinden zijn in deze modus. De ervaring blijft authentiek, maar eventueel met bonuslevels of -werelden had je datzelfde effect kunnen krijgen en iets extra’s voorzien voor de terugkerende spelers.

© Activision

De game verplicht je dan ook om op zoek te gaan naar de beste route met het beste personage voor die track.

De oude levels blijven weliswaar even uitdagend als vroeger. In deze game moet je de mechanieken volledig onder de knie hebben om te winnen. Je hebt het speciale driften, de power slide, je hebt de air jump en dan heb je nog de mogelijkheid om je kart een scherpe 90 graden te draaien om rechte hoeken te halen. Daarnaast vind je in verschillende levels geheime gangen met een kortere route. Deze zijn wel goed verborgen of brengen een uitdagend obstakel met zich mee.

© Activision

Het level design is gebouwd om je te doen experimenteren met de verschillende rijstijlen en technieken. Er zitten vaak subtiele elementen in die je kan gebruiken om net dat ietsje sneller te zijn dan de tegenstander. De game verplicht je dan ook om op zoek te gaan naar de beste route met het beste personage voor die track. Op die manier zijn de tracks erg goed opgebouwd, hoewel ze niet even flashy of verrassend zijn als de tracks uit pakweg Mario Kart 8.

Techniek boven wapens

Reken niet teveel op power-ups om je naar de finish te brengen. Deze kunnen je helpen om één tegenstander in te halen, maar er is geen wapen om een grote inhaalbeweging mee te doen. Ook hier mis ik enkele nieuwe toevoegingen, ik snap dat Beenox kiest om de originele ervaring opnieuw neer te zetten, maar ook dit had je optioneel kunnen toevoegen per level. Met een paar instellingen zou je zelf je ervaring klassiek kunnen houden of enkele nieuwigheden kunnen uittesten om de ervaring te verrijken.

De wapens komen trouwens het meest van pas bij de eindbazen: deze hebben vaak één wapen die ze continu kunnen afvoeren bovenop de extra snelheid waar je niet aan kan tippen. Hierdoor kan je zelden afstand creëren door goed te rijden en moet je geluk hebben met de wapens die je onderweg oppikt. Het zorgt meer voor onnodige frustratie omdat het zo afhankelijk is van geluk en niet van vaardigheid.

© Activision

Toch heb ik mij enorm geamuseerd met deze modus. Eenmaal je een wereld hebt uitgespeeld, kan je de levels opnieuw aanpakken. Per track kan je drie extra’s verdienen: een tijdsreliek, een kristal en een CTR-munt. Voor de tijdsreliek moet je als eerste over de finish rijden onder een bepaalde duur. De kristallen moet je in het level zien te verzamelen voor de tijd op is en de CTR-munt verdien je door de drie letters, C, T en R te zoeken doorheen het level en ondertussen als eerste over de finish te raken. Het zorgt voor de nodige uitdaging om de game met meer dan 100% uit te spelen.

Voor elk wat wils

De game blijft hierdoor een toffe couch co-op met meer content dan in de adventure mode.

Wie de adventure mode beu is of zichzelf liever met echte tegenstanders wil meten, kan on- & offline aan de slag met één van de 31 beschikbare racetracks. De game blijft hierdoor een toffe couch co-op met meer content dan in de adventure mode. In totaal kan je 18 characters vrijspelen bovenop de 8 waarmee je start. Verschillende personages hebben ook hier hun eigen specialiteiten. Ze zijn onderverdeeld in beginner, intermediate & expert. Beginners gaan soepeler door de bochten, maar gaan trager. Intermediates hebben een goeie balans tussen bochten nemen en snelheid. Experts moeten het driften goed onder de knie hebben, want ze nemen een serieuze snelheid waardoor je uit de bocht kan vliegen.

© Activision

Het oog wil ook wat

De game ziet er trouwens goed uit, zowel de characters als alle racetracks hebben een serieuze visuele upgrade gekregen. Wie de nostalgie niet kan loslaten kan een skin kiezen om je personage er als vroeger te laten uitzien. Ook kan je de karts customizen en dat is best wel fijn. Alleen is dit puur cosmetisch waardoor de toegevoegde waarde gering blijft. Je kan verschillende stickers en kleuren vrijspelen of met in-game credits kopen, maar de voldoening is niet zo groot.

© Activision

Nitro-Fueled

Wie fan was van het origineel zal opnieuw fan zijn van Crash Team Racing Nitro-Fueled. Hoewel deze game weinig vernieuwing brengt, zal ze ook fans van het karting-genre kunnen bekoren. Met de adventure mode zal je sowieso al even zoet zijn. Daarna heb je de skills om vrienden thuis of online digitaal in het stof te doen bijten. De game raakt helaas net niet aan de top zoals Mario Kart wegens een tekort aan vernieuwing of verrassing.

Crash Team Racing is te koop bij bol.com

0