Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

wgg logo

Het najaar van White Goblin Games (deel 1)

Oktober en november zijn drukke maanden voor bordspelliefhebbers. Er is niet enkel Essen Spiel in Duitsland, maar iets dichter bij huis is er ook het Spellenspektakel in Nederland. Geen wonder dus dat er deze maanden ook veel nieuwe bordspellen uitkomen of voorgesteld worden. Bij Geekster mochten we er een aantal van White Goblin Games reviewen.

Alles aan Boord?! (7/10)

Alles aan boord?! cover

Spelontwerp: Carlo A. Rossi
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 7+
Speelduur: 30 minuten

De zee is gevuld met rijkdom en uitdagingen, achter elke golf kan een piratenschip of nieuwe ontdekking liggen wachten op je. Jij bent de kapitein van een schip, jouw taak is om koopwaar te vervoeren, ontdekkingsreizen te doen, piraten te bevechten of ontwijken, en aan het einde van de tocht moet je proberen zoveel mogelijk rijkdom op jouw naam te hebben. Dat is het opzet van Alles Aan Boord?!, een kort en krachtig spel.

Elke speler krijgt aan het begin van het spel een schip toegewezen, deze is in essentie je inventaris en scorekaart. Dit wordt ingedeeld in een bovendeks gedeelte (zichtbaar voor andere spelers) en een benedendeks gedeelte (niet zichtbaar voor je medespelers). Op dit schip is plaats voor uitrusting om je reis mee door te brengen, schatkisten die je gaandeweg verdient, en buit die je verzamelt. Aan het begin van het spel worden avonturenkaarten bovengehaald. Deze worden rond de berg uitrustingstegels in het middel van de tafel gelegd en zichtbaar gemaakt voor alle spelers. Op die kaarten zie je welke voorraden je nodig hebt gedurende deze ronde. Het is aan jou om je schip te vullen met alle voorraden die je denkt te kunnen gebruiken, maar je moet snel zijn, want eens één iemand een schip volgeladen heeft, worden alle avonturenkaarten terug omgedraaid. Eens alle schepen gevuld zijn, begint het avontuur.

Alle avonturenkaarten worden op een afgedekte stapel gelegd en één voor één omgedraaid. De kaart die zichtbaar is, is het avontuur dat je op dat moment kan aangaan. Als je de juiste uitrusting hebt, kan je die inruilen voor de beloning, wie dat niet kan, krijgt niets. Enkele van deze avonturen zijn piratenkaarten, hierbij moeten spelers op voorhand beslissen of ze vechten of weglopen. Wie vecht, kan een beloning winnen, maar wie niet de juiste voorraden heeft, kan ook beroofd worden. Doorheen het spel verdien je goederen, deze komen in verschillende kleuren die belangrijk worden aan het einde van de ronde. Tussen de avonturenkaarten zitten ook contractkaarten, deze moet je telkens onderaan de stapel leggen zodat ze als allerlaatste gespeeld worden. Met de contractkaarten kan je je verzamelde buit omzetten in geld. De opzet van het spel is om tegen het einde van de tweede ronde zo veel mogelijk geld te verdienen dus het is belangrijk om goed op te letten in de eerste fase en te weten op welke buit je moet focussen in deze ronde.

Michael Menzel, die eerder al prachtig werk leverde bij de Legenden Van Andore-reeks, deed de illustraties voor Alles Aan Boord?!. Naar gewoonte zijn al zijn tekeningen kleurrijk, springen ze bijna op je af, en zitten ze vol leuke details. De uitrustingskaarten, avonturenkaarten, schepen, schatkisten en muntjes zien er allemaal erg leuk uit en de verschillende elementen zijn makkelijk te onderscheiden van elkaar. Wanneer het geheel op de juiste manier op tafel ligt, ziet het er ook leuk en overzichtelijk uit en nodigt het je meteen uit tot spelen. Zorg gewoon dat je achteraf zeker alle goederenblokjes terug in de doos steekt want die zijn erg klein en makkelijk te verliezen. Je schip zelf zal er wat onpraktisch uit zien om op te bergen, aangezien je een rechtstaand gedeelte hebt dat naar boven uitsteekt, maar hier staat zelfs advies voor in de instructies die je mooi tonen hoe je alles terug opbergt. Het spel is zelfs voorzien van kleine plastic zakjes om alles in te bewaren.

Alles Aan Boord?! is zo’n spel dat je eerst vrij veel informatie lijkt te geven maar dat je gaandeweg erg snel leert. Onze eerste keer spelen duurde, zoals de doos beloofde, een half uur, maar bij het tweede spel werd dit al ingekort tot tien minuten. Na enkele beurten spelen leer je al vrij snel welke strategie werkt en welke niet. Wanneer je de standaardregels speelt, is het niet moeilijk om een tactiek te bedenken die in de meeste gevallen zal werken. Zowel voor geavanceerde spelers als nieuwe zijn er echter ook nog aangepaste regels. Zo kunnen ervaren spelers die tegen nieuwelingen spelen een deel van hun schip blokkeren zodat ze het met minder uitrusting moeten doen. Je kan ook het aantal en soort avonturenkaarten aanpassen zodat je ronde heel anders kan verlopen.

Kortom, je kan dit spel spelen zoals je zelf verkiest. Het aantal rondes dat ik tot nu toe gespeeld heb, waren erg leuk en smaken naar meer. Je kan dit spel erg snel klaarzetten en terug opbergen, dus het is ideaal voor wie enkele korte rondes wil spelen zonder een berg opruimwerk en uitleg. Alles Aan Boord?! is een leuk en simpel spel waar je vrij veel rondes van kan spelen zonder het al te snel beu te worden. Ik heb genoten van Alles Aan Boord?! en raad het dus zeker aan.

Mercado (6/10)

[accordions] [accordion title=”Mercado” load=”hide”]

Spelontwerp: Rüdiger Dorn
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 10+
Speelduur: +- 30 min.
[/accordion] [/accordions]

Spelontwerp: Rüdiger Dorn
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 10+
Speelduur: +- 30 min.

Wat heb je eraan als je rijk bent en je het niet kan tonen? Geld moet rollen! Als welgesteld burger ga je dan ook naar de Markt van Mooie Dingen om, oh verrassing, mooie dingen te kopen om indruk te maken op je omgeving. Maar er zijn ook kapers op de kust… In Mercado proberen twee tot vier spelers vanaf tien jaar hun aanzien en prestige, die worden weergegeven op het spelbord in de vorm van een puntentrack, te verhogen. Dat doen ze door te bieden op waardevolle voorwerpen of bedwelmende parfums, die zowel rechtstreeks punten als onrechtstreekse andere voordelen opleveren. Voor je aan het spel begint, krijgt iedere speler een geldbuidel met daarin vijf van elke soort munten. Iedere speler krijgt ook een zegel (daarover later meer) en een scoresteen. De scoresteen van alle spelers worden in samenspraak met iedereen op hetzelfde vak van het spelbord gelegd. Doordat er geen vaste startplek is, kan je ervoor zorgen dat ieder spel een ander verloop kent. Vervolgens stel je de markt op, door vier waardevolle voorwerpen, twee verleidelijke geuren en de marktopzichter en de muntenwisselaar uit te stallen.

Tijdens je beurt heb je twee opties: ofwel raap je drie munten uit je geldbuidel (als je een zegel speelt, mag je er twee extra nemen) en investeer je minstens een van deze munten in een voorwerp. Zwarte munten zijn vals geld, en komen op je personagetegel te liggen. Munten die je niet wenst te investeren, gaan terug je geldbuidel in. Je kan er ook voor kiezen om in plaats van munten te nemen, alle munten die op je personagetegel liggen terug in de zak te doen. Op ieder voorwerp staat een kost in munten aangegeven. De speler die als eerste deze kost kan betalen, krijgt het voorwerp en de bijbehorende punten en voordelen. Wanneer je door punten te scoren voortbeweegt op de puntentrack kan je, naargelang het vakje waar je op belandt, extra voordelen (zoals een extra aantal punten of een felbegeerde witte jokermunt voor je geldbuidel) of nadelen (een zwarte nepmunt die je in je geldbuidel moét stoppen) ontvangen. De speler die na de winnaar van een veiling het grootste aantal munten in een voorwerp geïnvesteerd heeft die hij niet gewonnen heeft, krijgt een zegel.

Aan het einde van een veiling gaan de geïnvesteerde munten van de winnaar van de veiling op diens personagekaart, en de geïnvesteerde munten van de andere spelers terug in hun geldbuidel. Het voorwerp gaat naar de winnaar en wordt op de markt vervangen door een nieuw voorwerp. De marktopzichter en de muntenwisselaar werken op een soortgelijke manier, maar blijven na een succesvolle investering liggen. Spelers kunnen bij hen munten ruilen voor een privilege of een witte jokermunt. Privileges leveren punten of andere voordelen op, je kan er echter maar een per beurt van spelen. De kostbare voorwerpen bieden naast hun puntenscore ook verscheidene andere interessante bonussen, waardoor je je eigen kansen kan verbeteren of je tegenstanders dwarsbomen. Dat geeft Mercado een tactische dimensie. Toch zijn je tactische mogelijkheden enigszins beperkt door het feit dat je willekeurig munten uit je geldbuidel raapt en je meteen ook minstens 1 munt moet investeren. Bovendien is de hoeveelheid “geheime informatie” waar alleen jij over kan beschikken uitermate beperkt en heb je relatief weinig mogelijkheden om te bluffen of je plannen geheim te houden.

Wanneer een speler de hele puntentrack heeft doorlopen, eindigt het spel. De lopende ronde wordt nog afgewerkt, zodat iedere speler evenveel beurten heeft gehad. Voor het spel eindigt, krijgt iedere speler nog een punt per ongebruikte zegel en de punten van de ongebruikte privileges. De speler die op het einde het meeste punten heeft gescoord en het verst op de track staat, wint dit spelletje Mercado.

White Goblin Games mercado

Mercado ziet er erg fancy uit. De geldbuidels geven het spel wat cachet en de kostbare voorwerpen zijn mooi geïllustreerd, maar niet buitensporig of overdreven uitbundig. De voorwerpen zien er, gezien de setting, erg realistisch uit. De doos is misschien wat aan de grote kant voor wat er maar in zit, en daar wordt onze spellenkast met z’n beperkte ruimte helaas niet erg gelukkig van.

Mercado is een vermakelijk spel. Het feit dat geluk een bepalende factor is, gaat een beetje ten koste van de strategische diepgang. Toch kan je, door de juiste voorwerpen te kiezen en bonussen te sprokkelen, een actieplan op poten zetten. Prettige tijdsbesteding, maar niet ontzettend memorabel.

Bang! Het Dobbelspel (8/10)

Bang! dobbelspel

Spelontwerp: Michael Palm, Lukas Zach
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 3-8
Leeftijd: 8+
Speelduur: 15 min

Het wilde westen, bekend van legendarische figuren zoals Clint Eastwood en John Wayne, of tegenwoordig van Red Dead Redemption. Ooit sprak dit tot de verbeelding van elke filmganger, maar nu krijgen we allemaal zelf de kans om een legendarische sheriff of bandiet te worden in BANG! het Dobbelspel. Bang is al lang bekend als kaartspel maar is tegenwoordig ook als dobbelsteenspel te verkrijgen. Sceptische blikken worden al geworpen bij zo’n uitspraak. Gelukkig is dat helemaal niet nodig. In BANG! het Dobbelspel krijgen 3 tot 8 spelers elk een rol van sheriff, hulpsheriff, bandiet of outlaw. Je doel is heel simpel maar varieert van personage tot personage. Zo wil de sheriff alle bandieten en de outlaw doden, en proberen de bandieten de sheriff te doden. De deputies hebben dan weer de taak om de sheriff te beschermen tegen de rest. En de renegade? Die wil gewoon lekker op z’n eentje overblijven. Iedere speler krijgt een karakterkaart toegewezen waar een speciale vaardigheid op staat en het aantal levenspunten waarmee deze begint. Deze levenspunten worden voorgesteld door kogeltokens. Met grappige namen die ook een pun zijn op bekende western figuren zoals “Willy the Kid” en Bart “Cassidy” is het al lachen geblazen vanaf het begin van het spel.

bang dobbelspel gameplay

Hoe gaan we nu het wilde westen veroveren? Wel In BANG! Het Dobbelspel rolt iedere speler, beginnende met de sheriff, in zijn beurt beurt vijf dobbelstenen. Er zijn 6 symbolen op te vinden die ons toelaten keuzes te maken. Sommigen mogen we tot tweemaal toe  herrollen, sommigen kunnen we niet meer aanpassen. Uiteindelijk worden na maximaal drie worpen alle resultaten bekeken. Op deze megacoole dobbelstenen vinden we dus een allerlei leuke symbolen.
– Het pintje laat je toe om op het einde van je beurt een levenspunt te genezen voor een speler. Handig voor de deputies om de sheriff in leven te houden!
– Het cijfer 1 en 2 laten je toe om een punt schade te doen aan een speler. Deze mogen tot 1 of 2 plaatsen van je verwijderd zijn, afhankelijk van het cijfer.
– De sterretjes: als je er 3 verzamelt, ga je met een groot machinegeweer schieten. Iedereen, buiten jezelf, krijgt 1 punt schade. Hiermee verjaag je ook alle indianen!
– Het dynamiet: als je er hier 3 van verzamelt, is je beurt onmiddellijk gedaan en krijg je een punt schade. Met dynamiet spelen is gevaarlijk! Dynamiet mag je niet herrollen.
– De pijl: als je een pijl rolt, moet je onmiddellijk 1 van de 8 pijltokens nemen en voor je leggen. Als alle pijlen genomen zijn, dan komen de indianen en krijgt iedereen schade gelijk aan het aantal pijlen dat je liggen hebt. Dit kan heel vlug uit de hand lopen!

bang dobbelspel componenten

De componenten van Bang! Het Dobbelspel zijn simpel maar mooi. De 5 dobbelstenen voelen goed aan en de tekeningen zijn duidelijk te zien waar je ook zit aan de tafel. De pijlen en kogels zijn leuk en vlot te gebruiken. De kaarten van de personages zijn simpel maar duidelijk. Voor iedere speler is er een overzichtskaart met de spelregels aanwezig. Dit maakt het gemakkelijk voor de vergeetachtigen onder ons.

BANG! Het Dobbelspel speelt vlot en is perfect als tussendoortje. Gemakkelijk mee te nemen en in minder dan een minuut op tafel gezet. We kunnen we dit spel alleen maar van harte aanbevelen!

Geïnteresseerd in spellen van White Goblin Games? Lees hier al onze reviews en artikels.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels