The Old Man & The Gun review: charmant “afscheid”

Intussen weet iedereen wel al dat The Old Man & The Gun zogezegd de laatste film is van acteerlegende Robert Redford, maar is het ook een waardig afscheid? Geekster wilde mee banken beroven en ging kijken op Film Fest Gent.

David Lowery wordt stilaan bekend als een regisseur die zich graag aan vele genres waagt. Hij werd in 2013 bekend met het misdaaddrama Ain’t Them Bodies Saints over een outlaw die uit de gevangenis ontsnapt om terug bij zijn gezin te zijn. Zijn hoofdrolspelers Rooney Mara en Casey Affleck bevielen hem zo erg dat hij vorig jaar opnieuw met hen samenwerkte voor het zware drama A Ghost Story. Daarin was Affleck alleen te zien onder een laken verkleed als spook (wat in die periode misschien maar goed was) en stal Mara de show als rouwende vrouw.

Regisseur David Lowery en Robert Redford © EW
Regisseur David Lowery en Robert Redford CREDIT: EVERETT COLLECTION

Maar daartussenin ging hij ook de familie-entertainmenttour op met Pete’s Dragon, een remake van de film uit 1971. En wie speelde in die film? Nee, niet Mara en Affleck maar Robert Redford. Eens je bij Lowery binnen bent, kan je dus enige tijd later opnieuw op werk rekenen. Nu probeert hij dus weer iets nieuws met The Old Man & The Gun, dat een beetje een mengeling is van misdaaddrama, komedie en romantische komedie.

Jong gedaan, oud gedaan

Het verhaal is waargebeurd en gebaseerd op het leven van gangster Forrest Tucker, hier dus gespeeld door Redford. Hij was een zogenaamde escape artist omdat hij meer dan dertig keer uit de gevangenis ontsnapte. Een van zijn bekendste ontsnappingen was uit de beroemde gevangenis van San Quentin in 1979. Die ligt aan de oceaan en dus had Tucker er samen met twee celgenoten niks beters op gevonden dan een kajak te bouwen, waarmee ze dan voor de ogen van de bewakers zijn weggepeddeld. Over vindingrijkheid en gevoel voor humor gesproken.

De film is gebaseerd op gangster Forrest Tucker. De man is wel een heel dankbaar onderwerp voor schrijvers.

De man is dus wel een heel dankbaar onderwerp voor schrijvers. Dat besefte ook David Grann, journalist bij The New Yorker, die een uitgebreid profiel schreef over Tucker genaamd The Old Man and the Gun. Regisseur David Lowery baseerde zich daarop om het script te schrijven voor de film en focuste zich vooral op periode na zijn ontsnapping uit San Quentin waarin hij bankovervallen pleegde. Hij was toen al bijna 60 en werkte samen met twee handlangers die ongeveer even oud waren. Daardoor kregen ze ook de naam The Over-The-Hill Gang.

Sissy Spacek speelt Jewel, een vrouw die hij toevallig tegenkomt wanneer hij probeert te ontkomen van de politie na een overval. Er springt duidelijk meteen een vonk over maar zelfs wanneer hij haar vertelt wat hij doet, gelooft ze hem niet. Lowery-regular Casey Affleck is agent John Hunt, die het onderzoek naar Tucker leidt nadat hij zelf betrokken raakte bij een overval van de bende. Hij is dan ook vastberaden om hem te pakken te krijgen. Daarnaast is er ook nog steun van Danny Glover en Tom Waits als de andere leden van Tuckers bende.

CREDIT: ERIC ZACHANOWICH/FOX SEARCHLIGHT

Sunset Kid

Redford is perfect gecast als Tucker, die zowel intimiderend als grappig en charmant uit de hoek moet komen.

Redford is perfect gecast als Tucker, een personage dat zowel intimiderend als grappig en charmant uit de hoek moet komen. Het was typisch aan de werkwijze van de bende dat Tucker altijd de bovenhand nam. Hij begon vriendelijk en beleefd tegen het personeel en bleef dat ook, zelfs toen hij hen de opdracht gaf om het geld uit de kassa te halen. En net dat gaat Redford perfect af. Hij is natuurlijk altijd al de perfecte leading man geweest. Er wordt dan ook gretig gebruik gemaakt van oude foto’s van Redford om het verleden van Tucker te tonen. Nog maar eens een herinnering aan hoe lang hij al meedraait.

Maar wie denkt dat de focus op de overvallen ligt, is eraan voor de moeite. Vooral de relatie tussen Tucker en Jewel staat centraal. Redford en Spacek hebben heel goeie chemie en lijken zich goed te amuseren. Hun relatie is ook heel naturel en goed geschreven. Daarnaast is het ook een van de toevoegingen die Lowery gedaan heeft aan het verhaal, want in het echte leven was hij getrouwd. Het is ook helemaal de verdienste van Redford dat je sympathie krijgt voor Tucker terwijl hij best wat mensen getraumatiseerd heeft en ook nog eens liegt tegen Jewel. Op Casey Affleck valt weinig aan te merken.

Het script van David Lowery bevat veel humor en dat is maar goed ook. Tucker is zo’n excentriek figuur dat een serieuze film hem geen eer had aangedaan. Ik heb nog geen andere films van Lowery gezien, maar hier is het best conventioneel. Cinematograaf Joe Anderson laat heldere, naturelle kleuren de overhand nemen, wat voor een mooi contract zorgt met de ranch van Jewel. De muziek van componist Daniel Hart (die trouwens de muziek van de Vlaamse serie Over Water doet) gaat eerder naar de jazz, wat perfect past bij de toon van de film. The Old Man & The Gun is geen meesterwerk maar staat wel garant voor een leuke avond.

Kortom, als dit echt de laatste film is geweest van de acteerlegende (wat toch niet zo zeker is) is het een waardige afsluiter van zijn carrière. Het feit dat Redford er zelf zoveel plezier aan beleefd heeft, is daarbij de kers op de taart.

The Old Man & The Gun verschijnt op 20/02 in de zalen.

Charmant

the old man & the gun