Spider-Man: Kraven’s Last Hunt Deluxe Edition review

Kraven maakte zijn debuut in Amazing Spider-Man 15 en leek door het duo Stan Lee en Steve Ditko vooral bedacht te zijn als de zoveelste villain van de maand. Kraven’s halfbroer, The Chameleon, liet hem overkomen uit Congo om jacht te maken op Spider-Man. Natuurlijk mislukte dat waardoor Kraven een excuus had om nog eens terug te komen om jacht te maken op de enige prooi die aan hem wist te ontsnappen.

Schrijver: J.M DeMatteis, Stan Lee
Tekenaar: Mike Zeck, Steve Ditko, Shawn McManus
Inkleurder: Matt Hollingsworth, Janet Jackson
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 7 augustus 2018

De schurk wist niet zoveel indruk te maken totdat de schrijver John-Marc deMatteis hem in de gaten kreeg. Kraven was namelijk een personage van Russische origine en van adelijke afkomst, die in 1917 samen met zijn ouders Rusland ontvluchtte toen daar de revolutie uitbrak. Het was een personage met veel tragiek in zich. Een figuur dat zo weggelopen kon zijn uit een Russische roman. Dat kon hij mooi gebruiken in een verhaal waar deMatteis al jaren op zat te broeden.

Toen Kraven’s Last Hunt begon in oktober 1987 was het baanbrekend. Een zesdelig verhaal werd verteld in de lopende pider-Man-series van dat moment: Amazing Spider-Man, Spectacular Spider-Man en Web of Spider-Man. Een soort mini event.
Kraven geweer

Kraven wist door het gebruik van kruiden en andere middeltjes lang jong te blijven, maar het einde kwam in zicht. Hij is een man van eer en wil het aardse bestaan pas verlaten als hij ook de ultieme prooi heeft onderworpen: de spin.

Hiervoor gaat hij waar geen andere schurk ooit gegaan is. Kraven ‘doodt’ Spider-Man en neemt voor twee weken zijn identiteit over. Door Spider-Man te worden, overtreft hij hem en kan ie eindelijk laten zien dat de jager superieur is aan de spin. Mocht het nog niet duidelijk zijn: Kraven is stapelgek.

Kraven’s Last Hunt is het engste en tegelijkertijd het beste Spider-Man-verhaal van de voorbije 30 jaar. DeMatteis poetst in feite een derderangsfiguur op en maakt er een speler van formaat van. Dat alles ook nog eens intens verbeeld door de tekenaar Mike Zeck. Het is niet verwonderlijk dat geen enkele comicmaker erin geslaagd is om de erfenis van dit verhaal weg te poetsen.
kRAVEN SOUL OF THE HUNTER

Deze dikke hardcover bevat ook nog het eerste optreden van Kraven en enkele comics die het hoofdverhaal meer uitdiepen. Wat ook wel leuk is, is dat men de moeite genomen heeft om het vervolg van Last Hunt eindelijk eens te herdrukken. Het einde was nogal controversieel en daarom kwamen DeMatteis en Zeck vijf jaar later bij elkaar om Soul of the Hunter te maken. Puur en alleen als een vorm van Damage Control. Helaas haalt dit vervolg het niet bij het origineel.

Voor een beetje Spider-Man-fan is dit verplichte kost. Vergis je niet. Het is een heftig verhaal dat nu niet meer gemaakt zou worden.

Spider-Man: Kraven's Last Hunt

Spider-Man: Kraven's Last Hunt