Dobbelland cover

Dobbelland review: rol naar de schat

Andreas Spies en Reinhard Staupe zijn geen onbekenden meer bij Geekster. Onlangs konden we een aantal bordspellen van minstens een van beide spelen, zoals Take that, Twenty one en The Game. Nu brengen ze ons Dobbelland, nogmaals een dobbelspel met veel kleuren. Heb je enkel geluk nodig, of is het eerder strategisch? Geekster wierp de teerlingen en zocht het voor jullie uit.

Spelontwerp: Andreas Spies en Reinhard Staupe
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: +- 20 min

Schattenjacht

In Dobbelland krijgt iedere speler een uniek speelbord waarop allemaal zeshoekige velden van verschillende kleuren aan elkaar hangen. Alle velden van dezelfde kleur die naast elkaar liggen, zijn een gebied. Ook zijn er een aantal velden met een kruisje in, de schatvelden. Om Dobbelland te winnen, moet je als eerste ofwel negen schatvelden bereiken ofwel alle gebieden van dezelfde kleur aankruisen.

Dobbelland gameplay 1
Klaar om een spelletje Dobbelland te spelen.

Zoals de titel al doet vermoeden, gooi je in Dobbelland met dobbelstenen. Deze hebben dezelfde zes kleuren als de velden. Nadat je eenmaal gegooid hebt met de zes dobbelstenen, kies je een kleur. Ofwel kan je meteen het aantal velden in die kleur afkruisen, ofwel kan je met de dobbelstenen die je in een andere kleur hebt gegooid, opnieuw gooien in de hoop nogmaals je gewenste kleur te gooien. Zolang je die kleur blijft gooien, mag je blijven proberen om met de andere stenen te gooien, maar als je enkel kleuren gooit die je niet nodig hebt, is je beurt voorbij en moet je de velden in één gebied met de gekozen kleur op jouw speelbord aankruisen.

Dobbelland gameplay 2
Na een tijdje vul je je eigen bord op, maar je tegenspelers doen dat ook bij dat van hen.

Hierbij moet je wel letten op twee belangrijke zaken: Ten eerste moet je opletten dat je niet te veel dobbelstenen hebt in de kleur die je nodig hebt om je gebied aan te vullen, want dan mag je niks aankruisen. Ten tweede mogen je tegenspelers met de dobbelstenen die je op het einde van je beurt niet gebruikt, hun eigen velden aanvullen! Wie een schatveld aankruist, mag met vijf dobbelstenen éénmaal gooien en dan bij het resultaat een kleur kiezen om zijn speelbord mee aan te vullen. Als je geluk hebt, kan je zo zelfs meerdere schatvelden in één beurt aankruisen.

Het zijn de vier bijgeleverde markeerstiften waarmee je je kruisjes kan zetten en het feit dat je hen heel gemakkelijk weer kan uitwissen die voor een mooie afwerking zorgen.

In de doos van Dobbelland vind je niet enkel de zes zeskleurige dobbelstenen, maar ook de stevige, dubbelzijdige speelborden. Aangezien elk bord anders is, heb je dus wat afwisseling als je het spel later opnieuw nog eens gaat spelen. Het zijn de vier bijgeleverde markeerstiften waarmee je je kruisjes kan zetten en het feit dat je hen heel gemakkelijk weer kan uitwissen die voor een mooie afwerking zorgen.

Dobbelland bord
Je krijgt stiften bij het spel, en je kan alles heel gemakkelijk weer wegvegen.

Dobbelland: conclusie

Dobbelland is zo’n klein spelletje dat je heel snel uitgelegd hebt en dat iedereen kan spelen. Je hebt niet enkel een flinke dosis geluk nodig, maar kan een beetje strategie toepassen. Net zoals in Twenty one moet je kiezen of je wil blijven gooien om jezelf meer vakjes te geven of om de tegenstander een kleur te ontzeggen, ook al kan jij dan jezelf in de penarie helpen. Ook de keuze welk gebied je wil vullen, is belangrijk. De goede kwaliteit van het materiaal in Dobbelland geven het spel nét dat ietsje meer. Je zal het geen avonden aan een stuk spelen, maar een potje zo nu en dan zit er zeker in.

Geïnteresseerd in spellen van White Goblin Games? Lees hier al onze reviews en artikels.

Leuk

Dobbelland