De Laatste Meisjes review: een twijfelachtig bloedbad

Iedereen heeft wel iets meegemaakt in het leven wat je nooit zal vergeten. Maar een bloedbad meemaken waarbij jij de enige overlevende bent? Dat is iets helemaal anders. Kijk maar naar Dexter, dat heeft hem voor het leven getekend. Hoe gaat Quincy ermee om?

De dood in de ogen kijken

Quincy leidt het perfecte leven: ze heeft een knappe man, ze is een populaire dessertinfluencer en ze woont in een luxueuze flat in New York. Maar zoals je misschien wel kan raden, heeft Quincy’s perfecte leven een serieuze barst. In haar onbezorgde tienerjaren maakte zij een luguber weekendje in Pine Cottage mee. Haar beste vrienden werden vlak voor haar ogen vermoord en zij wist zelf net aan de dood te ontsnappen. Jammer genoeg heeft dat haar leven getekend en vervoegde ze zich in een groep waar je liever niet bij wilt horen: de laatste meisjes. Die bestaat al uit Lisa en Sam, ook overlevenden van een bloedbad. Hoewel ze elkaar niet kennen, hebben ze steun aan elkaar door te weten dat ze niet de enige zijn die overlevenden zijn van een gruwelijk hoofdstuk

Het perfect gebarsten leven van Quincy wordt helemaal overhoop gegooid door de verdachte dood van Lisa. Quincy krijgt weer volop persaandacht en Sam besluit dat het tijd is om bij haar aan te kloppen. Beiden doen ze aan een mentaal spel en drijven ze elkaar tot het uiterste. Wie breekt er het eerst? Is Sam wel de vriendin die ze zegt dat ze is? En wat is er nu eigenlijk gebeurd in Pine Cottage?

Een marathon aan wendingen

Het start wat traag op en er is veel uitleg nodig om dan uiteindelijk tot de plottwist te komen. Wat zeg ik? Meerdere plottwists.

De Laatste Meisjes laat wat gemengde gevoelens achter bij mij. Het start wat traag op en er is veel uitleg nodig om dan uiteindelijk tot de plottwist te komen. Wat zeg ik? Meerdere plottwists. Wanneer je denkt dat je het raadsel hebt opgelost en weet wat er is gebeurd, is dat dus helemaal niet zo. Je bent helemaal van slag omdat je dat totaal niet verwachtte. Ik ga er verder niet te hard over uitweiden omdat dan de hele verrassing verpest is, maar je zal zeker met de blik op oneindig achterblijven. Net zoals bij het zwarte scherm dat je ziet na een aflevering van Game of Thrones of Black Mirror.

Ik ben begonnen aan het boek op een vrijdagavond en had geen moeite om het weg te leggen. Maar toen, de dag nadien, pakte ik hem weer op en paar uur later was ie al uit. Zo verslavend was het uiteindelijk en je wilt echt weten hoe het afloopt en wie er uiteindelijk de schuldige is in het verhaal. Ondanks het trage begin leest het boek vlot en ben je er snel door. Zelf las ik hem op mijn vrije zaterdag uit zonder hem opzij te leggen.

Het boek zelf is zo ingedeeld dat je gedurende een paar hoofdstukken het huidige leven van Quincy leest en daarna komt er een hoofdstuk over hoe de gruwelijke avond in Pine Cottage is verlopen. Op die manier blijf je eigenlijk lezen omdat je wilt weten wat Quincy heeft meegemaakt op de bewuste avond.

Misschien nog leuk om te weten: Universal Pictures heeft de rechten gekocht van het boek. Meer informatie is er nog niet over, maar ik ben heel benieuwd naar de verfilming en ik kijk er echt al naar uit.

0