Phoenix Resurrection: The Return of Jean Grey #1 review

Jean Grey is terug opgestaan uit de dood en ze blijkt niet de enige te zijn.

Niemand zal ontkennen dat de X-Men het de laatste jaren een beetje moeilijk hebben. Afgezien van enkele hoogtepunten zijn de nieuwere reeksen niet meer even sterk zoals die vroeger waren. De Marvel Legacy-relaunch, waarin de originele helden hun mantel terug opnemen, moet niet alleen nieuw leven in Marvel blazen, maar ook in de mutanten. Zo is Wolverine teruggekeerd en is het nu ook de beurt aan Jean Grey.

De jongere Jean Grey mocht dan al teruggekeerd zijn, veel fans zaten te wachten op de komst van de échte en volwassen Jean. We weten allemaal dat het eraan zit te komen, maar de X-Men in het verhaal tasten in het duister. Ze ervaren een vreemd fenomeen en besluiten onder leiding van Kitty Pryde op te splitsen in drie groepen. De teams trekken naar plaatsen die belangrijk zijn geweest in de levensloop van Grey. Daar stootten ze op memorabele mutanten die ook dood horen te zijn.

Scenarist Matthew Rosenberg beslist om de terugkeer van de kosmische Phoenix nog geheim te houden voor de X-Men. Als lezer weet je wat eraan zit te komen, waardoor het verhaal best wel sneller op gang mocht komen. En toch weet Rosenberg nog te verrassen omdat we plots ook kennis maken met nog een andere, mysterieuze Jean Grey. Vreemd genoeg duikt haar jongere tegenhanger, zoals we haar ondertussen al enkele jaren gewend zijn, nergens op.

Leinil Francis Yu’s tekenwerk komt het best tot zijn recht tijdens de epische actiescènes. Maar er wordt veel gebabbeld in dit openingsnummer en de scherpe lijnen en weinige expressies van Yu dragen niet veel bij tot die dialogen. Net zoals de reeks Astonishing X-Men wordt elk van de vijf nummers van Phoenix Resurrection getekend door een andere artiest.

Phoenix Resurrection: The Return of Jean Grey #1 is geschreven door Matthew Rosenberg, getekend door Leinil Francis Yu en uitgegeven door Marvel Comics op 27 december 2017.

Veelbelovend

Veelbelovend