Als er gemoord wordt in een serie is dat meestal een serieuze zaak. Neem nu de gemiddelde aflevering van Criminal Minds. Maar af en toe komt er eentje op de proppen die het op een heel andere manier aanpakt. En dat is wel het minste dat je kan zeggen van het unieke, verslavende Why Women Kill.

Nog eens een whodunnit, yay

De titel van de reeks is ook meteen de vraag die ze probeert te beantwoorden. In drie tijdsperiodes wonen drie vrouwen in hetzelfde huis. In 1963 is Beth Ann huisvrouw terwijl haar man Robert gaat werken. Maar dan ontdekt ze dat hij een affaire heeft met April, een serveerster uit een diner. In een poging om die te dwarsbomen, besluit ze met haar bevriend te raken.

In 1984 woont Simone samen met haar derde man Karl tot ze te weten komt dat hij een affaire heeft met een man. Ze zoekt haar troost bij Tommy, de zoon van haar beste vriendin, voor wie ze zelf onverwacht valt. En in 2019 ten slotte heeft Taylor een open huwelijk met Eli. Op een dag brengt ze Jade mee naar huis. Ze hebben al enkele maanden een relatie, maar Jade is nu op de vlucht geslagen voor haar ex. Taylor stelt voor dat Jade bij hen komt wonen, en uiteindelijk krijgen de drie samen een relatie.

Robert en Beth Ann, home sweet home. © Ali Goldstein / CBS

Je hoort het: bij alle drie de gezinnen is er een situatie die op elk moment kan ontploffen. En dat dat ook zal gebeuren, is vanaf de eerste aflevering duidelijk. De titel is dan ook niet zomaar gekozen: vanaf het begin weten we dat er in elke tijdsperiode iemand vermoord zal worden. We weten alleen niet wie of door wie. Bovendien veranderen de omstandigheden doorheen de 10 afleveringen zodanig en komen er altijd maar meer elementen bij dat je er tot op het einde het raden naar hebt.

Kleurrijk en topcast

Wat Why Women Kill naast deze opzet echt onderscheidt van de rest is de toon en sfeer van de reeks. Alles is namelijk heel luchtig en grappig neergezet. Het is moeilijk om het goed te beschrijven maar ik kan het nog het beste vergelijken met Pushing Daisies. Alles in de reeks ademt vrolijkheid ondanks het normaal zware thema. Dat ligt voor een deel aan het script, dat, zoals ik al zei, vaak een onverwachte wending opgooit waar de personages dan meteen op moeten reageren. Eigenlijk zoals F.C. De Kampioenen maar dan veel beter.

Taylor, Eli en Jade, three’s a crowd. © Ali Goldstein / CBS

Die vrolijkheid komt ook het beste uit in de verhaallijnen van Beth Ann en Simone. De jaren 60 staan bol van de mannen in pak en de retrojurken in felle kleuren. Ook het huis heeft op dat moment een excentriek kleurenpalet. In de jaren 80 komt daar natuurlijk nog een schepje bovenop. De cinematografie laat al die kleuren nog beter uitkomen. En ook de muziek van Mateo Messina is heerlijk soapachtig.

Naast het verhaal zijn de cast en de personages zelf wel de grootste trekpleister. Ginnifer Goodwin (Once Upon A Time) is zo aandoenlijk als Beth Ann dat je meteen met haar meeleeft. Ze is aan het begin wel de stereotiepe brave huisvrouw maar uiteindelijk wordt ze strijdvaardiger en die evolutie speelt ze geweldig. Kirby Howell-Baptiste (Killing Eve, The Good Place) geeft Taylor genoeg ruggengraat maar ook zachtheid om stand te houden tijdens de twijfels die ze heeft over haar relatiekeuze. Alexandra Daddario is met haar doordringend blauwe ogen ook wel perfect gecast als de soort manic pixie dream girl Jade.

© Ali Goldstein / CBS

Maar mijn favoriete verhaallijn van Why Women Kill was die van Simone en Karl, vooral dankzij Lucy Liu en Jack Davenport (PIrates of the Caribbean). Simone is echt de typische rijke, sassy vrouw en dat speelt Liu zalig. Het script geeft haar de beste oneliners en comebacks. Tegelijk ondergaat ook de relatie tussen Karl en Simone een mooie evolutie. Aan het begin zit het behoorlijk scheef maar noodgedwongen ontdekken ze weer waarom ze getrouwd zijn, met een prachtig geacteerd slot tot gevolg. En wees gerust, het einde onthult ook echt why women kill en who, wat voor een goed afgerond geheel zorgt.

Why Women Kill is te bekijken op Streamz en afleveringen 3 tot 10 zijn ook te herbekijken op vijf.be.

8 Verslavend

Door drie verschillende verhalen in drie tijdsperiodes te volgen, houdt Why Women Kill het tempo hoog. De grappige toon is verfrissend gezien het thema en alles wordt nog naar een hoger niveau getild door de zalige acteerprestaties.

  • Verhaal 8
  • Personages 8
  • Visueel 8
  • Muziek 8
Share.

About Author

Jana Valcke

Ik woon bijna in de cinema. Thuis kijk ik ook graag films en series. There are worse ways to spend your life.

Reacties