The Investigation review: heus titanenwerk

True crime is als genre de laatste jaren echt doorgebroken. Maar langzaam zien we ook een andere vorm van “misdaadtelevisie” opduiken: een fictieve hervertelling. Dat is dus een fictieserie die eigenlijk het onderzoek naar een waargebeurde misdaad in beeld brengt. The Investigation vertelt zo over het onderzoek van een van de meest gevoelige zaken ooit in Denemarken, de zogenaamde “duikbootmoord” van een aantal jaar terug. Het resultaat is een reeks die je stilletjes omver blaast.

The Investigation is fictie over realiteit

In augustus 2017 kreeg de 30-jarige, Zweedse journaliste Kim Wall de kans om Peter Madsen te interviewen. Hij had zelf een duikboot gemaakt en daarover wou ze al enige tijd een artikel doen, maar hij ging nooit akkoord. Ze ging meteen op het aanbod in waarop ze aan boord ging om het interview af te nemen. Alleen keerde zij niet meer terug. De duikboot was gezonken en alleen Madsen werd gered. Haar verdwijning kwam overal in Europa in het nieuws, ook bij ons. Het onderzoek nam maanden in beslag in moeilijke omstandigheden en dat staat centraal in The Investigation.

Photo by Henrik Ohsten © VRT / Lumière / HBO

De valkuil bij een fictieserie over onderwerpen met zulke media-aandacht is dat alles al heel snel sensationeel kan worden. Vroeger associeerde je zulke hervertellingen vooral met programma’s die dan heel slechte reconstructies deden van wat er gebeurd was. Vooral Amerika heeft daar eerlijk gezegd toch vaker last van. Maar de laatste tijd zijn er door de Britten een aantal kwaliteitsvolle series hierover gemaakt. Denk maar aan The Serpent of The Salisbury Poisonings. In dat rijtje mag Denemarken en vooral regisseur Tobias Lindholm (The Hunt, Borgen) nu aansluiten met The Investigation.

De valkuil bij een fictieserie over onderwerpen met zulke media-aandacht is dat alles al heel snel sensationeel kan worden. Dat heb je hier niet.

De hoofdrol is voor Jens Møller (Søren Malling, Borgen). Hij is rechercheur bij Moordzaken en teameider. Een van zijn teamleden informeert hem over een onrustwekkende verdwijning. Wanneer duidelijk wordt het verhaal van de verdachte niet pluis is en er ook bloed van Kim Wall gevonden is, neemt een team van Jens het onderzoek op zich. Ook de openbare aanklager (Pilou Asbæk, Game Of Thrones) is betrokken want hij moet ervoor zorgen dat de verdachte te veroordelen valt. Wat opvalt is dat tijdens de hele serie de naam van de verdachte, naar ik me kan herinneren, niet viel. Ze richten zich volledig op het ontrafelen van wat er gebeurd is. En daarbij worden niet alleen de “interessante” kanten voor de serie bewaard. We zien de onderzoekers ook pagina’s bewijs afschuimen of zitten te wachten tot de forensische pathologen aan hun werkdag beginnen.

the investigation
Photo by Per Arnesen © VRT / Lumière / HBO

Ingetogen en indrukwekkend

De reeks richt zich volledig op het ontrafelen van wat er gebeurd is, en niet alleen de hoogtepunten.

De nadruk ligt ook wel op het duikonderzoek. Om de veroordeling te krijgen voor moord, moet er een lichaam zijn. De verdachte had al bekend dat hij haar in het water had gegooid maar zijn verhaal verandert elke keer. Dus doet het team beroep op de duikers van de marine. Zij moeten echter zoeken naar een speld in een hooiberg want het zoekgebied is de Køge Bay, dat meer dan 500 km² groot is. Dus moeten ze allerlei technieken proberen om dat gebied te verkleinen. Dat deel sleept lang aan, maar verhoogt de spanning ook, wat altijd wel wat raar is om te zeggen over een waargebeurd verhaal.

Wat deze reeks speciaal maakt, is dat de ouders van Kim Wall eraan meegewerkt hebben. Zij komen ook in de reeks voor, weliswaar vertolkt door acteurs, en worden op de hoogte gehouden door Jens. Die scènes waarin hij hen een nieuwe ontwikkeling in het onderzoek moet gaan vertellen, zorgen inderdaad voor die persoonlijk noot. Want het toont ook hoe zij verder moeten met hun leven maar dat gewoon niet kunnen tot ze zekerheid hebben. Uiteindelijk leef je ook mee met de onderzoekers omdat je goed ziet hoeveel werk en moeite ze in de zaak staken, zelfs wanneer de bewijzen niet mee wilden.

the investigation

Met hen brengen we dus veel tijd door, maar vooral met Jens. Hij heeft een dochter waar hij eigenlijk niet zo’n goeie band mee heeft opgebouwd, deels omdat hij altijd aan het werken was. Die inkijk in zijn leven voegt nog een ander aspect toe aan de hele reeks. Alles, van de vertolkingen van de acteurs tot de beeldvoering en de muziek, getuigt van respect voor het onderwerp. Het resultaat is een pakkende maar ingetogen reeks over de zoektocht naar gerechtigheid. Nu al een van de beste reeksen van het jaar.

The Investigation is te bekijken op vrt.nu tot 2 december.

Indrukwekkend

the investigation
4 5 0 1
Tobias Lindholm brengt een respectvolle fictiereeks over het onderzoek naar de moord op Kim Wall. Sensatie zal je hier niet vinden maar wel een inzicht in hoe moeilijk het onderzoek was en hoe onwrikbaar de politie was in hun zoektocht. Een mooie toevoeging aan de toppers van de Scandinavische fictie.
4/5
0