Loki review: tijdlijnperikelen

Het is intussen al anderhalve maand geleden dat we de tweede Marvel-serie op Disney+ afsloten. Ik hoor je denken: “Zo lang al? Wat is tijd zelfs?” En die vraag kan niet toepasselijker zijn dan voor de nieuwste reeks in de Marvel-stal: Loki. Eindelijk krijgen we te zien waar hij naartoe ging nadat hij in Avengers: Endgame in het verleden ontsnapte met de Tesseract. Wij zagen de eerste twee afleveringen en kunnen je vertellen dat die reis wel weer een unieke toevoeging aan het MCU belooft te zijn.

Tijdsbureau

We dachten na Infinity War allemaal dat we het laatste van Tom Hiddleston in het MCU gezien hadden. Maar door Endgame kwam daar ineens verandering in. Loki ging ervandoor met de Tesseract en veranderde zo de geschiedenis van het MCU na The Avengers. Uiteindelijk beïnvloedde het de hoofdverhaallijn niet, maar in een verhaal dat vol zat met tijdreizen leek het wel een mooie open deur.

We krijgen zeker een antwoord op de vraag waar Loki naartoe ging in Endgame.

In 2018 werd Loki uiteindelijk aangekondigd en de reeks zou inderdaad vanaf dat moment verdergaan. De eerste aflevering begint dan ook met die scène uit Endgame en krijgt een vervolg. Nadat hij wegvlucht belandt Loki in Mongolië, waar hij opgepakt wordt door de TVA, Time Variance Authority. Hij wordt beschuldigd van misdaden tegen de Sacred Timeline (of Heilige Tijdlijn?). Daarom zal hij gereset worden, tot agent Mobius (Owen Wilson) hem onder zijn hoede neemt. Hij moet namelijk een time variant vinden, een crimineel die de tijdlijn heeft veranderd, en daarvoor wil hij de hulp van Loki. Hij wordt zo een werknemer van de TVA, en helpt om uit te zoeken hoe ze de variant kunnen pakken. Zo komen hij en Mobius iets op het spoor waardoor ze ontdekken wat er gaande is. Dat iets kan best nog grote gevolgen hebben, en niet alleen voor de reeks zelf.

loki

Timey wimey stuff

Er volgt al redelijk wat set-up in de eerste twee afleveringen. Er moet natuurlijk uitgelegd worden wie de TVA is en wat ze doen, en hoe het allemaal werkt. Ik moet misschien nog eens opnieuw kijken om alle terminologie juist te hebben, maar het algemene principe is wel duidelijk. Voor mensen die trouwens de serie Timeless hebben gezien, zal het allemaal wel niet vreemd zijn.

Er wordt ook wat stil gestaan bij Loki zelf. Het is makkelijk om te vergeten dat dit 2012-The Avengers Loki is en niet degene die stierf in Infinity War. Zijn iconische slagzin, liefde voor preken en all-round arrogant gedrag moeten je daaraan herinneren. Maar hij krijgt naast een herinnering aan zijn verleden ook een glimp van zijn toekomst en dan blijkt nog maar eens hoe ver Loki als personage gekomen is. Toch lijkt hij mee te willen helpen om de variant op te sporen, maar de vraag is waarom en voor hoe lang. Hiddleston kent het personage nu al zo goed dat hij zich wel kostelijk lijkt te amuseren met deze licht andere versie van de 2012-Loki, die toch wel heel serieus en bombastisch was. In de eerste twee afleveringen is Loki veel grappiger dan toen, eerder wat in de Ragnarok-stijl.

loki

Er komen ook al veel van de nieuwe personages aan bod. Owen Wilson z’n personage lijkt hem op het lijf geschreven met het sarcastische maar toch serieuze kantje van Mobius. Hij en Tom Hiddleston hebben trouwens best goeie chemie, en leunden al tegen buddy cop-gehalte aan. Wunmi Mosaku (His House) wordt als TVA-agente vast nog belangrijker dan ze op het eerste gezicht lijkt. Gugu Mbatha-Raw (Belle, Beauty and the Beast) speelt Ravonna, een van de hogere bazen van de TVA. Daarnaast kan je ook nog Sasha Lane (American Honey) herkennen in de tweede aflevering.

Nog 4 te gaan

Het productiedesign van Kasra Farahani (Bliss) stelt de TVA eerder voor als een saai, ouderwets kantoor. Dat contrast is wel grappig maar laat de aanzienlijke tijd die we in het TVA doorbrengen in aflevering 1 en 2 wel wat eentoniger aanvoelen. Wat het meeste opvalt, is wel de epische muziek van Natalie Holt (Victoria, Journey’s End). Vooral het titelthema blijft hangen. Regisseur Kate Herron is vooral gekend voor Sex Education, dus ligt de tragikomische combinatie haar zeker wel.

Aan het einde van de eerste had ik dus geen wow-gevoel. Maar het einde van de tweede is heel intrigerend.

Al bij al snap ik ook waarom de eerste twee afleveringen beschikbaar waren. De actie komt pas echt op gang rond het midden van de tweede aflevering, en dat is misschien net iets te traag voor een serie van maar 6 afleveringen. Aan het einde van de eerste had ik dus geen wow-gevoel. Maar het einde van de tweede is heel intrigerend, en doet me dan ook uitkijken naar de derde. Op de out there-schaal staat het tot nu toe tussen WandaVision en Falcon and The Winter Soldier, maar met nog vier afleveringen te gaan, kan daar zeker nog verandering in komen.

Loki is vanaf vandaag te zien op Disney+, met elke week één aflevering.

0