splatoon 2 octo expansion

Splatoon 2: Octo Expansion review – keep it cool

Toen Splatoon 2 werd aangekondigd voor de Switch was ik natuurlijk zeer blij dat deze prachtige originele game ook een thuis ging krijgen op Nintendo’s nieuwe console. Hoe meer mensen konden kennis maken met de Inklings, hoe beter. Ik moet echter toegeven dat ik een beetje teleurgesteld was in het feit dat ze voor het tweede deel in de reeks niet meteen met veel vernieuwends voor de boeg kwamen, vooral dan wat de singleplayer van het spel betreft. Gelukkig is daar net geen jaar later de Octo Expansion!

Ontwikkelaar: Nintendo EPD
Uitgever: Nintendo
Platform: Nintendo Switch
Aantal spelers: 1
Release: 14 juni 2018

Review met eigen exemplaar.

splatoon 2 octo expansion

Thangs of the past

Na het updaten van de game vind je een nieuw steegje op het Inkopolisplein waarnaar je aandachtig kan luisteren. Het duurt niet lang voordat je met geheugenverlies wakker wordt als een Octoling en oog in oog staat met Cap’n Cuttlefish. De opa van de Squid Sisters was namelijk op zoek naar Agent 3 (de protagonist van de eerste Splatoon). Eens de kapitein een oude levende telefoon ontdekt, wordt meteen een hoop duidelijker. We bevinden ons namelijk in een ondergrondse testfaciliteit waaruit Agent 8 en de kapitein dienen te ontsnappen naar het beloofde land.

splatoon 2 octo expansion

Ontsnap naar het beloofde land!

Dat ontsnappen gebeurt in een aantal stappen. Zo dien je een viertal thangs te verzamelen. Voordat je die kan verzamelen, moet je ze natuurlijk wel eerst zien te vinden. Het is hier dat het metronet en zijn testlevels boven water (Louis! – red.) komen. Doorheen het metronet zijn een tachtigtal levels verspreid waardoor je je een weg moet banen voordat je bij deze thangs kan geraken. De metro wordt trouwens door nog een hele hoop andere zeewezens gebruikt, die je al dan niet kunnen helpen met je geheugen en uitdagingen.

Mind The Gap

Zoals je kan lezen, heeft de metro zo’n 80 stops. Dat zijn dus 80 verschillende singleplayer-levels. Klagen dat de DLC weinig zou toevoegen, ga ik dus zeker niet doen, integendeel. Misschien komt het zelfs als wat te veel over? Gelukkig beseft Nintendo dit zelf ook en hoef je eigenlijk niet alle tests te doen om de thangs te vinden en verder te kunnen naar het “eindbaas”-deel van de Octo Expansion. Ik ga hier dan ook zeer eerlijk toegeven dat ik (nog) niet alle 80 nieuwe levels heb gespeeld. Ik heb er echter al genoeg doorgezwommen (Nee, echt, stop it. – red.) om jullie te kunnen vertellen dat de levels zeer veel variatie hebben. Zo zijn er tests waarbij je bijvoorbeeld een stapel blokken in de vorm van een hondje moet zien na te maken. Er zijn levels die zijn opgevat als een turf war of als één van de ranked battle modes. Natuurlijk maken ook de iets bekendere platform-levels, al dan niet met een constant speciaal wapen, hun terugkeer! Als laatste zijn er ook een aantal megabazen en levels tegen de tijd terug te vinden langs de verschillende metrolijnen.

splatoon 2 octo expansion

De moeilijkheidsgraad werd toch wat opgekrikt in vergelijking met het hoofdspel.

Wat je vooral zal opmerken tijdens het spelen, is dat de moeilijkheidsgraad van de tests toch wel wat hoger ligt dan de singleplayer-modus die zich in het hoofdspel bevindt. Het kwam geregeld voor dat ik een test een paar keer heb moeten proberen. Zo erg zelfs dat mijn speelkrediet ervan op geraakte. Het metrosysteem werkt namelijk met een soort speelkrediet, CQ Points genaamd, waarmee je de metropoortjes naar de test al dan niet kan openen. Gelukkig krijg je wel je punten samen met een bonus terug als je het level kan uitspelen. Je krijgt trouwens ook een mem cake als je een level vervolledigt. Dat zijn een soort ‘taartjes’ die je moeten helpen je geheugen terug te krijgen.

Zwembandjes

Je merkt al dat je heel veel tijd in de game kan gaan stoppen. Of echt kan vast komen te zitten bij bepaalde levels, waardoor het soms zijn fun verliest. Gelukkig heeft Nintendo daar ook iets op voorzien. Off The Hook, oftwel Pearl en Marina staan gelukkig voor je klaar! Zij, vooral Marina dan, kunnen namelijk in het testfaciliteitssysteem hacken om je zogezegd toch door te laten. Zo kan je toch gewoon verder spelen. Deze functie is trouwens in iedere fase van de game ingebouwd. Al moet je de levels toch minstens een stuk of twee keer zelf proberen voordat er genoeg data is om het systeem te misleiden.

splatoon 2 octo expansion

De vormgeving en details van het spel blijven ook nog steeds Super Fresh.

Maar weet je wat het spel nog steeds zo leuk maakt buiten de toevoeging van een hele hoop nieuwe content? De vormgeving en details blijven ook nog steeds super fresh. De metro heeft bijvoorbeeld een overbeleefde zeekomkommer met de naam C.Q. Cumber (I see what you did there; Nintendo) als controleur. De telefoon die je begeleidt naar de thangs heeft ook zijn eigen taaltje en eigenheid die net voor iets meer persoonlijkheid in de game zorgt. Daarnaast wordt de metro ook gebruikt door een aantal andere zeewezens. En die zijn weer met een zodanige Nintendo-charme vormgegeven dat ik ze allemaal als miniatuurbeeldjes op mijn kast zou willen hebben staan. Het mogen dan wel donkere wezens zijn, ze stralen iets uit wat zo klopt met het metrogegeven en de donkere kant van de testfaciliteit dat ze zorgen voor een totaalervaring. Het feit dat de Octo Expansion in het algemeen ook weer overloopt van de puns, komt mijn genot enkel ten goede. Let ook op voor de gigantische Game Boys en meer die rondzweven doorheen de tests.

0