Unlock! cover

Unlock! Exotische Avonturen review: drie breinbrekers in één

Al een aantal jaren kan je het populaire Escape Room-concept niet enkel meer in het echt beleven, maar ook in bordspellen. Wij hebben bij Geekster al een aantal reeksen onder de loep genomen, maar werpen ons oog nu op de Unlock!-serie. Hier moet je samenwerken om met behulp van een app en een aantal kaarten een scenario van ongeveer een uur tot een goed einde te brengen. Unlock! Exotische Avonturen is intussen al het vierde spel uit deze reeks. Is het de moeite waard of was het beter achter slot en grendel gebleven? Geekster zette de hersencellen aan het werk en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Cyril Demaegd, Winzenschtark, Al Hadin, Arthur Malone
Uitgever: Asmodee, Space Cowboys
Aantal spelers: 1-6
Leeftijd: 10+
Speelduur: +-60 minuten per scenario
Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

There’s an app for that

Wat meteen opvalt, is dat je niet echt in een traditionele escape room opgesloten zit met als enig doel te ontsnappen. Je hebt meestal nog steeds maar een uur om puzzels op te lossen, maar je doelen kunnen verschillen. In De Nacht van de Boemannen moet je bijvoorbeeld als kleine jongen eerder monsters in je kamer en onder je bed bevechten in plaats van ontsnappen, terwijl je in Het laatste verhaal van Sheherazade helemaal doorheen een Arabische wereld mag reizen op zoek naar het 1001ste verhaal om de sultan mee gunstig te stemmen. Ten slotte moet je in Expeditie: Challenger naar een verborgen plekje op de wereld reizen om tussen alle dino’s en moerassen de verloren leden van een expeditie te redden.

Unlock! gameplay
Zelfs wanneer je een scenario begint, heb je meteen meerdere kaarten en opties.

Unlock! Exotische Avonturen werkt niet enkel met kaarten waar puzzels en raadsels opstaan, maar wordt ook helemaal gestuurd door een app. Deze app is een van de unieke elementen van dit spel, en is dan ook goed uitgewerkt. De app is niet gewoon een leuk extraatje, maar is noodzakelijk en indrukwekkend. Zo krijg je niet enkel een timer (die je kan pauzeren indien nodig!), maar ook moet je de app gebruiken om codes in te geven of puzzels op te lossen, kan je strafminuten krijgen indien je fouten maakt, krijg je indien je dat wil hints, en moet je heel soms zelfs een klein videospelletje spelen. Soms zijn de makers echt creatief geweest met het gebruik van de app. Op het einde van het spel krijg je dan een score gebaseerd op je tijd, je gemaakte fouten en het aantal hints dat je gebruikt hebt.

Unlock! app
De app is niet zomaar een extraatje, maar heeft veel leuke en noodzakelijke opties.

Naast de belangrijke app gebruik je voornamelijk kaarten tijdens het spelen. Je moet immers proberen van de ene kaart naar de andere te gaan. Elke kaart heeft een nummer, en door puzzels op te lossen krijg je nieuwe nummers waarvan je de corresponderende kaart dan mag gebruiken. Indien een kaart niet meer nodig is, zal het nummer daarvan dan op een volgende kaart met een streep erdoor staan, zodat je goed weet welke kaarten je mag wegleggen. Op de meeste kaarten zelf staat er geen puzzel, maar eerder een onderdeel ervan. Zo moet je vaak kaarten logisch combineren, zoals bij een sleutel en een kist. Dan tel je de nummers van beide kaarten op en het nieuwe nummer is hopelijk je volgende kaart. Je moet er goed over nadenken, want een foute combinatie maken, zoals een sleutel en een televisie samenleggen wanneer je gewoon alle combinaties wil uittesten, kan resulteren in straftijd.

Unlock! mistake
Na te gokken een grote fout maken, kost je tijd.

Elk onderdeel van een kaart, zoals de tekening, uitleg of nog meer, kan belangrijk zijn om raadsels op te lossen of de volgende juiste kaart te vinden. Andere kaarten verwijzen je dan weer door naar de app, geven je hints die je pas later in het spel kan gebruiken, wijzigen een bepaald nummer, of hebben een code nodig die je ergens anders moet vinden. Ten slotte kan je heel soms ook verborgen cijfers ergens in een tekening op een kaart vinden, maar dit is eerlijk gezegd niet altijd even goed gedaan. Gelukkig kan je de app je hints laten geven over waar je deze cijfers kan vinden, zodat je niet vast komt te zitten en de bijhorende kaarten mag nemen.

Unlock! combinations
Door deze kaarten te combineren, mag je kaart 46 bekijken (11+35).

Zoals bij vele spellen met puzzels zal je opgelaten zijn wanneer je een raadsel oplost, en terneergeslagen of gefrustreerd als je een bepaalde link (al dan niet terwijl je de oplossing kent) niet kan vinden. Wij vonden bijna alle puzzels eerlijk en doenbaar, maar soms moesten we toch de wenkbrauwen fronsen bij een of twee logische denksprongen die gemaakt werden. Ook mag je niet te veel treuzelen of fouten maken, want de timer is redelijk streng. Ten slotte zijn sommige gimmicks, zoals maar een hand mogen gebruiken of op een kaart rondzwerven, op het eerste zicht leuk, maar verliezen ze al snel hun aantrekkingskracht.

Immersie

Elk scenario heeft zijn eigen verhaal, en ook zijn eigen stijl die je in de tekeningen en op de kaarten kan terugvinden. Zo krijg je prachtige kindertekeningen bij De Nacht van de Boemannen en word je in Het Laatste Verhaal van Sheherazade perfect in een Arabische wereld ondergedompeld. Ten slotte geeft de passende muziek op de achtergrond het spelen ook nog net dat beetje extra sfeer.

Unlock! numbers
De kaarten zijn schitterend getekend.

Unlock! Exotische Avonturen: Conclusie

Wie houdt van escape rooms of denkspellen, zal met Unlock! Exotische Avonturen zeker aan zijn trekken komen. Het concept met de kaarten is leuk gedaan (hoewel de verborgen nummers niet altijd even duidelijk zijn) en de speciale app is een schitterend en uniek element dat je op verschillende manieren zal moeten gebruiken. Hoewel je het spel in principe alleen kan spelen, is het uiteraard ook leuker om met meerdere spelers de juiste oplossingen te vinden. Persoonlijk vonden wij het laatste scenario minder goed dan de eerste twee, maar uiteindelijk hebben we ons wel nog steeds geamuseerd. Zoals gebruikelijk bij dit soort spellen, kan je elk scenario normaal gezien slechts één keer spelen, maar kan je ook wel nieuwe spelers ervan laten genieten terwijl jij alles een beetje leidt.

Geïnteresseerd in andere denkspellen van Asmodee?

Lees hier onze review van Sherlock Holmes Consulting Detective: Jack the Ripper and West End Stories.

Doordenker