Luigi’s Mansion 3 E3 hands-on: spoopy sequel

0

Na het excellente Luigi’s Mansion: Dark Moon op de Nintendo 3DS mag het niemand verbazen dat Next Level Games opnieuw aan de slag mocht met de franchise. Onder het alziende oog van Nintendo moet de Canadese studio vermijden om de fouten van het misplaatste Metroid Prime: Federation Force te herhalen. En van wat ik reeds kon spelen op de E3-beurs is Luigi’s Mansion 3 goed op weg om dat te doen.

Luigi’s Mansion was één van de games die bij de lancering van de GameCube in 2001 verscheen. Alhoewel fans in eerste instantie teleurgesteld waren door het ontbreken van een echte Mario-game werd Luigi’s Mansion in de komende jaren omarmd als een echte cult hit. In deze nieuwe game komt Luigi op vakantie bedrogen uit als blijkt dat het hotel waar hij en zijn vrienden verblijven niet alleen behekst lijkt, maar ook nog eens zijn reisgenoten op mysterieuze wijze laat verdwijnen. Het is aan onze groengemutste loodgieter om orde op zaken te stellen. Bijgestaan door zijn trouwe viervoeter Polterpup en de technische bijstand van professor E. Gadd gaat onze held vol goede moed (niet dus) aan de slag.

luigi's mansion 3 nintendo switch

Luigi’s Mansion 3 had wat mij betreft de beste beursstand van E3. De gesloten booth was ingericht als het haunted hotel uit de game, helemaal compleet met geprojecteerde geesten, rondvliegende vleermuizen en rook die over de vloer rolde terwijl je aan het spelen was. Buiten stond zelfs een bellboy om de gasten te verwelkomen! Knap gedaan.

© Nintendo

De missie-structuur uit Dark Moon waarbij de speler verschillende keren dezelfde omgeving moest verkennen, is verleden tijd. Deze was destijds ingevoerd om de game makkelijker speelbaar te maken in korte stukjes, maar de Switch-versie gaat terug naar de roots. Het hotel is wel nog steeds onderverdeeld in verschillende verdiepingen, elk met hun eigen thema. In de demo die ik mocht spelen, waande ik me in een middeleeuws kasteel. Ook het baasgevecht was zodanig overtuigend in thema dat ik de Nintendo-rep vroeg of Luigi zich eigenlijk wel nog steeds in het hotel bevond, wat wel degelijk het geval was. Alles is tot in de puntjes afgewerkt en heeft enorm veel charme.

De belichting in deze game is, zoals verwacht, subliem. Ook zijn de omgevingen alles behalve statisch. Met de Poltergust G-00 in de hand kan je tafellakens en gordijnen opzuigen, lucht blazen op een propeller om zo een lift naar beneden te laten komen, met een zuignap een losse steen uit de muur trekken om een geheim item te verhullen en natuurlijk – niet te vergeten – het hotel vakkundig spookvrij maken.

© Nintendo

Luigi heeft een heel arsenaal aan gadgets ter beschikking, waaronder ook enkele nieuwe handigheden. Zo is er, zoals al vernoemd, een soort van zuignap (het leek een ontstopper en nu krijg ik dat mentaal beeld niet meer uit mijn hoofd) die je kan afvuren, een stroboscoop om de positie van spoken te onthullen (niet helemaal zeker of die in de vorige game ook al beschikbaar was) en kan je deze bovendien tijdens het opzuigen heen en weer slingeren waardoor je er zowel de omgeving als andere spoken mee kan raken. Maar de grootste verandering is toch wel de introductie van Gooigi. Deze slijmerige dubbelganger is de nieuwste uitvinding van professor E. Gadd en kan ingezet worden om voor Luigi onbereikbare plekken te bereiken.

© Nintendo

Zo kon ik in de middeleeuwse verdieping van het hotel als Gooigi doorheen het traliewerk van de kerker heen, iets wat met onze gewone Luigi onmogelijk was. Gooigi is echter niet ideaal voor elke omstandigheid. Zo lost hij op wanneer hij in aanraking komt met water en kan hij bijvoorbeeld geen deuren openen. Terwijl je als één van de twee op stap bent, blijft Luigi als in een trance ter plekke en zoomt de camera uit als je te ver van elkaar gaat bewegen. Je kan je originele vorm dus nooit lang achterlaten. Net zoals in de port van Luigi’s Mansion voor 3DS kan een tweede speler de controle over Gooigi nemen, maar in deze game ligt de nadruk meer op het samen oplossen van puzzels in plaats van het helpen van een onervaren speler.

© Nintendo

Tijdens de Nintendo Direct kregen we ook meer informatie over de multiplayer-modus van Luigi’s Mansion 3, al heb ik deze niet kunnen spelen. Van wat ik kon zien, is dit opnieuw een modus waarin verschillende Luigi’s het moeten opnemen tegen een horde aan vijanden. Samenwerken lijkt noodzakelijk, en in lokale multiplayer kunnen er zelfs tot acht spelers aan de slag – online blijf je beperkt tot vier.

Ik was heel erg onder de indruk van Luigi’s Mansion 3. De game lijkt veel uitgebreider en robuuster dan zijn voorgangers, met de charme die iets verloren gegaan was in het vervolg op 3DS opnieuw intact. Nintendo wou nog geen releasedatum lossen, maar ik zou gokken dat we rond Halloween opnieuw de knikkende knieën en klapperende tanden van Luigi door de luidsprekers van onze Switch zullen horen.

Luigi’s Mansion 3 verschijnt in 2019 voor de Nintendo Switch.

Share.

About Author

Yves Doutreligne

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties