We willen jouw mening!

Vul onze vragenlijst in en win duotickets van Kinepolis of Batman figurines van Worlds' End Comics.

Deelnemen

Link’s Awakening E3 hands-on: de schattigste Zelda

1

The Legend of Zelda: Link’s Awakening was één van de drie grote blikvangers die de Nintendo-stand op E3 mochten sieren. Tijdens de Nintendo Direct kwamen we te weten dat de game reeds in September zal verschijnen, maar dat maakt het wachten er niet makkelijker op. Deze schattige remake van de Game Boy-game uit 1993 staat als Zelda-fan hoog op mijn lijstje van potentiële Game of the Year-kandidaten. Op de E3-beurs mochten we de eerste 15 minuten van de game testen, van het moment dat Link aanspoelt op het strand van Koholint Island tot en met de eerste dungeon in de game.

Link’s Awakening is altijd al een beetje een buitenbeentje geweest in de Zelda-reeks. Niet alleen komt het titulaire personage Zelda helemaal niet voor in de game, het speelt zich evenmin af in Hyrule en nergens is er sprake van de legendarische Triforce. Link’s Awakening is dan ook niet ontwikkeld door het team dat de eerste drie games in de reeks voor hun rekening nam. Wat oorspronkelijk startte als een port van A Link to the Past groeide onder leiding van Miyamoto’s rechterhand Takashi Tezuka uit tot één van de meest geliefde games voor Nintendo’s eerste draagbare console.

the legend of zelda link's awakening switch remake

© Nintendo

Wat meteen opvalt is de prachtige grafische stijl die Nintendo ontwikkeld heeft voor deze game. De wereld is vormgegeven alsof het een tot leven gekomen miniatuurwereld is vol met speelgoedfiguurtjes. Het is een perfecte fit voor de transformatie naar 3D van de Game Boy-esthetiek. De personages zijn met veel liefde geanimeerd en brachten tijdens het spelen geregeld een glimlach op m’n gezicht. De manier waarop Link bijvoorbeeld rondhuppelt of de expressie op de gezichten van de personages zijn soms té schattig voor woorden. Bovendien is deze nieuwe, kleurrijke wereld nu ook één naadloos geheel. Geen overgangen meer van scherm naar scherm zoals in het origineel.

the legend of zelda link's awakening switch remake

Link’s Awakening zit ook vol met kleine aanpassingen volgens de moderne game-standaarden die de hele ervaring veel aangenamer maken. Eentje daarvan is dat je in deze remake nu je zwaard en schild altijd kan gebruiken zonder constant naar het menu te moeten gaan om één van de twee te wisselen voor een ander item. De Switch heeft uiteraard meer knoppen dan de Game Boy, dus dit is een logische en welgekomen evolutie. Ook heb je nu een handige interactieve map ter beschikking, zoals dat het geval was in het recente Breath of the Wild. Je kan een waypoint plaatsen om je de weg te wijzen of icoontjes zetten bij belangrijke locaties die je later makkelijk terug wil vinden. Ook is er een logboek met alle dialogen in de game waarin je passages kan herlezen die je misschien gemist zou hebben.

the legend of zelda link's awakening switch remake

© Nintendo

Wat ook een hele transformatie heeft doorgemaakt, is de soundtrack van de game. De melodieën zaten reeds goed, echter nu zijn het niet langer chiptunes maar volledig instrumentale versies. Omdat de demo-units in de business area van Nintendo geen hoofdtelefoon hadden, kon ik er de muziek niet altijd even goed horen, maar net als jullie ben ik op YouTube de muziek achteraf gaan beluisteren in de trailer en de Treehouse Live-video.

the legend of zelda link's awakening switch remake

© Nintendo

Ik herinner me Link’s Awakening vooral omdat ik de dungeons en boss fights eigenlijk beter vond dan A Link To The Past, wat verrassend was voor een Game Boy-game. Gelukkig is er praktisch niks veranderd aan de lay-out van deze game, met dezelfde fantastische puzzels en geheime items hier en daar op exact dezelfde plaats verstopt. Ook de quirky mix van het Zelda– en Mario-universum is bewaard gebleven (zie Chomp Chomp of de 2D side-scrolling in dungeons, een resultaat van de kruisbestuiving tussen de toenmalige ontwikkelingsteams). Komt hier ook nog eens bij dat je in Link’s Awakening je eigen dungeons kan samenstellen. Elke keer je namelijk een dungeon verslaat, unlock je de kamers uit deze kerker als puzzelstukken die je kan gebruiken om er zelf eentje samen te stellen. Zo heeft deze game in feite een eigen randomizer-modus waarmee je samen met je vrienden kan proberen om de beste tijd neer te zetten in je eigen random dungeon. Producer Eiji Aonuma liet al weten dat als deze feature populair genoeg blijkt ze eventueel willen overwegen om een soort Legend of Zelda Maker op de markt te brengen. (*internal screaming*)

the legend of zelda link's awakening switch remake

© Nintendo

Deze remake van Link’s Awakening lijkt de magie van het origineel zo goed mogelijk te bewaren, door niet te veel te sleutelen aan de succesformule die de Game Boy-game zo speciaal maakte. Zo kan ook een nieuwe generatie gamers het geheim van Koholint Island ontrafelen. Ik kan alvast niet wachten om het allemaal te herbeleven.

Link’s Awakening spoelt op 20 september aan op Nintendo Switch.

Share.

About Author

Yves Doutreligne

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties