harry potter wizards unite

Harry Potter: Wizards Unite review – de Wizarding World in je hand

Portkey Games, Niantic, en Warner Bros Games slaan de handen in elkaar om de magische Harry Potter-wereld ook in de onze echte Dreuzelwereld een plaats te geven. Wat houdt Harry Potter: Wizards Unite precies in? En aangezien het spel van dezelfde makers is als Pokémon GO, hoe verhoudt het zich tot zijn extreem populaire voorganger? Wordt Wizards Unite de hype van de zomer?

De Magische dreuzelwereld

Harry Potter Wizards Unite
Je kan zelf je volledige tovenaarsidentiteit ingeven. Linken naar Pottermore ontbreken helaas wel.

Harry Potter: Wizards Unite bevat veel, heel veel content. Zoveel inhoud dat je er bij het starten misschien wel wat door overweldigd kan worden. Ik moet toegeven dat dat bij mij persoonlijk toch wel het geval was. Goed nieuws echter, het (verzamel)spel is van zo’n hoge kwaliteit dat je toch telkens terugkeert om de zaken wat meer uit te zoeken.

Het eerste wat opvalt, is hoe mooi de game is vormgegeven. Ik sta persoonlijk echt versteld van de animaties van de Troebelaars en Gevondelingen. Ook de Herbergen, Kassen en Vestingen zien er zowel op de kaart, en eens erbinnen erg mooi uit op je smartphone. De makers zijn erin geslaagd om de look en feel die we ondertussen kennen van de boeken en films over te brengen naar het smartphonescherm. Zo vliegen er uilen en papieren vliegtuigjes (ministerieberichten) heen en weer boven de kaart van de game om dat stuk net iets magischer en dynamischer te maken.

Het hoofddoel van de game is net zoals in Pokémon GO om zoveel mogelijk zaken te verzamelen. Hier geen Pokémon maar Gevondelingen. Daar waar we gewoon een Pokéball gooien naar het Pocket Monster, moeten we hier eerst een Spoor vinden waarin we een Troebelaar kunnen verslaan door een spreuk op het scherm te tekenen om zo de Gevondeling te bemachtigen en terug te sturen naar de juiste plek en tijd. Het tekenen van die spreuk is trouwens een gameplay-element dat we al in eerdere Harry Potter-games zijn tegengekomen. Ik moet wel toegeven dat de spreuk snel en nauwkeurig genoeg tekenen niet altijd even gemakkelijk is en er dus wel kans is dat je Troebelaar de Gevondeling niet lost en je het element niet kan bemachtigen.

Ik sta echt versteld van de kwaliteit van de Troebelaars, Gevondelingen en algemene vormgeving van deze game.

Harry Potter Wizards Unite
Sporen met daarin een Gevondeling (Geheugensteen) en een Troebelaar (slechte tovenaar) verschijnen rondom je op de kaart en versla je door een spreuk te tekenen.

Om Troebelaars, magische beesten, slechte tovenaars, sloten, en meer, te verslaan met spreuken heb je energie nodig. Geen nood, het is hier niet zoals in van die puzzelspelletjes waar je maar vijf energiepunten hebt. Je start hier al met zo’n 75 energiepunten die je makkelijk kan vullen door langs te gaan bij Herbergen. In de Kassen vind je dan weer planten waarvan je items kan krijgen om toverdranken te maken die je stats omhoog krikken tijdens het Sporenzoeken en het beschermen van Vestingen. Je kan er ook zelf zaadjes planten.

De Vestingen zijn een stuk inventiever dan het simpele getik op je scherm bij een Pokémon-gym.

De Vestingen zijn dan weer het antwoord op de gyms van Pokémon GO. Het doel hier is zoveel mogelijk kamers in de Vesting van monsters en duistere tovenaars te ontdoen. Je kan dit op je eentje maar vrienden en kennissen kunnen ook meehelpen. Het is hier dat de Runen en Roepingen hun intrede doen. Daarover later meer. Door deze Vestingen te spelen, verlies je ook wel snel een hele hoop energie want in tegenstelling tot de Troebelaars vechten je tegenstanders hier wel terug, wat ervoor zorgt dat je extra veel spreuken dient te tekenen. Gameplay-gewijs zitten de Vestingen ook wel leuk ineen. Het is wat moeilijk om tekstueel uit te leggen maar je bent wel eventjes bezig met een Vesting. Het is voornamelijk een stuk inventiever dan het simpele getik op je scherm bij een Pokémon-gym.

Harry Potter Wizards Unite
Op de kaart vind je ook Herbergen, Kassen en Vestingen.

The Wizarding World

Alles hierboven vat ongeveer samen wat je kan doen terwijl je echt op wandel bent. Eens terug thuis of op het gemak op een terrasje of een bankje kan je net iets dieper het spel in gaan om te ontdekken wat je nu eigenlijk allemaal verzamelt en hoe je beter kan worden in je Roeping.

Daar waar je in Pokémon GO de Pokédex vult, is het de bedoeling dat je in Wizards Unite het register aanvult. Het register houdt voor jou bij welke Gevondelingen je al bent tegengekomen en in welke mate je die al in hun volledigheid hebt kunnen terugsturen naar hun juiste locatie. De Gevondelingen zijn verdeeld in categorieën. Momenteel zijn dat tien verschillende elementen uit de Harry Potter-wereld waarrond je Sporen en dus Gevondelingen kan vinden op de kaart in het spel. Deze gaan van ‘Verzorging van Fabeldieren’ over ‘Zweinstein’ tot ‘Vreemdigheden’. Daarnaast heeft iedere categorie dan nog eens een aantal plekken waarin je de Gevondelingen kan plakken. Zo plak je de elementen van de ‘Zwarte Kunsten’ in de ‘Verdonkeremaansteeg’, het ‘Atrium gevallen Ministerie’ en ‘Odius en Oorlof’. Het is door die verzameling compleet te maken dat je Runen wint en zo verder kan in Vestingen.

Harry Potter Wizards Unite
Het register houdt, aan de hand van een plakboek, alles bij wat je vindt.

Daarnaast heeft het register ook nog een onderdeel Uitdagingen en Mysteries. Onder Uitdagingen worden de elementen verzameld die je vrijspeelt tijdens het verdedigen van Vestingen terwijl de Mysteries de rode draad moeten vormen doorheen het verhaal van de game. Er zijn ook nog evenementen waarbij je tijdelijke Gevondelingen moet zien te vinden en verzamelen.

Naast het register heb je dan nog een Kluis waarin alle bruikbare items worden samengehouden. Hier vind je alle elementen die moeten helpen bij toverdranken, Viavia’s en Vestingen. Het is ook hier waar je het meeste geld in kan uitgeven als je daarvoor kiest. Je brouwt in Wizards Unite zelf je toverdrankjes met de ingrediënten die je tegenkomt op de kaart of die je krijgt van Kassen en Gevondelingen. Je kan die ingrediënten en drankjes ook gewoon bijkopen met de in-game currency. De gekochte muntjes kunnen dan ook gebruikt worden om het maken ervan wat te versnellen.

De Viavia’s zijn dan weer een antwoord op de eieren van Pokémon GO. Deze dien je uit te lopen aan de hand van een sleutel om te activeren. Net zoals in Pokémon GO heb je één sleutel die je constant kan gebruiken en kan je er extra bijkopen. Eens geactiveerd kan je er een AR-plek mee instappen op zoek naar calamiteiten of Gevondelingen die je verder kunnen helpen het verhaal op te lossen. Die AR-plek stap je dus virtueel binnen via je smartphonescherm. Het ronddraaien binnenin loopt trouwens zo vlot dat het precies is of je echt binnenin Hagrids hut staat bijvoorbeeld.

Harry Potter Wizards Unite
Je koffer herbergt naast het register nog veel meer.

Het spel is zeer uitgebreid en net op het randje van ingewikkeld.

Onder de tap Roeping krijg je de kans om een Magisch beroep uit te oefenen. Je hebt de keuze uit Schouwer, Magie-Zoöloog en Professor. Elk hebben ze hun eigen zwakte en sterkte, wat tijdens Vestinggevechten voor een nieuw element zorgt in wie eventueel welke vijand aanpakt. Een leuke vondst van de makers die het spel net iets uitgebreider maakt voor de meer competitief ingestelde spelers. Je kan het spel ook in je eentje blijven spelen, al worden de Vestingen naarmate je hogere kamers binnengaat natuurlijk ook wel steeds moeilijker en energie-intensief. Je kan hier ook ‘lessen’ volgen die je spreuken en kennis over je gekozen beroep versterken, waardoor je nog beter tegen Troebelaars en Vestingen gewapend bent.

De Magische Calamiteit

Harry Potter Wizards Unite
Het onderzoek naar de Calamiteit doe je met de hulp van Constance Piekeraar en enkele Harry Potter-kennissen.

Als alles hierboven nog niet genoeg content voor je is, hangt alles nog wat samen met een verhaal. Het is namelijk niet zomaar dat die Troebelaars en Gevondelingen plots in de Dreuzelwereld verschijnen. Blijkbaar is er iets gebeurd, wat de Calamiteit wordt genoemd, die ervoor zorgt dat elementen uit de Magische wereld naar boven komen in de Dreuzelwereld. Het ministerie zit dan ook met de handen in het haar en is samen op zoek met hun beste en bekendste schouwers naar wat de Calamiteit juist is. We worden voornamelijk bijgestaan door Constance Piekeraar die ons helpt alles te begrijpen aan de hand van opdrachtjes. Het is in gesprekjes met haar dat ook Harry Potter en Hermelien af en toe ten tonele verschijnen om iets meer info te geven over wat er allemaal aan het gebeuren is.

Waarschijnlijk zal dit vage verhaaltje me op de lange termijn in het spelletje houden. Zoals vele Potterheads ben ik altijd wel blij met meer content die zich in de wereld afspeelt. Voor mensen die niet meteen iets hebben met de Wizarding World vrees ik dat Harry Potter: Wizards Unite niet veel zal bieden tenzij het hen lukt om het als een verzamelgame te gaan zien zoals dat bij Pokémon GO net iets makkelijker is. Het spel is, zoals je hierboven wel merkt, ook gewoon zeer uitgebreid en net op het randje van ingewikkeld. Niet per se ingewikkeld omdat je voorkennis dient te hebben. Op dat vlak valt het vrij goed mee. Maar er zijn zodanig veel elementen om te verzamelen en te gebruiken of die je nodig hebt, dat ik me zeer goed kan voorstellen dat mensen er geen begin zullen aan zien en het spel snel weer links zullen laten liggen.

Harry Potter: Wizards Unite is momenteel beschikbaar in de App Store en Google Play.

Magisch

Harry Potter: Wizards Unite
4 5 0 1
Zegt Pokémon GO je niet zo veel omdat het thema je niet ligt of omdat het eigenlijk gewoon veel te simpel is? Dan is Wizards Unite waarschijnlijk een zeer waardig alternatief! Het spel bouwt verder op wat we kennen van Pokémon GO maar heeft alles net iets meer uitgediept, wat het spel in het begin wat ingewikkelder maakt. Op de lange termijn zorgt dit dan wel weer voor een uitgebreidere gameplay-ervaring.
4/5
0