Spider-Man: No Way Home review – vat vol emotie

Normaal missen we bij Geekster nooit een persvisie van een Marvelfilm zodat we jullie voor de release al wat kunnen hypen of verwachtingen wat bijsturen waar nodig. Maar het leven van vrijwilligers betekent, net als dat van een superheld, dat wat je bent “during the day” al eens roet in het eten kan gooien. “By night” zijn we dan weer sowieso present op de openingsdag, dus bezorgen we jullie alsnog onze spoilervrije gedachten over Spider-Man: No Way Home, toch wel de meest geanticipeerde film van het jaar.

Much ado about Spidey

Het is al anderhalf jaar geleden dat Spider-Man: Far From Home in de laatste minuten een bommetje dropte. Voor de eerste keer in de geschiedenis van liveaction Spider-Manfilms werd de identiteit van de gemaskerde buurtheld onthuld. Mysterio (Jake Gyllenhaal) beschuldigde hem dan ook nog eens van zijn dood. No Way Home pikt de draad precies op dat moment ook op. Het duiveltje is uit het doosje, waardoor Peter (Tom Holland), MJ (Zendaya), Ned (Jacob Batalon) en tante May (Marisa Tomei) meteen in het oog van de mediastorm zitten. Dat heeft meteen praktische gevolgen die Peter nog meer schuldgevoel bezorgen.

spider-man: no way home
© Columbia Pictures / Sony Pictures / Marvel Studios

Het geheel is zo meta als maar zijn kan.

Daarom vraagt hij aan Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) om iedereen te laten vergeten dat hij Spider-Man is. Hij bedenkt zich echter mid-spreuk en wil dat de mensen die al wisten dat hij Spider-Man was, dat nog steeds zullen weten. De spreuk loopt daardoor niet helemaal zoals gepland. Plots beginnen er vanuit alle universa slechteriken te arriveren die al eens tegen Peter Parker gevochten hebben. Alleen niet de Peter uit de MCU-continuïteit. Samen met Doctor Strange, MJ en Ned moet hij ze dus zien terug te sturen voor het multiverse breekt.

Geesten uit het Spider-verleden

Dit is wat we weten uit de trailers en meer zeggen wij dus ook niet. (Voor speculatie kon je bij onze podcast terecht.) We dachten in Far From Home al dat het multiverse bestond (damn you, Quentin Beck), maar het echte startschot werd gegeven in Loki en hier gaan ze ermee aan de haal op geniale wijze. Als je fan bent van alle generaties Spider-Manfilms is deze film echt voor jou gemaakt. Het is een genot om iconen zoals Willem Dafoe en Alfred Molina terug in hun personages te zien kruipen. Voor sommigen zal het dan weer minder in de smaak vallen dat ook de villains van de Amazing Spider-Man-films als even belangrijk worden gezien. Al krijgen Dafoe en Molina terecht het meeste schermtijd.

spider-man: no way home

Doorheen alles blijft Tom Holland wel echt het anker van deze film.

Het geheel is zo meta als maar zijn kan. Voor iemand die even hard fan is van de verhalen als van de productie erachter, is het dan ook heel leuk om de verschillende generaties te zien interageren. Er vallen steekjes en meta-grappen genoeg, zoals de vraag of Electro een make-over heeft gehad en de terugkeer van een paar bekende quotes. Het is daarnaast ook interessant om die oude rotten met deze heel jeugdige Peter te zien omgaan. Doorheen alles blijft Tom Holland wel echt het anker van deze film. Want het blijft niet bij grappen en grollen alleen, en Holland levert in die momenten vaak zijn beste werk.

Feestje voor de fans

De frisheid qua verhaal is in vergelijking met vooral Homecoming wel wat weg. We weten tegen wie hij het opneemt, dus dat mysterie is er niet meer. Maar zoals Hawkeye nu ook bewijst, deze verhalen hoeven niet altijd de hele wereld op z’n kop te zetten om vermakelijk te zijn. Het beste wat overeind blijft uit de vorige films is de geweldige vriendschap tussen Peter, MJ en Ned. Hun dialogen blijven toch vaak een hoogtepunt. Ook omdat Jon Watts niet altijd de meest dynamische actieregisseur is.

spider-man: no way home

Uiteindelijk wordt Spider-Man en Peter Parker hier gevierd, en wat een feestje is het.

Het nadeel van dit alles is wel, als je niet veel hebt met de oude films zal deze je waarschijnlijk ietsje kouder laten. Het doel van deze film is dus duidelijk, want als je dat wel hebt, beleef je de tijd van je leven. Nostalgie is iets krachtigs en door een paar goeie twists (verwacht en minder verwacht) werd er dan ook in onze screening wel wat afgeschreeuwd. Deze film heeft dan ook best wat momenten die me het gevoel gaven van Thor die aankomt in Wakanda uit Infinity War. De toekomst van Peter en de franchise op zich is ook best intrigerend te noemen. Uiteindelijk wordt Spider-Man en Peter Parker hier gevierd, en wat een feestje is het.

Spider-Man: No Way Home is nu te zien in de bioscoop. Verwacht je ook aan een Castard-special volgende week en de spoilerbijbel binnenkort.

Wow

spider-man: no way home
5 5 0 1
Spider-Man: No Way Home moest tegen zware verwachtingen opboksen maar lost ze wat ons betreft helemaal in. Tom Holland blijft het anker van de film, en toch is het een genot om de golden oldies met hem te zien omgaan. Het vermoedelijk laatste deel van de trilogie is een waar Spider-feestje.
5/5
0