Joker review: spot niet met Joaquin Phoenix

Waar Marvel één universum gecreëerd heeft, pakt DC het helemaal anders aan. DC spiegelt hun films & series meer aan de stripwereld. Hetzelfde personage wordt door verschillende schrijvers telkens anders neergezet. Er worden verschillende universums naast elkaar gebouwd die al dan niet kunnen kruisen. Zo ben ik de films van DC ook beginnen te zien en dat scheelt me een hoop kopzorgen. Op deze manier kon ik uitkijken naar hun laatste telg, Joker. Deze keer vertolkt door Joaquin Phoenix. Benieuwd of hij de grote schoenen van Heath Ledger kan vullen.

Het is niet altijd makkelijk

Deze film gaat inderdaad over de clownprins van de misdaad die we kennen uit de wereld van Batman. En ja, deze film staat los van The Dark Knight-trilogie, The Justice League, Suicide Squad, de reeks Gotham, Arrow, Supergirl, The Flash, enfin je snapt me wel. Regisseur Todd Phillips zou de film liefst plaatsen onder een nieuw label net zoals bij de comics: DC Black. Een label waaronder een reeks films gebaseerd op DC-stripverhalen zouden kunnen verschijnen. Warner Bros. lijkt hier nog niet meteen in te volgen.

Phillips (Road Trip, The Hangover Trilogy) brengt je met deze film een nieuwe variant op het ontstaan van Batmans aartsrivaal Joker. Hij schreef het script samen met Scott Silver (Requiem For A Dream, 8 Mile & The Fighter). Hoewel vreemd op papier lijkt de mix van beide achtergronden perfect voor een personage als de Joker. Phillips vond zijn inspiratie in films zoals Taxi Driver, The King of Comedy & Raging Bull (Martin Scorsese) om een donkere sfeer neer te zetten. Om die invloeden zo goed mogelijk over te brengen, vroeg Phillips hulp aan Emma Tillinger Koskoff: een producente die vaak werkt op films van Scorsese.

Een lach en een traan

Gotham is geïnspireerd op een New York uit 1981. Zowel de uitstraling van de wijken als de waargebeurde nieuwsberichten over superratten.

De film start meteen met een close-up van Phoenix zijn personage Arthur Fleck. Deze brengt zijn make-up aan om als uitzendclown denigrerende klusjes uit te voeren. Bijna de hele film lang blijft de camera ingezoomd op Phoenix. Zo word je makkelijk meegezogen in het trieste leven van Arthur. In zijn donker appartementje woont hij samen met zijn dementerende moeder, overtuigend en breekbaar gespeeld door Frances Conroy (Six Feet Under, American Horror Story)

Na zijn zielig baantje keert Arthur elke dag terug naar zijn trieste thuissituatie door de gure straten van Gotham. Deze keer is de stad geïnspireerd op een New York uit 1981. Zowel de uitstraling van de wijken als de waargebeurde nieuwsberichten over superratten. Ondertussen wil Thomas Wayne, vader van de kleine Bruce, burgemeester worden. Hij belooft om de arme stakkers, die hij spottend clowns noemt, te helpen vanuit zijn slimme ondernemerschap. De familie Wayne is voornamelijk aanwezig in een kleinere rol om de sociale onrust te illustreren. De kloof tussen arm en rijk in de stad speelt op de achtergrond als een tikkende tijdbom.

Beetje bij beetje krijg je meer inzicht in Arthurs leven en denken. Zijn psychiatrische achtergrond en huidige stoornissen houden hem tegen om connecties te leggen met anderen. Zijn enig echte contact is met de sociale werker die hem wekelijks opvolgt. Zij geeft Arthur de medicatie die hem, samen met zijn droom om een grote stand-upcomedian te worden, overeind moet houden. Wanneer het sociale programma wordt afgeschaft wegens budgetbesparingen zien we Arthur geleidelijk aan afdalen naar verdoemenis.

Dag Oscar, dit is Joaquin

Je ziet Phoenix alle emoties van het menselijke spectrum bovenhalen met verve. Hij springt van euforisch naar depressief onder het lachen heen. Je hebt het zelfs niet meteen door wanneer het gebeurt. Het zijn die momenten waarop de Joker helemaal tot leven komt. Sommigen zullen zijn vertolking overdreven vinden, maar binnen de wereld van mentale stoornissen en antihelden kreeg ik er kippenvel van. De rol is op Phoenix zijn lijf geschreven en dat mag je letterlijk nemen. De man is hiervoor 20 kg afgevallen. Het maakt hem niet alleen mentaal, maar ook fysiek breekbaar en ziekelijk. Wanneer we eindelijk de Joker te zien krijgen, klopt het plaatje helemaal.

Phoenix wordt ondersteund door een sterke cast, maar wel op de verre achtergrond. Robert de Niro is geloofwaardig als een amicale tv-presentator met flair. We zien hem enkele keren verschijnen om het plot wat aan elkaar te rijgen waar nodig. Zazie Beetz (Atlanta, Deadpool 2) speelt de buurvrouw van Arthur. Haar verhaallijn is helaas de enige die me niet kon bekoren. Haar acteerprestaties zijn top, maar naar mijn gevoel is haar verhaal overbodig. Kleine vermelding voor haar Atlanta-collega Brian Tyree Henry die ook kort te zien is in de film.

In de cinema of wachten tot thuis?

Probeer de film te bekijken zoals de makers die zelf omschrijven: als een psychologische triller. Met die gedachte zat ik echt op het puntje van mijn stoel.

Ik las enkele recensies die de film afstraffen voor de onderliggende politieke en maatschappelijke thema’s. Deze zouden misbruikt worden om de film edgy te maken op een luie manier. Daarnaast steekt regisseur Phillips zijn inspiratie uit de Scorsese-films niet onder stoelen of banken. Maar toch voelt dit eerder aan als plagiaat dan een eerbetoon.

Wil je Joker beoordelen als een arthousefilm die mensen aan het denken moet zetten? Dan zou je dat inderdaad allemaal kunnen zeggen. Maar probeer de film te bekijken zoals de makers die zelf omschrijven: als een psychologische triller. Met die gedachte zat ik echt op het puntje van mijn stoel.

Joker

Bijna elke scène werd zeer nauwgezet in beeld gebracht. De lichtinval op de verschillende personages zorgde vaak voor een duidelijk contrast. Het kleurgebruik, de warme of koude tinten leveren een extra dimensie in het verhaal. Lawrence Sher (Garden State, Godzilla: King of the Monsters) heeft een fantastisch oog als cinematograaf. Wanneer de spanning stijgt, wordt beeld bijna ingewisseld voor een muzikale begeleiding. Hildur Guðnadóttir, de componiste (Chernobyl), heeft me af en toe zware rillingen gegeven. Dat deed ze met behulp van enkele strijkinstrumenten die door merg en been gaan. Ik heb alles gekregen waarom ik een film in de cinema wil zien.

In het kort

Is Joker een aanrader? Jazeker! De invloeden van Scorsese losgelaten op één van DC’s bekendste comic book villains zorgen voor een entertainende filmische ervaring. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

De film is vanaf 2 oktober uit in de Belgische cinemazalen.

0