knives_out_review

Knives Out review: onversneden plezier

Rian Johnson doet met Knives Out waar Kenneth Branagh twee jaar geleden met Murder On the Orient Express helaas niet in slaagde. Zijn whodunit is ongelofelijk entertainend en brengt het beste in zijn uitstekende cast naar boven. De regisseur zakte af naar Film Fest Gent met zijn neef, componist Nathan Johnson, om zijn nieuwste prent voor te stellen.

De uiterst succesvolle misdaadschrijver Harlan Thrombey (Christopher Plummer) nodigt zijn familie uit voor zijn 85e verjaardagsfeest. Dat blijkt een bonte verzameling te zijn. Dochter Linda (Jamie Lee Curtis) richtte haar eigen succesvolle bedrijf op met haar man Richard (Don Johnson), terwijl haar broer Walt (Michael Shannon) de boeken van hun vader uitgeeft. Joni Thrombey (Toni Collette, Unbelievable, Hereditary), de weduwe van Linda en Walts overleden broer, heeft haar eigen cosmeticalijn opgericht met de hulp van Harlan. Hij betaalt ook het inschrijvingsgeld voor haar dochter Meg (Katharine Langford). Ten slotte zijn er nog kleinzoon Jacob (Jaeden Martell, It), die aan zijn smartphone gekluisterd is, en Ransom (Chris Evans), het zwarte schaap van de familie. Ook zijn vaste bedienden Marta (Ana de Armas, Blade Runner 2049) en Fran (Edi Patterson) zijn van de partij. Nu de verdachten opgesomd zijn, zal het je niet verbazen: Harlan overleeft zijn eigen feestje niet.

Je kan de namen van de sterren niet in één adem noemen, en ze lijken zich allemaal heel erg te amuseren.

Benoit Blanc (Daniel Craig) gaat op onderzoek uit, want iemand gelooft niet dat Harlan zichzelf de keel oversneed. De anonieme ziel die hem inhuurde, twijfelt niet dat het om moord gaat, ondanks dat het bewijs niet in die richting wijst. Inspecteur Elliott (LaKeith Stanfield, Atlanta) biedt nuchtere tegenspraak. Vanaf dan worden we volledig meegesleept in het onderzoek. De verhoren van de familieleden maken meteen de onderlinge relaties duidelijk, maar Johnson speelt ook met het gegeven van de onbetrouwbare verteller, dus blijft het vaak gissen naar wat er nu echt gebeurde. Zo houdt hij er tegelijk ook variatie in, want een heel groot deel van de film speelt zich af in het Thrombey-huis.

De gigantische gotische villa moet zowel de hel als een feest geweest zijn om in te richten. Overal is decoratie te zien, van kunst tot beeldjes en merchandise van Knives Out, de fictieve boekenreeks van Harlan. Door de dynamische (maar niet overdreven snelle) montage kan je dan ook je ogen uitkijken in elke scène. Voor een film die zich voornamelijk in zo’n statisch huis afspeelt, is die visie niet doorgetrokken naar cinematografie. Geen voortdurend donkere of moody kleuren, maar daarnaast veel scherpte en veel licht. Ook de muziek is een allegaartje. Johnson schakelde zijn neef in om de film te scoren, en dat levert een mix van stijlen op. Klassieke orkestmuziek, jazz, dramatische strijkers… Het houdt je oren alert.

knives out daniel craig
©️ Belga Films

Dankzij Johnsons scenario gaat de film op zijn geheel goed vooruit, maar om niks te verklappen, kan ik over de plot helaas verder weinig over zeggen. Misdaadfans zullen ook met dit mysterie genoeg kans hebben om mee te puzzelen. Sommige zaken zie je misschien aankomen, andere wellicht niet. Enige voorspelbaarheid hoeft geen probleem te zijn. Als je compleet uit de lucht komt vallen, heb je het gevoel dat je te veel gemist hebt. Johnson gaat op bepaalde momenten ook slim om met de verwachtingen van zijn publiek. De snedige dialogen worden dan nog eens versterkt door de geweldige cast. Je kan de namen van de sterren niet in één adem noemen, en ze lijken zich allemaal heel erg te amuseren.

Misdaadfans zullen ook met dit mysterie genoeg kans hebben om mee te puzzelen.

Speciale vermelding voor een aantal castleden: Christopher Plummer, die in elke film een aanwinst blijft. Zelf viert hij zijn 90e verjaardag (!) in december, en hij geeft de archetypische pater familias verrassend veel diepgang. Jamie Lee Curtis put inspiratie uit haar rol in Scream Queens om de heerlijk sarcastische self-made Linda te vertolken. Chris Evans laat hier een heerlijk arrogante kant van zichzelf zien en toont dat hij wel degelijk kan losbreken van het Captain America-tijdperk. Hetzelfde geldt voor Daniel Craig, die helemaal klaar is voor een gevarieerde carrière post-James Bond. Ook rijzende ster Ana de Armas geeft hier een visitekaartje af. Ze bewijst dat ze na haar doorbraakrol in Blade Runner 2049 veel meer aandacht verdient.

Het is ook vooral haar personage dat de film relevant maakt. Marta is een Spaanstalige immigrante die als verpleegster van Harlan zijn dichtste vertrouwenspersoon wordt. De verschillende personages hebben daar allemaal een mening over, en reflecteren de verdeelde meningen in de wereld vandaag. Generatieconflicten, geërfde rijkdom en klasseverschillen… Er zit meer in Knives Out dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Dat alles zit verpakt in een van de meest entertainende films van het jaar. Ga dat zien!

Knives Out is vanaf 27 november te zien in de bioscoop.

Riandunit

Riandunit
5 5 0 1
Knives Out is een wilde rit die goed in elkaar zit en je genoeg weet te verrassen, zowel wat het verhaal als de acteurs betreft. Rian Johnson blaast de whodunit nieuw leven in én verstopt zelfs een Belgische easter egg in de film. Happy hunting!
5/5
0