De rollen die Brie Larson klaarstoomden voor Captain Marvel

1

Nu Captain Marvel bijna arriveert in de zalen, is de eerste MCU-film met een vrouw in de hoofdrol een feit. Carol Danvers zal tot leven gebracht worden door Brie Larson. Mocht je de actrice nog niet kennen, stellen we haar graag aan je voor via een paar opmerkelijke rollen.

Het begin: The Tonight Show with Jay Leno

Brie Larson, of officieel Brianne Sidonie Desaulniers, werd geboren in 1989 in Sacramento, Californië. Ze nam meteen een vliegende start in het leven, want toen ze 6 jaar (!) was, werd ze als jongste leerling ooit aangenomen voor een leerprogramma van het American Conservatory Theater. Alumni van dat theater zijn onder andere Denzel Washington, Elizabeth Banks en Chris Pine. Niet veel later verhuisde ze met haar alleenstaande mama en zus naar LA om aan haar acteercarrière te werken. Toen ze 9 was, kreeg ze haar eerste rol, in een comedysketch bij Jay Leno. De parodie over Mud Slide Barbie was een voorbode voor de rollen van de jonge Larson.

Televisie: United States of Tara

Na Jay Leno had de actrice vooral kleine gastrollen in sitcoms, tot ze in 2009 werd gecast als Kate, de dochter van Toni Collette in United States of Tara, een tragikomische serie van HBO. Larson speelde als 20-jarige een tiener die leerde om te gaan met de meerderepersoonlijkheidsstoornis van haar moeder Tara. Kate is een moeilijke tiener met een rebelse fase, maar helpt ook haar broer wanneer het nodig is. Larson toont doorheen de drie seizoenen een acteerbereik die weinig jonge actrices gegeven is. Haar personage was volop op zoek naar zichzelf, en de mix van humor en drama die daaruit voortkwam, effende het pad voor haar latere rollen. Na drie seizoenen werd de serie afgevoerd, tot grote spijt van de actrice.

Kleine, opvallende verschijningen: Scott Pilgrim vs The World, 21 Jump Street, The Spectacular Now, Don Jon

De kans is groot dat je Brie Larson begin de jaren 2010 al hebt zien opduiken in een aantal kleine rollen. Na The United States of Tara dook ze eerst op in Scott Pilgrim vs The World als Envy Adams, de ex van Scott (Michael Cera) die zo angstaanjagend is dat er naar haar wordt verwezen met She Who Must Not Be Named. Envy is een parodie op een intimiderende rockster, maar Larson voegt in haar laatste scène toch nog een extra dimensie toe aan het personage. Hetzelfde deed ze in 21 Jump Street, waar ze van de love-interest voor Jonah Hill een memorabel, dieper personage maakte dan in de meeste komedies.

Ook na haar “kleine doorbraak” (later meer daarover) zocht ze komische rollen op. Maar ze ging uitdagingen niet uit de weg, en begon haar mening op de set meer te uiten. Voor Digging For Fire, waarin ze acteerde met Jake Johnson van New Girl, werd er niet gewerkt met een script. Ze zag haar kans schoon om haar personage aan te passen en overtuigde de makers om een onnodige romantische verhaallijn te schrappen. In 2015 speelde ze de zus van Amy Schumer in Trainwreck. De rol was een goede mengeling van drama en comedy, waarbij ze haar improvisatietalent moest bovenhalen. Een moeilijke opgave, vond ze zelf, maar Larson moest zeker niet onderdoen voor Schumer. Voor ze twee hoofdrollen kreeg in alomgeprezen drama’s, vertolkte ze de zus van Joseph Gordon-Levitt in Don Jon en de ex van Miles Teller in The Spectacular Now. Vooral The Spectacular Now is je tijd zeker waard door de authenticiteit van het scenario en de mooie centrale vertolkingen van Teller en Shailene Woodley. Dat waren ook de redenen waarom Larson de rol aannam. Maar toen was het tijd voor haar eigen indiedrama.

Kleine doorbraak: Short Term 12

Als je Short Term 12 nog niet gezien hebt, rep je dan zo snel mogelijk naar een online winkel of Prime Video. Dit pareltje van Dustin Daniel Cretton gaf Brie Larson de naambekendheid die uiteindelijk leidde tot haar grote successen. Cretton gebruikte zijn eigen ervaringen om een beeld te schetsen van een leefgroep voor jongeren met problemen. Larson speelt Grace, een van de begeleiders. Het verhaal van een nieuw meisje in de instelling grijpt haar sterk aan, zeker wanneer er in haar privéleven ook verandering op til is. Larson kreeg de rol na een Skypegesprek met de regisseur. Hij zag meteen dat hij talent aan de lijn had. En hij had gelijk.

Short Term 12 is een prachtige karakterstudie over omgaan met je verleden en trauma, familie vinden waar je het niet verwacht en de alledaagsheid van het leven. Het is niet altijd een makkelijke film om naar te kijken door de zware thema’s, maar er zijn ook tedere en grappige momenten. De naturel die Larson tentoonspreidt in de film zorgt er samen met het scenario voor dat je bijna het gevoel hebt dat je naar een documentaire kijkt. Onder de andere acteurs vinden we trouwens kersvers Oscarwinnaar Rami Malek, John Gallagher Jr (The Newsroom), Stephanie Beatriz (Brooklyn Nine-Nine) en Lakeith Stanfield (Atlanta).

De film deed het geweldig bij de critici en het publiek. Op het filmfestival South by Southwest (SXSW) won Short Term 12 de Grand Jury en de Audience Award. Ook op het filmfestival van Gent rijfden de makers de publieksprijs binnen. Op de Independent Spirit Awards, de Oscars voor de indies, kreeg Brie Larson ook een nominatie voor Beste Actrice. Ergens is het raar dat haar grote doorbraak nog twee jaar op zich liet wachten.

Grote doorbraak: Room

2015 werd het jaar van Brie Larson. Toen verscheen Room, opnieuw een relatief kleine film die veel groter werd dan verwacht. In dit meeslepende drama gebaseerd op een boek van Emma Donahue vertolkte ze Joy, eerst enkel gekend als “Ma”. Samen met haar zoon Jack zit ze opgesloten in een ‘kamer’, een tuinhok waarvan de kleine jongen denkt dat het de hele wereld is. Joy werd als 17-jarige ontvoerd door een man die het duo Old Nick noemt. Jack is zijn zoon, maar Joy probeert hem zoveel mogelijk bij de ontvoerder en verkrachter uit de buurt te houden. Wanneer hun omstandigheden nog moeilijker worden, bedenkt Joy een plan om hen te bevrijden.

Auteur Emma Donoghue had al een script geschreven voor het boek uitkwam. Toen regisseur Lenny Abrahamson de job kreeg, vertelde een van zijn medewerksters dat ze dat weekend een goede film had gezien… Short Term 12. Larson, die van de film had gehoord, dacht nooit dat ze kans zou maken, Abrahamson was na die film en haar auditie, waarin ze niet bang om haar onzekerheden weg te steken, er rotsvast van overtuigd dat zij de beste keuze was. Als voorbereiding op de rol zocht Larson een traumaspecialist op om de gevolgen van seksueel misbruik beter te begrijpen. Ze zonderde zich een bepaalde tijd af van vrienden en familie om het opgesloten gevoel te ervaren. Ten slotte nam ze een personal trainer onder de arm om op een gezonde manier af te vallen en er ondervoed uit te zien. Dat trainingsschema had wel een verrassend effect: het testosterongehalte in Larsons bloed nam toe, en ze voelde meer woede dan normaal. Die gebruikte ze in haar vertolking.

Daar heeft ze zeker de vruchten van geplukt. De film werd genomineerd voor vier Oscars en was een van de tien beste films van 2015 volgens de National Board of Review. Brie Larson won zowat elke prijs onder de zon: een BAFTA, Golden Globe, SAG Award, de Independent Spirit Award en uiteindelijk ook de Academy Award. In haar speech bedankte ze ook de kleinere filmfestivals die de film een boost gaven en deels haar carrière hebben gelanceerd.

Mainstreamkeuzes: Free Fire en Kong: Skull Island

Na Room had Larson een heel aanbod aan projecten. Ze koos ervoor om meer mainstream te gaan met de actiekomedie Free Fire en de blockbuster Kong: Skull Island. In beide projecten speelt ze een no-nonsense vrouw, respectievelijk een wapenhandelaar en een oorlogsfotografe. Free Fire leek Larson een goede kans om de aandacht te vestigen op wapengeweld. Uiteindelijk ging de boodschap van de film helaas eerder verloren. Larson bewees wel dat ze ook een stevige rol aankan met actie-elementen. Kong: Skull Island gaf de actrice helaas ook niet erg veel om te doen, behalve stunts en meevoelen met de gigantische gorilla. Een vreemde keuze, gezien haar kunnen en het feit dat ze het hart van de film moest zijn. Maar wel een goede voorbereiding op wat komen zou.

Wereldfaam: Captain Marvel

Haar volgende rol is dus duidelijk de grootste tot nu toe. Ze is de eerste vrouw die een Marvelfilm leidt. En ze speelt niet zomaar een personage, maar het machtigste ooit, volgens Marveltopman Kevin Feige. Dat brengt druk met zich mee. Larson twijfelde dan ook om de rol aan te nemen. Haar bekendheid zal wellicht astronomisch toenemen, en de relatieve anonimiteit die ze nu heeft, zal ze missen. Maar tegelijk was het een grote kans om haar stempel op het personage te drukken. Carol Danvers is een veelzijdige vrouw, moedig, slim, koppig, imperfect. De visie die Feige en regisseurs Anna Boden en Ryan Fleck voor Danvers hadden, was er een die volledig gelijk liep met wat zij voor ogen had.

Om zich voor te bereiden ging Larson op bezoek bij gevechtspiloten en volgde ze een keihard trainingsprogramma. Uiteindelijk kon ze de auto van haar coach een heuvel opduwen. Voor de film maakt dat eigenlijk geen verschil, geeft Larson ook toe, maar ze wou aan zichzelf en anderen bewijzen dat ook vrouwen die transformatie kunnen ondergaan.

Regisseur

Brie Larson wordt dit jaar 30 en heeft al meerdere hoedjes gedragen. In 2017 stond ze voor het eerst alleen achter de camera (ze co-regisseerde eerder twee kortfilms) voor haar langspeeldebuut Unicorn Store. Ze speelt ook de hoofdrol, een gefaalde kunststudente die noodgedwongen een bureaujob aanneemt en terug bij haar ouders gaat wonen, tot ze een mysterieuze uitnodiging krijgt om haar kinderdroom te vervullen. De film is een ode aan haar jongere zelf, en verschijnt in april op Netflix. Ze wil meegeven aan jongeren, vooral meisjes, dat ze zichzelf moeten blijven, hoe excentriek ook.

Binnenkort doet Larson het wellicht nog eens over, met Lady Business. Dat wordt een komedie over twee jonge, vrouwelijke ondernemers die een derde, mannelijke vennoot moeten verzinnen om serieus genomen te worden. Ook die film zal op Netflix verschijnen.

Hollywood

Mocht je het ondertussen nog niet opgevallen zijn, Brie Larson is een feministe. Gendergelijkheid en mensenrechten liggen haar nauw aan het hart. Haar films reflecteren haar persoonlijkheid. Ze neemt het op voor slachtoffers van seksueel geweld en intimidatie. Ze was een van de grondleggers van de organisatie Time’s Up, die in de nasleep van de #MeToo-beweging werd opgericht door actrices en activistes en zich uitbreidde naar andere sectoren. Nadat Lady Gaga drie jaar geleden optrad op de Oscars en overlevenden van seksueel misbruik op het podium haalde, omarmde Larson ze een voor een toen ze het podium weer verlieten. Het jaar erop presenteerde ze de award voor Beste Acteur, maar ze klapte niet voor winnaar Casey Affleck, die zelf beschuldigingen aan zijn adres kreeg.

Ze was een van de eerste acteurs om maatregelen voor gelijkheid in de filmindustrie te implementeren. In haar contracten staat een inclusion rider, een clausule die filmmakers moet doen streven om vrouwen en mensen van minderheidsgroepen te casten en aan te nemen voor de crew. Dat geldt ook voor promotiewerk. Ze pleit voor meer diversiteit onder critici en journalisten. Voor de perstour van Captain Marvel is ze ook actief op zoek gegaan naar diverse interviewers. Sommige mensen waren daar zo verontwaardigd over dat ze de Rotten Tomatoes-score van de film al op voorhand negatief gingen manipuleren en haar overal bestoken met bedreigingen en beledigingen.

Helaas voor hen gaat Larson gewoon op haar manier verder. Haar volgende initiatief? Een school waarop mensen verschillende jobs uit de filmindustrie kunnen aanleren. Zo wil ze filmsets bevolken met talent dat niet altijd evenveel kansen krijgt. “Inclusion has to be a choice; it’s not happening naturally. You really have to fight for it.” Brie Larson, een actrice en vrouw naar mijn hart. Zij is mijn Captain Marvel.

Share.

About Author

Elien Valcke

Gepassioneerd door taal (Nederlands-Engels-Spaans) en heeft er dan maar haar studies en carrière aan gewijd. Helft van een tweeling. Kijkt veel te veel films en tv-series. Oh, well.

Reacties