Booksmart review: grote onderscheiding

Het regiedebuut van actrice Olivia Wilde breekt al langer potten op het Amerikaanse festivalcircuit. Nu komt Booksmart gelukkig ook bij ons uit. Gelukkig, omdat de kleinere films tegenwoordig soms al eens de boot van een Belgische release missen. Meisjes krijgen terecht de laatste tijd veel vaker de hoofdrol in coming-of-agefilms en met Booksmart kunnen we meteen een topper aan de lijst toevoegen.

Verfrissend

The Edge of Seventeen, Lady Bird, Eighth Grade… Meisjes krijgen steeds vaker de kans om een opgroeiende versie van zichzelf op het scherm te zien. Maar dat het nog niet genoeg was, vond ook actrice Olivia Wilde. Zij kreeg het script van Emily Halpern, Sara Haskins (Trophy Wife), Susanna Fogel (The Spy Who Dumped Me) en Katie Silberman (Isn’t It Romantic, Set It Up) in handen en was op slag verliefd. Zodanig zelfs dat ze besloot om van de film haar regiedebuut te maken. Ze herkende zichzelf dan ook in de personages.

Olivia Wilde was zodanig verliefd op het script dat ze er haar regiedebuut van maakte.

Booksmart gaat over twee jonge vrouwen, Molly (Beanie Feldstein) en Amy (Kaitlyn Dever), die op het punt staan om af te studeren. Ze zijn de primussen van de klas, en dat wordt hen niet altijd in dank afgenomen. Wanneer Molly op de wc andere leerlingen over haar hoort roddelen (vooral over hoe ze alleen lijkt te leven voor school), slaat ze terug met het feit dat zij het jaar daarop naar Yale kan gaan door haar goeie punten. Wat ze niet had verwacht, was dat ook de roddelaars allemaal goeie vooruitzichten hebben. Molly beseft dat zij en Amy te veel middelbareschoolervaringen laten liggen hebben en dus wil ze dat goedmaken. De avond voor de diploma-uitreiking wil ze met Amy naar het feest van de populairste jongen van de school om haar klasgenoten te laten zien dat ze wel degelijk leuk kunnen zijn. Natuurlijk loopt die avond niet zoals verwacht.

© Annapurna Pictures

Eigenlijk kan je de film wel omschrijven als een smaakvollere, vrouwelijke versie van Superbad. Dat was ook de inspiratie van de schrijvers en de regisseur. Leuk detail daarbij: de broer van hoofdrolspeelster Beanie Feldstein is Jonah Hill. Bij die film had je twee grote troeven: het script en de cast. Dat is hier niet anders. Het verhaal is van vier vrouwen en dat voel je in alles. De focus van het verhaal zijn slimme meisjes, die alles overhebben voor hun studies en daar ook trots op zijn. Ze willen ook geliefd zijn bij hun leerkrachten, en dat zijn ze ook. Bovendien wordt dat niet neergezet als iets belachelijks. Alleen dat is al verfrissend.

Herkenbaar

Ik voelde heel erg mee met de personages omdat ik net zo was als Molly en Amy toen ik op school zat. Ook ik wilde graag hoge punten, uitgaan zei me weinig en ik was er trots op dat leerkrachten me graag hadden. Daarvoor voelde ik me destijds soms stom, meestal door opmerkingen van andere leerlingen, maar deze film gaf me het gevoel dat daar eigenlijk niks mis mee was. Meestal wordt intelligentie in tienerkomedies gebruikt om personages uit te lachen. Hier gebeurt dat aanvankelijk ook wel, maar alleen door de vooroordelen van andere leerlingen en nooit door de film zelf. Hun academische doelen worden niet afgedaan als “seutig” door het verhaal, maar als iets goeds. Ook de meisjes zelf zijn blij met hun leven. Tot die ene dag dan.

Het grootste succes van de film is de vriendschap tussen Molly en Amy.

Maar het grootste succes van de film is de vriendschap tussen Molly en Amy. Die is dan ook uniek: ze kunnen volledig zichzelf zijn en steunen elkaar door dik en dun. Ze complimenteren elkaar uitvoerig over hoe ze eruitzien en helpen elkaar wat grenzen te verleggen. Daarnaast is Amy lesbisch maar dat wordt niet als iets speciaals voorgesteld. De twee vriendinnen praten er zonder gêne over, en dat geldt voor tal van onderwerpen. Ze zijn beiden ook feministisch ingesteld en ook daar wordt niet overdreven mee omgegaan. Je merkt het gewoon in hun gesprekken onder elkaar en met anderen. Dit is hoe de huidige generatie jongeren de wereld ziet en de oudere generatie kan maar beter volgen.

© Annapurna Pictures

Maar dat deze generatie nog niet alles uitgevogeld heeft, wordt ook duidelijk. Een ander thema dat ik persoonlijk dan ook sterk naar voren zag komen, waren vooroordelen. Molly en Amy hebben vooroordelen over andere leerlingen zonder ze te kennen. Een meisje heeft de bijnaam Triple A omdat ze nogal losbandig zou zijn en het duurt lang voor we haar echte naam weten. Een andere jongen wordt een beetje als de idioot gezien terwijl hij overloopt van de goeie bedoelingen. Maar de anderen hebben ook vooroordelen over Amy en Molly: dat ze niet cool en leuk genoeg zijn. Hoe hard de jongere generatie het ook voor elkaar heeft, dat blijft iets van allen tijde. Het brengt de boodschap alleen maar meer naar voren dat je gewoon jezelf moet zijn en dat anderen dat maar moeten leren zien en aanvaarden.

Straffe crew

Van Beanie Feldstein en Kaitlyn Dever mogen nog veel moois verwachten.

Daarnaast is de film ook gewoon echt grappig. Er zijn veel vrouwelijkere moppen dan gewoonlijk in dit soort films en dat leek de mannelijke recensenten in de zaal soms wat ongemakkelijker te doen voelen. Dat de grappen zo goed landen en je zo snel geïnvesteerd bent in de personages, ligt ook aan de geweldige cast. Beaney Feldstein overtuigt na haar schitterende bijrol in Lady Bird ook in deze hoofdrol. Ze heeft een geweldige komische timing maar ook de meer dramatische stukken liggen haar uitstekend. Hetzelfde geldt voor Kaitlyn Dever. Ook van haar kenden we al serieuzere rollen zoals in Homeland en Short Term 12, en hier laat ze ook haar komisch talent zien. De chemie tussen de twee meisjes straalt er ook vanaf.

De bijrollen zijn ook bijzonder goed ingevuld. Will Forte en Lisa Kudrow spelen de gekke ouders van Amy en doen een gooi naar de Beste Komische Ouders-trofee die nog steeds op naam staat van Stanley Tucci en Patricia Clarkson in Easy A. De cast voor de medeleerlingen is dan weer heerlijk divers. Een speciale vermelding ook voor Billie Lourd (Scream Queens, Star Wars), die de beste running gag van de film speelt en uiteindelijk ook meer is dan ze lijkt. Verder valt ook de soundtrack op. Muziek van voor mij onbekende artiesten is bijna constant aanwezig en roept altijd de juiste sfeer op. Olivia Wilde zet als haar regiedebuut dus een sterke film neer die vooral vrouwen, maar ook de rest, niet onberoerd zal laten.

Booksmart speelt vanaf vrijdag in avant-première en komt op 26 juni in alle zalen.

Feestje

booksmart